"In 2005, investitiile au crescut de 6 ori fata de anul 2004"
Veniturile Directiei Administratiei Pietelor si Tirgurilor ( DAPT) Braila sint asigurate prin derularea a aproximativ 350 de contracte de inchiriere a spatiilor comerciale si terenurilor, precum si a taxelor zilnice percepute pentru inchirierea suprafetelor de platou si tarabelor. In cursul anului 2005, aceste venituri au fost in medie de 42,3 miliarde de lei vechi (4.230.400 RON). Pe categorii, ele provin din: taxe zilnice - 16,4 miliarde de lei, prestari servicii - 947 milioane de lei, inchirieri spatii - 16,3 miliarde de lei, alte venituri - 8 miliarde si alte surse 469 milioane de lei. Desi sumele par consistente fata de rezultatele din anii anteriori (29 miliarde de lei vechi de exemplu in 2004), ele reprezinta doar 57,8% din veniturile prevazute in Bugetul de Venituri si Cheltuieli (BVC) pe 2005, stabilite initial la 73,2 miliarde de lei vechi. Explicatia conducerii DAPT este simpla, diferenta se datoreaza nerealizarii veniturilor din alte surse, preconizate a fi obtinute din valorificarea de mijloace fixe si a imobilului fermei zootehnice. "Valorificarea imobilului nu a putut fi realizata pentru ca nu au fost oferte financiare care sa acopere valoarea de evaluare a activului. Totusi, urmare a modernizarii si reamenajarii spatiilor inchiriate, veniturile din aceste surse s-au majorat cu 2,3 miliarde, nerealizarea celorlalte categorii de venituri datorindu-se inexistentei infrastructurii si logisticii necesare desfasurarii unor astfel de activitati, infrastructura si logistica precara preluata de la vechea conducere. In schimb, cheltuielile totale efectuate pe anul 2005 au fost inferioare fata de prevederile bugetare cu circa 25 miliarde de lei vechi, in conditiile in care investitiile au crescut de 6 ori fata de anul 2004", a precizat Simona Draghincescu. In opinia ei, economii importante au fost realizate la capitolele cheltuieli de personal, cheltuieli materiale si prestari servicii, cheltuieli de intretinere si gospodarire, materiale si prestari servicii cu caracter functional, reparatii curente si cheltuieli de capital.
Comparind veniturile realizate in anul 2005 cu cheltuielile efective, rezulta un excedent de 3,7 miliarde de lei.
Incasarile din chirii sint de 10 ori mai mari
Raportul de activitate al DAPT prezentat Consiliului Local Municipal cuprinde insa si o situatie financiara comparativa, anii de referinta fiind 2005, cind la conducerea institutiei s-a aflat Simona Draghincescu si 2004, cind la conducere s-a aflat Gheorghe Boboc. Daca pentru majoritatea indicatorilor luati in calcul, diferentele nu sint semnificative, sint insa si rubrici de-a dreptul socante, cum ar fi cele privind veniturile din chirii si cheltuielile de capital, respectiv investitiile. De exemplu daca in 2004, veniturile din chirii au fost de numai 1,7 miliarde de lei, in 2005, incasarile au fost de 16,3 miliarde de lei, adica de aproape 10 ori mai mari, in conditiile in care numarul de spatii inchiriate nu a crescut, iar cuantumul chiriei este de doar 2,5 ori mai mare. Asadar, daca inmultim suma obtinuta in 2004 cu 2,5 - reprezentind cresterea in medie a chiriilor - obtinem numai 4,25 miliarde. Atunci de unde diferenta de 12 miliarde pina la 16,3 cit s-a incasat in realitate in anul 2005?
"Numarul spatiilor inchiriate nu a crescut, nici ritmul incasarilor, pentru ca cine era serios a ramas serios, iar rau-platnicii nu s-au schimbat, chiriile au crescut in medie doar de doua, trei ori. Deci de unde asemenea diferenta, in conditiile in care toate celelalte rubrici sint asemanatoare, valori aproximativ egale cu diferente in plus sau minus nesemnificative, nu intelegem. A fost o surpriza si pentru noi, chiar am reluat calculele", a spus Draghincescu.
Ar putea fi, totusi, luate in calcul doua posibilitati, ori unii comercianti din piete au beneficiat de reduceri enorme la plata chiriei in 2004, ori in contractele vechi nu au fost inregistrate suprafetele reale, avind in vedere ca orice chirie se calculeaza la metru patrat. Si intr-un caz si-n celalalt este evident ca statul a fost eludat cu sume uriase de ordinul miliardelor, care s-au "scurs" la negru catre destinatii pe care Politia trebuia sa le depisteze.
Bugetul local a pierdut miliarde
Despre nereguli crase, bani negri, evaziuni fiscale, suspectate a se intimpla in pietele brailene, ziarul nostru a atras atentia inca din martie 2004. Sub titlul "Mafia pietelor", "Obiectiv" a publicat o serie de articole prin care a informat opinia publica despre toate acestea, articole in urma carora organele de ancheta (Garda Financiara, Politie, Parchet) s-au autosesizat.
Pornind de la scandalurile dintre tarabagiii din sectorul legume-
fructe, care acuzau ca DAPT percepe taxe diferentiate pentru
servicii similare, si pina la megascandalurile cu spatiile comerciale,
acele preluari de contracte ilegale in care numai "vadul comercial"
costa peste 300 milioane de lei, "Obiectiv" a scris, cei abilitati au
cercetat. Dar, in timp ce dosarele oficiale au fost ingropate,
redactorii nostri au fost fost tiriti in tribunale doi ani. Procesul s-a finalizat abia recent, in favoarea ziarului.
Din cele reclamate de diversi comercianti, "Obiectiv" a sesizat atunci si ca e posibil sa existe contracte de inchiriere a spatiilor comerciale in care unii beneficiari fie au parte de o chirie modica, fie nu au inregistrata intreaga suprafata utilizata. Dar la acea vreme nu am putut demonstra cu acte. Iata, insa, noua conducere demonstreaza clar ca la DAPT au fost nereguli, ca au existat comercianti "ocrotiti" de fosta conducere, dar mai ales ca, din cauza unei proaste gestionari a afacerii, bugetul local a pierdut sume importante de ordinul miliardelor. Culmea, aceste
sume ar fi putut fi folosite in modernizarea pietelor, deci in folosul
brailenilor, care ar fi meritat un comert corect si civilizat.