* este vorba despre sora geamănă a navei Flatoy, lansată în a doua jumătate a lunii mai, tot în șantierul naval * nava va pleca din Brăila echipată 80 - 85%, urmând a fi finalizată în Norvegia, unde va primi de altfel și botezul
Navaliștii brăileni au lansat la apă sora geamănă a navei Flatoy, un feribot cu propulsie electrică, ce va fi închiriat de către Ministerul Transporturilor din Norvegia pentru transport de autoturisme, TIR-uri și pasageri, și care, la viitoarea ceremonie de botez, va primi numele Lysoy (în limba norvegiană înseamnă insulă luminată).
Practic este a doua lansare la apă a unui corp armat de feribot tip MM 125 FD LNG, cu lungime de 134 m, lățime de 20,7 m și înălțime până la puntea de ambarcare a mașinilor de 7,15 m, după ce în data de 25 mai a avut loc o ceremonie similară pentru corpul de navă Flatoy. După cum au explicat reprezentanții echipei de proiect din cadrul Vard Brăila, nava va fi echipată în șantierul naval din Brăila în proporție de 80 - 85% și este dotată cu propulsie electrică generată de diesel-generatoare care pot funcționa atât cu motorină cât și cu gaz lichefiat. Tot pentru propulsie, va putea folosi și curentul stocat într-un set de baterii care pot fi încărcate de la o stație fixă din zona de operare. Feribotul urmează să acționeze pe o rută ce nu depășește, ca timp de execuție, 55 de minute și va fi închiriată de armator (“Torghatten Nord AS” - Norvegia) Ministerului Transporturilor din Norvegia. Capacitatea acestuia este de 550 persoane (pasageri și echipaj) și 180 de mașini standard. De asemenea, pe navă pot încape 18 TIR-uri, context în care ar mai avea loc încă alte 50 de automobile. Livrarea feribotului este programată pentru 10 august, când va fi remorcat cu destinația șantierul naval Vard Brevik – Norvegia, unde se va finaliza comanda, iar la final va primi și botezul.
Reamintim că, de la începutul acestui an, pe platforma șantierului naval “VARD Brăila” au avut loc mai multe ceremonii de lansare la apă și botez printre care perechea de nave gemene “Topaz Neva” și “Topaz Lena”, un transportor de module preasamblate, plus o navă de tip “live fish carrier”.
Grupul “VARD”, cu sediul central în Norvegia, operează mai multe șantiere navale în Norvegia, România (la Brăila și Tulcea), Brazilia și Vietnam. Pachetul de control de acțiuni ale companiei mamă (79,69%) este deținut de grupul italian “Fincantieri”, unul dintre cei mai mari constructori de nave din lume.