Istoria industriei auto: marca Pontiac | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Istoria industriei auto: marca Pontiac

Brandul Pontiac a fost introdus de General Motors în 1926, ca marcă pentru linia Oakland Motor Car. Primul model Pontiac a fost conceput cu şase cilindri, pentru a concura modelele cu patru cilindri. În câteva luni de la introducerea sa, Pontiac a făcut ca încasările să crească, devenind singura marcă prin care supravieţuia compania Oakland, relatează agerpres.ro.
Pontiac a devenit imaginea generică a muscle-car-ului american prin modele extrem de populare cum ar fi Bonneville, GTO sau Firebird TransAm. Compania a început să vândă maşini cu motoare de 40 CP în 1927, fiind lansat la salonul Auto de la New York, iar în şase luni de la apariţie se vânduseră 39.000 de unităţi. În anul următor, a urcat pe locul 6 ca vânzări în SUA şi pe locul 7 la nivel mondial. În 1933, a început să producă maşini cu motor de opt cilindri.
În perioada 1946-1948, toate modelele Pontiac au fost aproape de cel din 1942, cu modificări minore. Transmisia automată Hydra-Matic a fost introdusă în 1948 şi a dus la creşterea vânzărilor. Primele noi modele Pontiac au apărut în 1949. Reproiectate, aveau alte elemente de design, mai sport - Streamliner, Chieftain. În 1950, Pontiac Catalina Trim a fost introdus ca o sub-serie. În 1954 a fost introdus Chiefstar, cu alt ampatament.

Celebrele „dungi de argint"

În 1955 a fost introdus un motor cu 173 CP, ceea ce a adus un plus de vânzări. Următorul pas în transformarea Pontiac a venit în 1956, când a fost regândită imaginea brandului. Au dispărut celebrele „dungi de argint" din capotă. A fost lansată Bonneville - ediţie limitată care a prezentat primul motor cu injecţie. Pontiac Bonneville poate fi considerat modelul care a stârnit admiraţie. Prima versiune a acestuia a fost produsă între anii 1958 şi 1961. Pontiac a apărut, în 1959, cu emblema „V", cu stea în mijloc. Revista Motor Trend a ales întreaga linie Pontiac ca Maşina Anului. Un an mai târziu, a fost introdus modelul Ventura, un coupe mai-luxos, şi Vista cu 4 uşi, care se încadra între modelele Catalina şi Chiefstar. Pontiac a câştigat titlul „Maşina Anului" în 1961, a doua oară în trei ani.
Tempest Super Duty LeMans din 1963 este un reper important în istoria Pontiac. Modelul avea un motor V8, iar producţia acestuia a fost limitată la câteva exemplare. Un alt model care a făcut istorie este GTO. Acesta a apărut pentru prima dată în 1964, a fost montat un motor V8 de 6,4 litri pe caroseria lui LeMans. În 1966, Pontiac GTO a înregistrat vânzări record, iar un an mai târziu, oficialii americani l-au numit „The Great One". Întreaga gamă Pontiac a primit titlul Motor Trend a Anului pentru 1965, a treia oară pe parcursul existenţei mărcii auto. În 1967, modelul anului a fost Pontiac Firebird, o variantă a Chevrolet Camaro. Doi ani mai târziu, în 1969, Noul GP a fost un succes de vânzări - 112.000 unităţi - de patru ori mai mult decât numărul de Grand Prix vândute în 1968.

Modelul Tempest, abandonat

La mijlocul anului 1971, Pontiac a introdus modelul Ventura II (bazat pe a treia generaţie Chevrolet Nova). În acelaşi an, Pontiac a restilizat complet maşinile sale, Bonneville a fost înlocuit cu un model de lux mai mare numit Grand Ville. Anul 1972 a adus modelul GTO, o sub-serie din seria LeMans. Modelul Tempest a fost abandonat, după ce a fost redenumit T-37 şi GT-37, precizează site-ul amintit.
În 1973 au fost regândite modelele Grand Prix, LeMans şi Ventura şi a fost introdus noul Super Duty 455. În 1975, Pontiac a prezentat noul sub-compact Astre, o versiune a Chevrolet Vega. Doi ani mai târziu, Pontiac a înlocuit modelul Ventura cu Phoenix, o versiune a Chevrolet Nova. Pontiac Firebird Trans Am din 1977 este un alt model care a impresionat, mare parte din succesul acestuia datorându-se faptului că a apărut în filmul „Smokey and the Bandit". Un alt model care a reamintit succesul avut de Pontiac este Fiero. Maşina a fost concepută ca un model sport cu două locuri şi cu motor poziţionat central.

A 6-a generaţie Grand Prix

Anul 1982 a reprezentat o reproiectare a modelului Firebird. Văzând succesul Chrysler cu modelele decapotabile, GM a decis că avea nevoie de un concurent şi a adaptat rapid maşinile J în noul J2000 (redenumit mai târziu Sunbird), care era o decapotabilă. În 1984 a apărut modelul Fiero şi o ediţie specială Touring (STE) a fost adaugată. Cu excepţia Firebird şi Fiero, începând din 1988 toate modelele Pontiac au trecut la platforme cu tracţiune pe faţă. Pentru prima dată din 1972, Pontiac a fost numărul trei între producătorii auto interni în America. Din 1990 modelul Sunbird a fost înlocuit cu Sunfire.
Începând din 1996, Pontiac a început să „exploateze" trecutul său istoric. Acesta a fost ultimul an pentru a 6-a generaţie Grand Prix. În 1999, modelul Trans Sport a fost înlocuit cu Montana, un minivan mai mare. Anul 2000 a marcat prima reproiectare a Bonneville, din 1992. În 2002, producţia Firebird /Trans Am şi Camaro a fost întreruptă ca urmare a vânzărilor în scădere. Versiunea coupe a Grand Prix-ul a fost, de asemenea, întreruptă. În 2004 a fost reintrodus Pontiac GTO (bazat pe Monaro Holden în Australia), înlocuind în mod eficient locul lăsat de TransAm. Din 2005 a fost întreruptă producţia Pontiac Bonneville. Grand Prix a introdus un nou nivel echipare, GXP, şi a prezentat modelul LS4 V8 de 5,3 litri, capabil să producă 303 CP prin roţile din faţă. Producţia lui Sunfire a fost, de asemenea, întreruptă în acest an, mai târziu fiind înlocuit cu G5. Modelul G5 a fost vândut ca sedan în Canada şi Mexic.

A murit în 2010

Marca Pontiac, deţinută de General Motors, şi-a încetat oficial activitatea în noiembrie 2010, după 84 de ani de istorie şi fiind departe de recordurile din anii 70, în care avea vânzări anuale de aproape un milion de unităţi.
Unul dintre modelele Pontiac, Trans Am, a devenit foarte popular în Europa datorită serialului „Knight Rider". Automobilul Pontiac purta numele KITT, jucând rolul unei maşini avansate şi capabilă să discute cu şoferul.
De asemenea, un model GTO din 1967 asemănător celui folosit de Vin Diesel în filmul „Triplu X" a putut fi cumpărat în urma unei licitaţii online la un preţ începând cu 50.000 de dolari. Pontiacul Trans Am, modificat în cele mai mici detalii pentru a fi precum cel condus de David Hasselhoff în serialul „Knight Rider" avea un preţ minim de 40.000 de dolari.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro