"O piesă în plus strică tot echilibrul, schimbă tot"
- De ce lucrările le-aţi lăsat nevopsite?
- Când am început să lucrez vopseam lucrările. Odată am făcut o lucrare, mi-a plăcut foarte mult şi apoi am vopsit-o, dar după aceea am constatat că şi-a pierdut toată forţa. Stratul protector tăiase toate energia lucrării, aşa că acum le finisez cu acid.
- Cum aţi început să lucraţi cu fier?
- Situaţia economică m-a împins către această artă. Înainte făceam lucrările din lut, apoi le turnam în aluminiu sau bronz, dar costa foarte mult. Nu aveam bani. Picasso a făcut prima dată o statuetă din obiecte găsite, în 1918. Prietenul lui, Gonzales, sculptor, a făcut pentru prima dată sculptură prin sudură. Eu am îmbinat aceste două metode.
- Cum găsiţi aceste bucăţi de metal?
- Caut tot timpul. Merg la depozite, în satul natal, prietenii şi ei îmi dau ce cred că ei că ar fi bun pentru mine. Când văd o piesă ştiu imediat ce aş putea să fac cu ea.
- Şi cum lucraţi?
- Eu pornesc de la o idee şi subconştientul ştie ce forme am în atelier şi caut în grămada de piese până găsesc ce ştiu că e şi am nevoie. Iau bucăţile, le prelucrez, le sudez şi iese lucrarea. Dar trebuie să fiu foarte atent pentru că şi cinci centimetri în plus contează sau o piesă în plus strică tot echilibrul, schimbă tot. E foarte greu să simţi momentul când se termină, să nu mai pui nicio piesă, pentru că după aceea devine pom de Crăciun.