* PNL a inițiat, la nivel național, o campanie de consultare a opiniei publice, derulată în contextul în care Legile Educației se află în dezbatere publică până pe 24 august * la Brăila, liberalii l-au ales ca vector de imagine în această problemă pe Cătălin Canciu, inspectorul școlar general al județului, precum și consilier municipal * astfel, zilele trecute, brăilenii au primit pliante în cutiile poștale prin care au fost invitați să contribuie cu idei pentru legislația ce va fi votată în Parlament * organizația PNL Brăila a decis să îl promoveze la pachet și pe Canciu, care în ultima perioadă este foarte activ din punct de vedere politic, ceea ce dă de înțeles că ar putea candida pentru funcția de primar al municipiului * acesta a recunoscut că ideea i-a aparținut deputatului Alexandru Popa, iar el a acceptat-o fără probleme * șeful ISJ Brăila a explicat totuși de ce sunt importante Legile Educației
Liberalii ”lovesc” cu o campanie ”fulger” de tipul celor din perioadele electorale, îndemnând brăilenii să se implice în creionarea noilor legi ale Educației. Recent, dar în mod special în weekendul în care s-au sărbătorit Zilele Brăilei, liberalii au distribuit pliante de promovare a Legilor Educației, aducându-l totodată în prim-plan pe Cătălin Canciu, inspector școlar general, șef al municipalei PNL, precum și consilier municipal. După cum reiese din textul pliantului ce a ajuns, recent, în cutiile poștale a sute de brăileni, este vorba despre o campanie de consultare publică inițiată de PNL, prin care oamenii sunt invitați să își spună opiniile și să vină cu sugestii concrete în privința Legilor Educației, proiect care se află în dezbatere publică până în 24 august, după care urmează să fie dezbătut în Parlament. Mai precis, liberalii susțin că doresc să cunoască părerea oamenilor privind Legile Educației, punctând că doar așa pot să facă aceste legi ”mai eficiente și mai bine adaptate la nevoile societății românești”. PNL-iștii îi îndeamnă pe cetățeni să intre pe site-ul legile-educatiei.pnl.ro până pe 24 august și să lase eventuale sugestii pentru îmbunătățirea noilor prevederi.
”Dragi brăileni, numele meu este Cătălin Canciu, sunt inspector școlar general în cadrul Inspectoratului școlar Județean Brăila, consilier local municipal PNL și președinte al Organizației Municipale a PNL Brăila. Conduc de șase ani inspectoratul (…), timp în care Brăila s-a aflat în topul județelor cu cele mai bune rezultate la examenele de Bacalaureat și de Evaluare Națională”, este mesajul lui Canciu în cadrul pliantului, lăudând totodată elevii brăileni și cadrele didactice deopotrivă pentru rezultatele excelente obținute la Evaluarea Națională și la BAC în Județul Brăila din 2015 și până în 2022.
Cert este că pe lângă faptul că PNL-iștii își promovează campania legată de Legile Educației, în plan local au profitat de moment pentru a-i ”ridica mingea la fileu” actualului inspector școlar general, față de care actuala conducere a liberalilor brăileni, deputatul Alexandru Popa, nu s-a sfiit să recunoască faptul că se pregătește o acțiune de promovare la nivel guvernamental. De altfel, în ultima perioadă Canciu a fost extrem de activ și în spațiul public, emițând o serie de comunicate îndreptate împotriva primarului Marian Dragomir, semn că acesta se ”încălzește” probabil pentru o eventuală candidatură la Primărie, chiar dacă momentan lucrurile sunt departe de a fi bătute în cuie.
”Investiția în educație a fost mereu o preocupare pentru mine și pentru familia mea. Dragostea pentru carte o am de la mama, care a fost învățătoare. Sunt pasionat de geografie, iar această pasiune s-a transformat într-o carieră didactică. În 1996 am absolvit cu media 9,16 Facultatea de Geografie din cadrul Universității «Al.I. Cuza» din Iași, iar în 2009, la vârsta de 38 de ani, am obținut titlul de Doctor în Geografie la Universitatea din București”, le transmite Canciu brăilenilor în cadrul pliantului, laolaltă cu o serie de informații despre familia sa și rezultatele bune pe care le au fiicele sale la învățătură și în plan profesional.
Canciu recunoaște că această campanie PNL a fost adaptată pentru Brăila
Liberalii susțin că este nevoie de schimbarea legilor educației pentru că sistemul actual este unul învechit, care nu mai produce efectele dorite. De asemenea, că prin noile legi ale educației s-ar putea pune bazele unui sistem solid și sănătos, în acord cu vremurile actuale și cu nevoile celor direct implicați.
Pentru învățământul preuniversitar, potrivit pliantului, liberalii propun: un curriculum flexibil și educație personalizată pentru fiecare elev; salarii mai mari și programe de formare continuă pentru profesori; programul ”Masă sănătoasă în școli” și burse mai mari; programe speciale de acces la educație pentru toți copiii; examene mai bine adaptate vremurilor. Pentru învățământul superior: Universități cu specializări adaptate cerințelor pieței muncii; investiții masive în cercetare, dezvoltare și digitalizare și management academic de calitate.
Contactat de redactorii ”Obiectiv – Vocea Brăilei” și întrebat în legătură cu această campanie, Cătălin Canciu a explicat că este un demers pornit la nivel național, însă nu s-a ferit să precizeze că a fost adaptat la județul Brăila și că actuala conducere a partidului a stabilit că imaginea sa poate fi asociată cu acest mesaj fără probleme, având în vedere poziția pe care o ocupă în cadrul ISJ. Canciu a punctat că deja a solicitat de la profesori opinii pentru eventuale modificări ale proiectului aflat în dezbatere publică, sugestii pe care le va transmite mai departe la Centru.
De ce sunt importante Legile Educației
În acest context, Cătălin Canciu a vorbit despre importanța acestui demers, dar și a Legilor Educației în 2022, afirmând că este un susținător al proiectelor ”România Educată” deoarece, prin multiplele elemente de reformă, respectă interesul superior al copilului.
”Legile sunt gândite astfel încât să acorde atenție diversificată, ținând cont de particularitățile, performanțele și nevoile speciale ale copiilor din sistemul de învățământ românesc. Amintesc în acest context ideea înființării unităților pilot de excelență, idee care va prinde contur și la Brăila din anul școlar următor, acordarea de burse, stimulente și facilități în cuantum substanțial, programe de reducere a abandonului școlar reglementate prin strategii naționale, educația specială în baza unui sistem de sprijin pe cinci niveluri «la pachet» cu finanțări specifice, școala din spital, o formă de școlarizare care egalizează șansele la educație pentru copii cu probleme de sănătate care depind de tratamente intraspitalicești, programul școala după școală sau organizarea cursurilor de pregătire pentru examenul de bacalaureat”, a declarat Canciu.
Mai mult, potrivit acestuia, noul pachet de legi instituie elementul central al evaluării învățării, definindu-l prin sintagma ”Portofoliu personal educațional”, un articol care apărea și în Legea Educației Naționale (LEN 1/2011), după cum a ținut să sublinieze Canciu, dar care nu a fost nicicând pus în practică.
”Spre deosebire de viziunea legii în vigoare, noile proiecte de legi urmăresc, prin instituirea obligativității Portofoliului educațional pe tot parcursul învățământului preuniversitar, monitorizarea evoluției elevului prin evaluarea profilului acestuia și urmărirea progresului școlar. Discutăm despre o idee complexă adaptată particularităților generației actuale, considerate adesea provocări pentru o generație de cadre didactice nevoite să-și confecționeze material didactic sau să se dezvolte profesional pe bani proprii. Proiectele de legi ale educației «România Educată» vin, așa cum este firesc și pe principiul «longlife learning» cu soluții multiple și inovatoare și pentru formarea viitoarelor cadre didactice în contextul mentoratului de carieră didactică, dar și pentru susținerea formării continue a cadrelor didactice, ca obiectiv-cheie pentru predarea-învățarea-evaluarea de înaltă calitate, accesibilă și favorabilă incluziunii. Exemplific această idee cu înființarea, prin adoptarea noului pachet de legi ale educației, a Centrului Național pentru Formarea și Dezvoltarea Carierei Didactice, ca instituție publică de interes național cu atribuții în realizarea cartografierii nevoilor de formare, dezvoltarea curriculumului de formare, formarea formatorilor și corelarea acestora cu sistemul de evaluare a cadrelor didactice, cu strategiile și politicile naționale și cu nevoile specifice comunităților educaționale”, a mai subliniat inspectorul.
Sursa citată a mai punctat că nu este mai puțin importantă ideea mentoratului didactic materializată în constituirea Corpului de mentorat și licențiere în cariera didactică. Potrivit lui Canciu, aceasta a început deja să prindă contur prin implementarea proiectului PROF.
”Prin toate aceste propuneri reformatoare, noile legi ale educației nu fac decât să asigure formarea inițială și continuă a profesorilor, în acord cu flexibilizarea curriculară, cu măsurile de digitalizare și cu dezvoltarea competențelor-cheie. Ceea ce am enumerat reprezintă doar câteva schimbări majore dar, da, eu văd progresul în proiectele de legi ale educației «România Educată» și consider că implementarea coerentă a acestui proiect reformator ar putea conduce la adaptarea sistemului de învățământ românesc la contemporaneitatea digitalizată și dinamică care să se transforme într-un viitor previzibil construit cu resurse și strategii eficiente”, a conchis Canciu.