* deși era mândria școlii, în ultimul semestru din clasa a VIII-a elevul a luat-o pe un drum greșit, refuzând să mai învețe și să primească ajutor pentru a fi adus pe calea cea bună * asta ne-a explicat directoarea Școlii Gimnaziale ”Nikos Kazantzakis”, prof. Daniela Surdu, despre cazul acestui elev care a făcut înconjurul țării * ”la probele de la Evaluarea Națională a refuzat să scrie, nu că n-a știut”, ne-a mai spus aceasta
Anul acesta, după afișarea ierarhiei județene a mediilor de admitere, un elev din Brăila uimea pe toată lumea cu diferența enormă dintre media claselor V-VIII și notele de la Evaluarea Națională. Este vorba despre un absolvent de la Școala Gimnazială ”Nikos Kazantzakis”, care în gimnaziu avea media de absolvire 9,59, dar la Evaluarea Națională are media 2,95 – nota 3,4 la proba de limba română și nota 2,5 la proba de matematică.
Redactorii ”Obiectiv” au luat legătura cu directoarea școlii, prof. Daniela Surdu, care ne-a explicat că declinul acestui elev s-a produs în al doilea semestru din clasa a VIII-a, când a intrat într-un anturajat nepotrivit și a neglijat învățătura. Atât de mult nu i-a mai păsat de școală și de viitorul lui încât în ziua examenului de Evaluare Națională profesorii s-au rugat efectiv de el să vină la probă.
”Copilul, de jumătate de an, a intrat într-un anturaj tare neplăcut și a început să aibă un drum anevoios. Copilul chiar a fost unul foarte implicat în toate activitățile școlii, în toate proiectele Erasmus, dar de jumătate de an am ținut în permanență legătura cu familia. El a avut și o abatere în afara școlii, a avut niște «relații» și cu Poliția... A fost o mare dezamăgire pentru noi, dar am încercat să îl aducem pe drumul cel bun, mai ales acum, la sfârșit de clasa a VIII-a, în care i-am explicat că are toate posibilitățile să realizeze multe în viață. Dar nu am reușit. Ne-a spus că nu știe dacă ajunge la Evaluarea Națională, că el muncește. Chiar în ziua examenului l-a sunat doamna dirigintă până în ultimul moment, aproape că am vrut să ne ducem după el să îl aducem la probă. Nu a vrut să scrie, nu că nu a știut. Nu a vrut să scrie, a tratat totul cu dispreț. Deci de jumătate de an s-a întâmplat lucrul ăsta”, ne-a explicat prof. Daniela Surdu, directoarea școlii.
Aceasta ne-a mai spus că până la mijlocul clasei a VIII-a, elevul a fost unul strălucit, un copil iubit de toată școală, un model pentru colegii săi. Avea planuri de viitor, visând să ajungă la Liceul Sportiv. Toate acestea s-au schimbat în ultimele luni, scopul său fiind să muncească și să facă bani.
”A fost un copil foarte bun. Niciodată nu ne-a făcut probleme. A fost un copil iubit de toată lumea, de la dirigintă la portarul școlii. Pentru că avea și carismă și inteligență și tot ce îi trebuia. În proiectele Erasmus, pe buzele tuturor partenerilor era doar numele lui pentru că reușea să se prezinte foarte frumos în engleză, reușea să socializeze cu ceilalți. Chiar era unul din speranțele școlii pentru că știți foarte bine, la noi elevii nu sunt de olimpiade. Noi mergem pe prevenirea abandonului și pe un progres școlar. Nu ajungem la olimpiade, dar vrem să ne lăudăm cu ei și să îi sprijinim să urmeze un drum normal în viață. Păcat, foarte mare păcat de el! Era cel cu care doream să ne lăudăm. Cum ne-am lăudat anul trecut cu fetița care a intrat la Pedagogic și cu fetița care a intrat la Cerna. Anul acesta, el și o colegă erau cei cu care ne doream să ne mândrim. Să fie acolo, pe panoul școlii. Dar nu a mai vrut! El spunea că a început să muncească. Nu a mai mers nici în ultima mobilitate în cadrul unui proiect Erasmus, și-a pierdut controlul de tot. Ce aș mai putea să spun, păcat...”, ne-a mai explicat sursa citată anterior.
Mai trebuie spus că elevul, care este de origine romă, a avut tot timpul susținerea membrilor familiei, însă nici măcar aceștia nu au reușit să-l convingă să se țină în continuare de școală.
”A avut și acasă sprijin. Mama are mai mulți copii la noi în școală, vine foarte des, colaborăm foarte bine cu dumneaei. Îi oferă de toate. Ne-a cerut chiar și sprijinul, nu știa ce să îi facă să îl aducă pe drumul cel bun. Mama elevului nu este școlarizată, dar doamna întotdeauna i-a susținut pe copii pentru școală și a zis «dacă noi am fost mulți și n-am putut, uite, pentru voi vreau altceva». Deci doamna chiar este printre părinți un model, ne suna, ținea legătura cu noi în permanență. Nu am putut niciunii dintre noi să-l aducem pe drumul cel bun. N-a venit nici la festivitatea de final”, ne-a mai spus directoarea școlii.
Elevul a promis că se va schimba
După eșecul de la Evaluarea Națională, elevul a promis că se va schimba. A reușit să intre la un liceu tehnologic din municipiu pe locuri de romi, iar directoarea Școlii Gimnaziale ”Nikos Kazantzakis” ne-a declarat că va încerca să îl sprijine în continuare, pentru că e păcat să se piardă un astfel de copil.
”Ne-a promis că se va schimba! După ce am văzut rezultatele, eu i-am promis în urma discuției cu el și cu mama că o să-l urmăresc. Voi lua legătura cu diriginta și directoarea școlii și mă voi interesa de ce va face la liceu. Că a promis din nou că își revine”, ne-a explicat aceasta.
Școala se luptă pentru fiecare elev
În Brăila se cunoaște faptul că la Școala Gimnazială ”Nikos Kazantzakis” vin elevi din medii defavorizate, mulți copii fiind de etnie romă. Să îi ții la școală pe acești elevi e o adevărată luptă, iar să termine clasa a VIII-a și să promoveze examenul de Evaluare Națională e o performanță. Anul acesta, din cei 16 elevi absolvenți de clasa a VIII-a, 11 au intrat în examen, însă doar 8 s-au prezentat la probe, promovabilitatea fiind de 50%. Tocmai de aceea, atunci când un elev bun se pierde pe drum, dezamăgirea pentru cadrele didactice este mare.
”Asta este cea mai mare durere! Eu de asta am și luat frâiele acestei școli pentru că pe mine asta m-a interesat. De integrarea lor, să reușească și ei alături de ceilalți. Că nu întotdeauna copii din familii deosebite ajung foarte sus. Sunt și copii din familii foarte sărace care reușesc pe puterea lor. Chiar îmi pare rău pentru că el este unul dintre exemplele care îți dau puterea și încrederea că poți să faci ceva. Noi, fiind o școală mică, suntem ca o familie și cumva îi știm pe toți de-a fir a păr. La Evaluarea Națională am avut inclusiv copii cu CES care au avut rezultate bune, iar pentru ei examenul este greu, subiectul fiind unic pentru toată lumea. Încercăm tot timpul să ajutăm elevii noștri, să le explicăm că trebuie să respecte niște reguli, să îi îndemnăm să învețe și să își croiască un drum în viață”, ne-a mai precizat directoarea unității de învățământ.
Ce soluții există în astfel de situații în care copiii se pierd pe drum? Ce poate face școala pentru a-i ajuta?
”Credeți-mă că am mai primit această întrebare, dacă e ceva în legislație ce ar trebui schimbat și ce am putea noi să facem. Noi, anul acesta, am colaborat foare intens cu asistența socială, am trimis și mediatorul școlar și diriginții și eu personal și toată lumea acasă la părinți, să-i informăm despre articolul din lege conform căruia au obligativitatea să-i trimită la școală. Dar nu avem nicio cale să-i forțăm. Am apelat la tot ce înseamnă lege. Și cu lege și cu bunăvoință și cu discuții și cu consiliere. Și nu numai cele pe hârtie, că noi nu facem consiliere doar la orele de dirigenție sau la orele stabilite. De fiecare dată când e nevoie. Pentru că elevii sunt cum sunt, majoritatea vin din medii defavorizate, părinții nu sunt școlarizați și situația diferă de la caz la caz”.