Cel de-al doilea aspect pus in discutie de Damian este cel legislativ, acesta considerind ca trebuie definite mai bine o serie de notiuni precum " pericol social", "contraventie" si "liberare conditionata", adaptat la realitatile din tara noastra. Mai mult, consilierul municipal propune renuntarea la sanctionarea de tipul muncii in folosul comunitatii si revenirea la pedeaspa inchisorii contraventionale, pentru faptele care presupun comiterea unor contraventii grave: "Spun asta pentru ca ala care poarta asupra lui cutit sau box, ala nu le poarta degeaba, deci se prezuma un anumit tip de pericol social. Spre exemplu, v-as intreba citi dintre cei care au fost prinsi cu cutitul sau cu boxul au efectuat vreun minut de munca in folosul comunitatii. Este eficienta aceasta sanctiune, la momentul la care Romania are problemele de violenta pe care le are? Nu credeti ca ar trebui sa gasim o solutie mai dura, de inasprire a pedepselor si sa definim odata ce inseamna “pericol social”, pentru ca unii dintre cei despre care vorbeam nu sint arestati, pentru ca “nu prezinta pericol social”. Pina cind o sa ne mai ascundem in spatele acestui cuvint? Institutiile statului trebuie sa-si faca datoria si sa ne creeze tuturor un climat de siguranta. Opinia mea este ca daca in Romania nu se vor lua masuri ferme de aplicare a legii, in viitorii ani vom fi o natiune de tip sud-amercian".
Si pentru ca tot a somat institutiile statului sa-si faca datoria, l-am intrebat ce ar putea face, la modul concret, Primaria si Consiliul Local, in privinta Politiei Comunitare, pe care o au in subordine si despre care, de-a lungul timpului, au fost facute nenumarate remarci critice. La acest punct, Damian si-a pierdut suflul eroic, precizind ca el vorbeste la modul general, nu despre Politia Comunitara din Braila, in particular: "Din pacate, Politia Comunitara are un regim extrem de redus de competente. Stiu ca se lucreaza acum la un pachet de legi prin care ordinea publica sa fie toata transferata in subordinea autoritatilor locale, astfel incit sa nu mai spuna nimeni ca “nu e in competenta mea”. Legea a fost facuta, pentru Politia Comunitara, exact in sensul de a-i lipsi de competente, pentru ca acolo unde nu am competente, nu am mod de lucru si unde nu am mod de lucru, am anarhie. Eu nu am discutat problema Politiei Comunitare, am discutat din punct de vedere institutional, eu vorbesc in general. Noi, CLM, le-am dat un act normativ pe care sa-l aplice, mai mult nu putem face". Intrebat daca managementul aplicat de conducerea Politiei Comunitare Braila i se pare unul bun, Damian, care este consilier municipal de citeva mandate, avind posibilitatea legala de a se interesa si a primi date legate de activitatea unei institutii subordonate Primariei, a raspuns: "Nu pot sa comentez, pentru ca nu-l cunosc".
"Acum, exista o suprapunere de competente si este vizibila"
Si deputatul Mihai Tudose considera ca avem o mare problema pe partea de separare a competentelor celor trei institutii mentionate, dat fiind ca acum, in conditiile in care mai multi se ocupa cu acelasi lucru, este foarte simplu sa dea vina unul pe celalat si sa nu-si asume nimeni responsabilitatea: "Exista de un an de zile un proiect care zace la Ministerul de Interne, care vizeaza stabilirea competentelor pentru cele trei mari structuri de interventie: Politie, Jandarmerie si Politia Comunitara. Acum, exista o suprapunere de competente si este vizbila. Nu mai vorbim despre calitatea personalului, despre modalitatea de interventie pe strada, despre calificarea lor de a stabili ce este o contraventie, pentru ca, in general, cu exceptia sefilor, toti sint civili, nu au trecut printr-o scoala militara si competenta lor de a stabili o contravetie poate crea vicii de fond si de procedura care sa duca la contestarea in instanta. In Uniunea Europeana, Politia Comunitara este cea care asigura ordinea in municipiu, dar nu la infractiuni de genul penal, cu violenta etc, ei se ocupa de probleme de circulatie, paza si ordine in institutiile publice. O alta chestiune in neregula este legata de faptul ca avem politie la Braila, dar tot ce inseamna Crima Organizata este la Galati. In plus, Jandarmeria are posibilitatea sa intervina la flagrant, in schimb nu are capacitatea sa duca dosarul la capat, dosarele lor se duc la Politie. Si hai sa fim sinceri, cind un politist are sapte dosare, din care patru ale lui si trei de la Jandamerie, e clar ca nu poate sa le duca pe toate la capat intr-un termen scurt. Evident, incepe cu ale lui. De aceea este nevoie sa fie discutat si aprobat noul proiect de organizare, unde lucrurile se lamuresc si competentele sint clar diferentiate".
Tudose a precizat insa ca proiectul de lege amintit nu va rezolva mare lucru, in absenta unor alte acte legislative, care sa stabileasca reguli stricte de protectie a oamenilor legii, dar si de protectie a martorilor: "Eu am fost odata de fata la o altercatie, am fost un bun cetatean, am fost citat ca martor si in fata unei sali pline cu o multime de baieti, eram intrebat: “Cum te cheama?” si “Unde stai?” si “Cu ce te ocupi?” si mai lipsea “Pe la ce ora esti pe acasa?”. Identificarea martorilor... ca si cum nu scrisesem pina atunci vreo citeva declaratii. Nu sint un om care cedeaza prea usor, dar un om obisnuit, dupa ce trece printr-o experienta din asta, il lasa brusc memoria.... In ce priveste violentele comise asupra politistilor, cred ca sintem unici in lume, in privinta modului in care sint tratati oamenii legii, cind actioneaza in legitima aparare".