Mergi la conţinutul principal

Kitch-uri pe post de martisoare

Desi comerciantii de martisoare au aparut cu tarabele in fata complexului comercial Romarta Veche, inca de la mijlocul saptaminii trecute, acestia se plingeau, ieri, de faptul ca vinzarile au fost foarte slabe, comparativ cu anii trecuti. O plimbare printre comercianti ne-a facut sa ne dam seama si care este motivul acestui fapt si nu va ginditi ca ar fi vorba despre preturile mari, ci de oferta foarte scazuta.
In acest an, ei au preferat sa nu mai confectioneze martisoare, ci sa le achizitioneze din en-gros-urile din Bucuresti. Asa se face ca martisoarele confectionate manual, din piele, lemn sau orice alt material, ce aveau farmecul lor prin faptul ca fiecare produs era unic, au fost inlocuite cu cele facute pe banda rulanta, din materiale de proasta calitate. Neavind de unde sa aleaga, pentru ca toate arata la fel, brailenii s-au orientat spre alte variante de cadouri. "Se spune ca intentia conteaza si nu neaparat cum arata martisorul pe care il oferi, dar ce se gaseste de vinzare este chiar de ris. Nu ai de unde sa alegi si parca mi-e rusine sa ofer unor persoane dragi niste chinezarii. Parca in alti ani nu era asa, adica se gaseau si martisoare mai interesante, mai deosebite. Acum m-am invirtit printre tarabe si nu mi-a sarit nimic in ochi. Este adevarat ca preturile sint mici, dar si martisoarele sint pe masura pretului. Decit sa dau 50.000 pe un martisor, chipurile din gama mai deosebita, adica nu dintre cele de 5.000, din tinichea, mai bine cumpar o ciocolata. Cred ca, in curind, nu o sa mai fie nici o placere sa oferi un martisor. O sa distruga si traditia asta, care era ceva frumos", ne-a marturisit un brailean, suparat din cauza ca nu gaseste ce sa cumpere pentru cei dragi.
Pe tarabe am gasit martisoare de diferite preturi, accesibile pentru toate buzunarele, dar nu pe gustul tuturor brailenilor. Cele mai ieftine sint martisoarele din tinichea, care pot fi achizitionale cu 5.000 lei, iar cele mai scumpe reprezinta niste brose suflate cu aur, la 200.000 lei. Nici la capitolul flori marfa nu era foarte diversificata. Existau doar doua tarabe, de unde brailenii puteau cumpara zambile (30.000 lei) si ghiocei (10.000 lei). "Nu mai renteaza sa confectionam martisoare. Eu am incercat si anul trecut, dar nu prea s-au vindut. Materialele sint scumpe, mai adaugam si noi ceva pentru manopera si uite asa ajung la vreo 50.000 lei, ceea ce este destul de mult. In alti ani se cautau martisoarele facute manual, dar de vreo 3 ani nu prea mai merg. Ca sa cumpere 10 martisoare, ar trebui sa dea 500.000 lei, ceea ce este mult la salariile noastre", ne-a precizat un comerciant.

Semnificatia martisorului

Martisorul este un dar ce se primeste sau se ofera in luna Martie si reprezinta un simbol al primaverii, dar si al dragostei si admiratiei, care aduce optimism si credinta. Forma acestuia s-a schimbat in timp. La inceput martisorul era simbolizat printr-o moneda, mai tirziu aparea sub forma unor mici pietre de riu, vopsite in alb si rosu si insirate pe o ata, au urmat margele frumos colorate, ceramica si tot felul de alte inventii, iar acum kitch-urile facute pe banda rulanta.
Martisorul este daruit incepind cu zorii primei zile din Martie, fiintelor dragi, in general copiilor, tinerelor fete si femeilor, pentru a le proteja gingasia si sensibilitatea. Martisoarele se ofera de catre barbati, dar pot fi oferite si de catre fete prietenelor, mamelor, bunicelor. In Moldova se practica obiceiul ca si fetele sa daruiasca, la rindul lor, martisoare barbatilor. Fiecare martisor trebuie sa reprezinte persoana careia ii este daruit sau urarea care vrea sa fie facuta. Un cosar poate transmite bunastare, trifoiul noroc, iar ghiocelul poate exprima gingasia. La inceputurile sale, martisoarele erau purtate pe parcursul intregii luni Martie, la git sau la mina si erau atirnate de o cordea rosie sau de un gaitan compus din doua fire rasucite de matase alba si rosie, sau dintr-un fir de arnici rosu sau unul din bumbac alb. In zilele noastre, martisorul se poarta o perioada de timp bine determinata si nu mai este purtat la git, ci la incheietura miinii sau prins in piept, cu convingerea ca toate dorintele se vor implini.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro