Locuință socială de... nelocuit | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Locuință socială de... nelocuit

* o brăileancă, mamă a trei copii, dintre care unul cu handicap sever, se plânge că apartamentul care i-a fost repartizat de SUPAFLC se află într-o stare jalnică, cu pereți îmbâcsiți de mucegai și baie imposibil de folosit * femeia spune că de trei ani așteaptă să fie ajutată să facă reparațiile necesare * conducerea SUPAFLC ne-a declarat însă că, de obicei, chiriașii sunt cei care suportă genul acesta de reparații interioare * în cazul de față, ținându-se cont de situația sa, reclamanta a fost ajutată prin scutirea de la plata chiriei și prin reparații la instalația electrică și instalația sanitară * ”Nu avem prevăzute la buget sume pentru reparații interioare”, spune directorul SUPAFLC

 

Gianina Drolidis, o brăileancă în vârstă de 46 de ani, mamă a trei copii dintre care unul cu grave probleme de sănătate, se plânge de starea jalnică a locuinței sociale primite de la Primărie, prin intermediul Serviciului de Utilitate Publică, Administrare a Fondului Locativ și Cimitirelor (SUPAFLC). Femeia spune că, deși apartamentul i-a fost repartizat în urmă cu trei ani, mai exact în 2019, înainte de pandemie, nu se poate muta acolo nici la ora actuală, deoarece camerele au pereții degradați, cu un puternic miros de mucegai, iar baia nu poate fi utilizată nici de oamenii normali, cu atât mai puțin de fiul său în vârstă de 18 ani care are un handicap locomotor. ”Sunt mamă singură a trei copii, o fată în vârstă de 24 de ani, un băiat de 18 ani cu handicap - tetrapareză, hidrocefalee, epilepsie și retard mental ușor - și o fetiță de 9 ani. Cu tatăl copiilor am trăit în concubinaj, însă în ultimii ani relația nu mai funcționează și acesta mi-a cerut în repetate rânduri să-mi iau copiii și să plec din casa lui. În această situație, încă din 2011 am solicitat o locuință socială de la Primărie. Inițial mi-a fost repartizat un apartament la etajul 1 al unei clădiri, pe care nu aveam cum să-l folosesc deoarece băiatul nu poate urca pe scări. Am cerut ceva la parter și mi s-au dat în altă parte niște camere, fără baie. Toaleta era în curte, la distanță destul de mare, imposibil de parcurs de către fiul meu. Într-un final, am primit repartiție în această clădire de pe strada Rubinelor nr. 12, la parter, un apartament dotat cu baie și bucătărie. Cei de la SUPAFLC mi-au zis că dacă nu îl accept nici pe acesta nu o să mai primesc vreodată casă de la Primărie. Am acceptat, deși camerele, în special baia, se aflau într-o stare foarte precară. Inițial, am zis că dau cu o mână de var și fac niște reparații minime, ca să ne putem muta. Dar aici nu e de dat o mână de var, aici trebuie o reparație serioasă, făcută de profesioniști. La baie trebuie tencuit, puse flise, n-ai cum să lași așa. În camere e un miros insuportabil de mucegai, pereții sunt crăpați. Eu, o mamă singură, cu acest copil cu dizabilități care necesită îngrijire permanentă și tratamente foarte costisitoare, nu am cum să fac aceste investiții. În mod normal, conform Legii 448, trebuia să primesc o locuință în care să mă pot muta, nu să fie nevoie de reparații atât de scumpe. Anul trecut, în luna august, cei din conducerea Primăriei și conducerea SUPAFLC au venit la fața locului și au recunoscut că genul de reparații care trebuie făcute la baie nu au cum să intre în obligația chiriașului. Mi s-a promis că problema se va rezolva dar nu s-a făcut nimic nici până la ora actuală, reclamă Gianina Drolidis. Aceasta spune că în prezent încă mai locuiește în casa concubinului său, unde folosește o cameră și baia, pe care a amenajat-o în așa fel încât îl poate ajuta pe fiul său să se spele și să își facă toaleta. Problema ar fi că bărbatul în vârstă de 62 de ani nu îi mai dorește acolo. ”Încă ne mai lasă să folosim camera aceea, însă dacă se îmbată începe scandalul, încât trebuie să plecăm de acasă până se potolește. Este imposibil să mai continuăm în acest mod. Băiatul este foarte afectat de aceste scandaluri, e un stres în plus pentru el”, ne-a spus femeia. Aceasta speră că va primi sprijin de la Primărie pentru ca locuința care i-a fost repartizată să poată fi folosită. ”Nu am cerut un palat, vreau doar niște camere cu un minim de condiții decente pentru o persoană cu dizabilități cum este fiul meu. Nu pot să-mi aduc copilul în aceste camere pline de mucegai, să se îmbolnăvească și mai tare”, a conchis autoarea sesizării. Când ne-a arătat locuința în cauză, aceasta purta un guler cervical, susținând că are probleme cu coloana și cu ligamentele brațelor, din pricina efortului pe care îl face când își îngrijește băiatul semiparalizat.

 

 

”Am ajutat cât am putut!”

Conducerea SUPAFLC ne-a spus că nu prea există posibilitatea de a o ajuta pe petentă, la modul cum dorește aceasta să fie ajutată. ”Noi nu avem prevăzute în buget sume pentru reabilitarea interioară a apartamentelor închiriate. După cum se știe, facem reabilitări exterioare ale imobilelor pe care le avem în proprietate. Inclusiv imobilul respectiv, de pe strada Rubinelor nr. 12, a beneficiat de văruirea fațadei, de schimbarea tâmplăriei exterioare, reparații la acoperiș și schimbarea burlanelor. Ceea ce ține însă de reabilitările interioare intră, în general, în sarcina chiriașilor. Iar majoritatea, după ce li se repartizează locuințele, fac un minim de investiții pentru a-și îmbunătăți condițiile de locuit, mai ales că chiriile percepute nu sunt foarte mari. Doamna în cauză a afirmat inițial că o să se apuce să repare, dar deși au trecut trei ani de când a primit repartiția, nu a făcut nimic. Dacă începea efectiv să facă ceva, poate o ajutam cumva, măcar cu materialele necesare, că noi nu avem personal specializat în genul acesta de lucrări. Intervențiile la partea exterioară a clădirilor le facem cu firme terțe, angajate prin licitație. Repet, dacă am fi văzut bunăvoință din partea dumneaei, am fi ajutat-o cumva. Oricum, având în vedere situația sa, cu copilul cu handicap, am scutit-o de plata chiriei lunare de 220 de lei, și, tot în acest context, am scutit-o de cheltuiala legată de reînnoirea contractului cu furnizorul de electricitate și i-am făcut revizia instalației electrice a locuinței. De asemenea, i-am înlocuit țevile de canalizare și de apă. Dumneaei nu vrea să facă nimic, așteaptă să îi facem noi toate reparațiile deși, repet, nu avem prevăzute la buget sume pentru genul acesta de investiții. Alți chiriași, inclusiv din clădirea respectivă, își fac singuri reparațiile. O doamnă de acolo, persoană cu handicap, s-a apucat de treabă după ce i s-a aprobat o extindere a spațiului de locuit. Vrea să repare inclusiv un perete comun cu baia apartamentului reclamantei, însă aceasta refuză să-i dea acceptul, pe motiv că trebuie să vină Primăria să-i repare baia...”, ne-a declarat Emilena Huiu, directorul SUPAFLC.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro