Mergi la conţinutul principal

Jobul de vară - o alternativă la buzunarul părinţilor

Bani de buzunar, responsabilităţi, prieteni noi, experienţă... acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care din ce în ce mai mulţi tineri lucrează pe timp de vară. Fie că sunt elevi la liceu sau, deja, studenţii unei facultăţi, aceştia aleg să-şi sacrifice o lună sau chiar toată vacanţa pentru a căpăta experienţa atât de mult cerută şi pentru a-i scuti pe părinţi de nişte cheltuieli.

Chelner - un job accesibil pe timp de vară

În Brăila, oferta nu este la fel de largă ca în capitală, de exemplu, unde tinerii spun că îşi găsesc o ocupaţie mai repede. În ciuda crizei economice, unii au fost mai norocoşi şi au reuşit să-i convingă pe angajatori să-i angajeze pentru o scurtă perioadă de timp.
Unul dintre cele mai cunoscute joburi de vară este acela de chelner. Pentru a câştiga bani din asta trebuie să ai puţină îndemânare, să fii dispus să petreci minim 8 ore pe zi într-un pub sau într-un restaurant şi să îi demonstrezi şefului la interviu că, deşi poate nu ai experienţă, îi poţi mulţumi pe clienţi. "Am lucrat ca ajutor de barman timp de o lună. Nu a fost uşor să gasesc un loc de muncă în Brăila, deoarece nu am experienţă. Dar mi-am încercat norocul, am întrebat la o pizzerie dacă au locuri libere, m-au acceptat şi am început imediat. Deşi trebuia să lucrez 8 ore pe zi, după-amiaza şi în weekend-uri stăteam mai mult. Mi s-a oferit un salariu de 6 milioane, însă până acum nu am primit decât jumătate. Sper să primesc şi restul", spune o elevă din clasa a XII-a care şi-a găsit un job de vară anul acesta.

Mulţi tineri vor să fie "promoteri" sau operatori de call-center

O altă opţiune, pentru liceeni în special, este "promovarea produselor". Nu de puţine ori, campaniile de promovare din hypermarketuri sunt susţinute de tineri care încearcă să vă convingă să gustaţi noul iaurt sau sau să încercaţi noul deodorant. Cei care au abilităţi de comunicare dezvoltate, ştiu să zâmbească şi sunt capabili să reziste câteva ore bune ocupându-se de fiecare client sunt principalii candidaţi la postul de "promoter". "Mi-am dorit să încep să muncesc pentru a câştiga experienţă şi bani de buzunar. Am mers la reprezentantul unui hypermarket, am întrebat, am mers la interviu şi m-au sunat. Am lucrat 4 ore pe zi în timpul weekend-ului şi mai apoi 6 ore pe zi pentru două săptămâni. Perioada depinde, în general, de promoţiile valabile. Am fost plătită în funcţie de oră şi, la final, mi-au dat 6 milioane şi jumătate", povesteşte Paula, o elevă de liceu. În aceeaşi categorie intră şi distribuirea de materiale publicitare pe stradă, care are ca avantaj un program mai flexibil.
Cei care cunosc destul de bine o limbă străină au mai multe şanse să-şi găsească un job la un "call center". Abilităţile de comunicare sunt iarăşi foarte importante, precum şi cunoştinţele de operare PC. Activitatea principală este comunicarea cu clienţii prin telefon sau e-mail. Totuşi, vârsta poate să fie un impediment când vine vorba de un astfel de job. "Am lucrat toată vara trecută la un call center în limba engleză. Iniţial, nu m-au acceptat pentru că eram minoră, dar am insistat, am fost la interviu şi am reuşit să-i conving să lucrez două săptămâni de probă. Au fost mulţumiţi şi m-au acceptat în continuare. Până la urmă mi-am recuperat şi banii pentru primele două săptămâni", spune Mihaela, o adolescentă de 18 ani.

Joburi de vară peste graniţă

Cei mai curajoşi au posibilitatea de a accesa unul dintre programele internaţionale "Work & Travel". Cele mai cunoscute destinaţii sunt Grecia, Spania, Franţa, Marea Britanie, SUA şi Canada. Grecia oferă în primul rând joburi în domeniul hotelier: recepţionist, hostess, barman, chelner, baby-sitter sau salvamar. În contextul crizei, se apelează din ce în ce mai des la tineri români. În majoritatea cazurilor, cazarea şi masa sunt asigurate de angajator. Spania este cunoscută pentru posturile de salvamar pe plajă sau la piscină, în unele cazuri tinerii întorcându-se acasă cu o diplomă valabilă pe viaţă. În cazul Franţei, există posibilitatea ca tânărul român să-şi găsească singur jobul sau să fie ajutat de partenerul său francez. Cei mai mulţi îşi petrec vacanţa acolo lucrând în domeniile hotelier, catering, vânzări, dar şi ca "au pair", un job foarte căutat în ultimul timp. Printre probele din interviu se numără cunoaşterea limbilor străine, experienţa şi profilul personal în cazul jobului de "nanny". Pentru a lucra în Canada sau USA, condiţiile sunt mai multe, dar şi programele sunt mai costisitoare şi mai complicate. În unele cazuri, tinerii pot participa la cursuri de perfecţionare. Desigur, cazarea este mai scumpă, însă participanţilor le este asigurat locul de muncă şi salariul, ei putând opta chiar şi pentru un al doilea job. Banii plătiţi iniţial pentru a accesa programul sunt recuperaţi, iar tinerii ajung să muncească până la 12 luni peste ocean.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro