Judecătorii Curţii Constituţionale susţin că asumarea răspunderii pentru Legea educaţiei nu era oportună şi că dezbaterea în procedura obişnuită în Parlament ar fi permis societăţii civile implicarea în problema educaţiei naţionale.
În motivarea deciziei din 18 decembrie, când Curtea Constituţională a declarat neconstituţională Legea educaţiei, judecătorii au precizat că angajarea răspunderii Guvernului se poate face cu privire la două sau mai multe proiecte de lege sau la un pachet de asemenea proiecte. Pe de altă parte, conform agenţiei de ştiri NewsIn, judecătorii au mai susţinut şi că "atunci când există o majoritate parlamentară care rezultă din faptul că partidele respective au format Guvernul, adoptarea sub forma asumării răspunderii nu era oportună, cu atât mai mult cu cât intrarea în vigoare a acestei legi nu se face imediat, ci pentru anul preuniversitar şi universitar 2010-2011. În plus, Curtea constată că dezbaterea în procedura obişnuită în Parlament, nu numai că ar fi fost beneficiara unor amendamente, dar ar fi permis implicarea societăţii civile în problema educaţiei naţionale", arată CCR.
De asemenea, explică judecătorii, angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege urmăreşte ca acesta să fie adoptat în condiţii de maximă celeritate, conţinutul reglementării vizând stabilirea unor măsuri urgente într-un domeniu de maximă importanţă, iar aplicarea acestora trebuie să fie imediată. Astfel, Curtea constată că Legea educaţiei naţionale, spre deosebire de celelalte două legi asupra cărora Guvernul şi-a angajat răspunderea în aceeaşi zi (n.r. - Legea salarizării unice şi Legea reorganizării unor instituţii, care au trecut de controlul constituţional), urmează să intre în vigoare în condiţiile în care nimic nu reclama iminenţa unei asemenea necesităţi, iar toate măsurile de reorganizare a învăţământului, preuniversitar şi universitar, devin efective cu începerea noului şcolar.
Judecătorii CCR mai arată, în motivarea deciziei din 18 decembrie, că organizarea generală a învăţământului se reglementează prin lege organică. "Aşa fiind, Curtea consideră că ocolirea procedurii de examinare şi dezbatere a proiectului de lege atât în cadrul comisiilor de specialitate, cât şi în plenul fiecărei Camere a Parlamentului, potrivit competenţelor stabilite de art.75 din Constituţie şi recurgerea la angajarea răspunderii asupra unui proiect de lege, nu-şi găseşte o motivare în sensul celor arătate", se arată în motivare. "În concluzie, (...) angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege nu poate fi făcută oricând, oricum şi în orice condiţii, deoarece această modalitate de legiferare reprezintă, într-o ordine firească a mecanismelor statului de drept, o excepţie", concluzionează judecătorii CCR.
Curtea Constituţională a admis, pe 18 noiembrie, sesizarea făcută de Partidul Naţional Liberal şi a decis că Legea educaţiei contravine Constituţiei, actul normativ fiind unul dintre cele trei pe care Guvernul Boc şi-a asumat răspunderea în Parlament în septembrie.
Comentarii
Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.