Mergi la conţinutul principal

Istoria industriei auto: Oldsmobile

Istoria Oldsmobile începe în 1897, când Ransom E. Olds a înfiinţat compania Old Motors Vehicle Company din Lansing, Michigan, iar în momentul când a fost scos din fabricaţie, Oldsmobile era cea mai longevivă marcă de maşini americană şi una dintre cele mai vechi din lume, după Daimler şi Peugeot. În 1901, compania a produs 425 de maşini, fiind primul fabricant de automobile în număr mare al timpului. Olds a ajuns în topul vânzărilor de maşini în Statele Unite pentru câţiva ani, scrie agerpres.ro.

Apogeul companiei

Modelul Curved Dash, produs din 1901 până în 1904, a fost prima maşină produsă în masă, pe prima linie de asamblare de automobile. După ce Olds a vândut compania în 1899, a fost redenumită Olds Motor Works şi a trecut la o nouă uzină în Detroit. Oficial maşinile erau numite „automobilele Olds", popular fiind numite „oldsmobiles". De atunci, compania şi produsele sale au fost cunoscute sub denumirea de Oldsmobiles.
Modelul Limited Touring din 1910 a fost apogeul companiei. Echipată cu cauciucuri „albe", Limited era modelul de prestigiu, dintre cele două de linie ale Oldsmobile, având tapiţerie din piele de capră, un motor de 6 cilindri liniari, 60 de cai putere (45 kw), 707 cmc (11,6 l), buton de start Bosch Magneto, panouri rulante şi locuri pentru 5 persoane. Opţiunile includeau vitezometru, ceas şi parbriz integral din sticlă.
În 1937, Oldsmobile devenea pionier prin introducerea unei transmisii semi-automate de patru viteze denumite „Automatic Safety Transmission", deşi acest accesoriu a fost de fapt construit de Buick, care îl ataşa maşinilor sale în 1938. Pentru modelul din 1940, Oldsmobile a fost primul producător care a oferit transmisie automată completă, numită „Hydramatic", care includea patru viteze înainte. Ultimul model Oldsmobile a ieşit din linia de producţie la 5 februarie 1942. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Oldsmobile a produs numeroase tipuri de materiale pentru război incluzând arme de calibru mare şi proiectile.

Cea mai rapidă maşină de pe piaţă

Producţia a fost reluată la 15 octombrie 1945. Pentru modelul din 1949, a fost introdus motorul „Rocket" (racheta), care folosea un design global de 8 valve, producea mai multă putere decât motoarele cunoscute în acele timpuri şi a fost pe placul amatorilor şi piloţilor de curse. Motorul „Rocket" era liderul la performanţă, fiind considerată cea mai rapidă maşină de pe piaţă. Oldsmobile a adoptat emblema care reprezenta un glob încercuit. Pe tot parcursul anilor 50, marca a folosit faruri spate twin jet ca o caracteristica pentru tema sa - „Rocket". În 1950 numele modelelor s-au schimbat. Oldsmobile 88 a devenit Dynamic 88 şi vârful de gamă Super 88. Alte nume ale modelelor full-size includeau cuvintele „Holiday" pentru hardtop-uri şi „Fiesta" pentru modelul break.
În 1960 poziţia Oldsmobile între Pontiac şi Buick, în ierarhia GM, a început să se dezvolte - introducerea primului motor turbo în 1962 (Turbo Jetfire), prima maşină cu tracţiune faţă produsă în Statele Unite (Toronado din 1966), break-ul Vista Cruiser (acoperiş din sticlă), avansatul muscle car 442. Oldsmobile se rezuma la folosirea numelor Jetstar 88 (1964-1966) şi Delmont 88 (1967-1968) pentru modelele sale mai puţin scumpe din anii 60.

Break Cutlass cu ampatament întins

Oldsmobile 442 a debutat în 1964 cu pachetul opţional al unui muscle car (carburator de 4 barili, transmisie manuală cu 4 viteze, 2 evacuări) pe modelul F-85/Cutlass. Oldsmobile Cutlass (1961-1999) a fost cel mai bine vândut model în anii 70 şi 80. Oldsmobile F-85 (1961-1972) era un sedan compact, coupe şi break angrenat de un motor de 215 CID bloc de aluminiu, V8 din 1961 până în 1963. Oldsmobile Starfire (1961-1966) era un coupe hardtop şi o decapotabilă, sportive şi luxoase, bazate pe modelul 88. Starfire includea interioare cu piele, scaune scoică şi o consolă centrală cu schimbător în podea, transmisie standard Hydramatic, servodirecţie şi frâne. Oldsmobile Jetstar I (1964-1966) a început să fie produs în 1964. Echipamentul standard includea motorul Starfire de 345 cp (257 kW), scaune scoică din vinil şi consolă. Oldsmobile Toronado (1966-1992) era un coupe cu tracţiune faţă din categoria maşinilor de lux, cea mai mare şi mai puternică maşină cu tracţiune faţă produsă vreodată şi una dintre primele maşini moderne cu tracţiune faţă şi transmisie automată. Toronado a fost desemnată „maşina anului" de revista Motor Trend în 1966.

Un nou logo bazat pe tema „Rocket"

Vânzările Oldsmobile au crescut între anii 70 şi 80, un punct maxim de 1.066.122 atingându-se în 1985. După succesul de la începutul anilor 80, lucrurile s-au schimbat rapid pentru Oldsmobile, iar până în anii 90 marca şi-a pierdut locul pe piaţă. Modelele de bază ale Oldsmobile au făcut loc altor modele rebranduite de GM, care a continuat să folosească Oldsmobile sporadic pentru a expune design-uri futuristice. Introducerea modelului Aurora a fost văzută ca un catalizator al GM de a repoziţiona Oldsmobile pe scara importurilor. Oldsmobile a primit un nou logo bazat pe tema „Rocket". Aproape toate modelele existente au fost trecute prin această etapă: Cutlass Calais în 1991, Toronado şi Custom Cruiser în 1992, 1998 şi Ciera (fostul Cutlass Ciera) în 1996, Cutlass Supreme în 1997, iar 88 şi Cutlass în 1999. Ele au fost înlocuite cu modele mai noi şi mai moderne, cu design-uri inspirate de Aurora.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro