Vineri seara, sala Teatrului "Maria Filotti" a fost luata cu asalt de toti cei care au vrut sa fie prezenti la concertul celor patru tineri considerati sperante confirmate ale artei lirice romanesti: Aurelia Florian, Carmen Topciu, Bogdan Mihai si Zoltan Nagy.
Seara a inceput cu prezentarea, chiar de catre Mariana Nicolesco, presedintele de onoare al Juriului Festivalului si Concursului International de Canto "Hariclea Darclee", a reperelor operei "Anna Bolena" ale compozitorului Gaetano Donizetti, personalitatea omagiata in seara de vineri. Dupa ce publicul a inteles care era subiectul si ce interpretau tinerii, au fost prezentate unele dintre cele mai cunoscute arii si duete ale operei. Protagonisti au fost Carmen Topciu, Aurelia Florian si Zoltan Nagy. Orchestra Festivalului si Concursului a fost condusa, ca de fiecare data, de maestrul italian Marco Balderi, un muzician de o formatie complexa, care a fost, timp de mai multi ani, directorul corului Operei din Florenta si al Festivalului "Puccini" de la Tore del Lago. Acum, dirijeaza cu mare succes in Europa, America, China, Japonia si Mexic. A urmat prezentarea operei "Maria Stuarda" a lui Donizetti, din care au fost oferite scena si cavatina cu tenorul Bogdan Mihai si basul Zoltan Nogy. Scena finala a operei a fost interpretata cu mare talent de soprana Aurelia Florian.
In ultima opera prezentata, "Roberto Devereux", au cintat toti cei patru tineri, mezzosoprana Carmen Topciu, soprana Aurelia Florian, tenorul Bogdan Mihai si basul Zoltan Nagy. Spectatorii s-au delectat cu aria Sarei, interpretata de mezzosoprana Carmen Topciu, scena si duetul dintre Elisabeta - Aurelia Stroe si Roberto - tenorul Bogdan Mihai, cavatina interpretata de basul Zoltan Nagy, iar scena si aria finala a Elisabetei a fost interpretata de soprana Aurelia Florian. Orchestra Festivalului "Darclee" a mai oferit publicului si uverturi si preludii ale operelor prezentate, astfel incit spectacolul a fost atractiv, acaparator si s-a terminat atunci cind publicul inca isi mai dorea ca marea sarbatoare a muzicii sa continue.
Mii de oameni au cintat pe Esplanada coruri celebre din opere impreuna cu Mariana Nicolesco
Momente extraordinare au trait insa brailenii care, in seara de simbata, au venit pe Esplanada pentru a asista la concertul "Europa cinta cu noi", care s-a bucurat de participarea extraordinara a Marianei Nicolesco. Din nou, prezentarea spectacolului a fost realizata de chiar marea soprana, care a stiut sa evidentieze tot ce era mai important la fiecare dintre bucatile muzicale prezentate. Concertul, dedicat aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, a inceput cu un fragment din Simfonia a IX-a de Beethoven, "Imnul Europei", cind marea soprana Mariana Nicolesco a cintat alaturi de Corul Filarmonicii "George Enescu", dirijor Iosif Ion Prunner. Concertul a continuat cu un fragment din poemul simfonic "Finlandia" de Sibelius, despre care Mariana Nicolesco a spus ca este un simbol al luptei pentru libertate. A urmat apoi Marsul din "Pomp and Circumstance" de Elgar, creatie muzicala inspirata de "Othelo" a lui Shakespeare, mesajul fiind acela ca "Toti oamenii trebuie sa fie liberi". Spectatorii au apreciat prin lungi aplauze Introducerea si corul din opera "Mireasa vinduta" de Smetana, un celebru compozitor ceh, a carui opera este de inspiratie folclorica. O alta bucata muzicala de inspiratie folclorica a fost si "Rapsodia bulgara" a lui Vladigherov, ale carei acorduri se apropiau foarte mult de muzica noastra de inspiratie folclorica. Unul din momentele de triumf ale serii a fost interpretarea celebrului Cor al vinatorilor din opera "Freischtz" de Weber, apreciat de Mariana Nicolesco drept un precursor al lui Wagner. A urmat "Nunta lui Luis Alonso" de Gimenez, "Dansuri din Galanta" a compozitorului ungur Kodaly si din nou un fragment celebru din opera "Carmen" de Bizet, Introducere si cor, "Carmen" fiind cea mai cintata opera din lume, un simbol al libertatii sI dragostei, dupa cum a spus Mariana Nicolesco. Un alt moment, extraordinar de apreciat a fost cel al interpretarii "Valsului nr. 7" din Chopiniana, orchestratia fiind realizata de compozitorul rus Glazunov. Spectatorii s-au entuziasmat si mai tare atunci cind au ascultat un fragment din "Liliacul" de Johan Strauss fiul, Mariana Nicolesco spunind ca este un spectacol obligatoriu in toata Europa in noaptea de Anul Nou. Figura legendara a lui Alexandru Macedon l-a inspirat pe compozitorul grec Astrinidis sa scrie "Cintec de nunta", prin care s-a omagiat Grecia, tara careia Mariana Ncolesco a spus ca Europa ii datoreaza doua cuvinte cheie pentru zilele de azi: Europa si democratie. Un alt moment emotionant al serii a fost cel al interpretarii corului "Va pensiero" din opera "Nabucco" de Verdi, cind multi dintre cei din public au cintat odata cu corul de pe scena. Sentimentul de mindrie nationala a fost adus in prim-plan de creatia lui Grigoras Dinicu, "Hora staccato". Finalul serii a fost marcat de "Brindisi” din "La Traviata" de Verdi, cind pe scena au urcat o mare parte dintre concurentii intrati in etapa a III-a a competitiei pentru Marele Premiu "Darclee" in valoare de 15.000 de dolari. Din nou, Mariana Nicolesco a cintat pe scena alaturi de "zmeii ei", determinind asistenta sa se ridice in picioare si sa o ovationeze, sa o aplaude, minute in sir.
In final, toata lumea a fost invitata sa participe la Gala Laureatilor de duminica seara.
Spectacolele oferite in cadrul Festivalului si Concursului au fost onorate de mai multe personalitati ale vietii politice si culturale romanesti si internationale. In fiecare seara a fost prezent marele actor Radu Beligan, care apreciaza in mod deosebit ce face la Braila de atitia ani Mariana Nicolesco. Vineri seara a fost prezent in sala si fostul prim-ministru Teodor Stolojan, acum membru PLD, iar simbata seara, pe neasteptate, a sosit PS Casian Craciun, episcop al Dunarii de Jos, care a adresat felicitari, dupa spectacol, protagonistilor, juriului si marii soprane Mariana Nicolesco. Directorul renumitei reviste de opera "Orpheus" din Berlin, Clauspeter Koscielny, a declarat emotionat ca nu cunoaste un alt caz in care "o Regina a cintului, cum este Mariana Nicolesco, sa doreasca si sa reuseasca sa transfere cu atita daruire unor tineri artisti maiestria interpretarii si capacitatea de a exprima trairile personajelor la un nivel atit de ridicat".