• în ultimele săptămâni, printre şoferi a izbucnit o adevărată isterie, după ce, pe reţelele de socializare, mai mulţi conducători auto s-au plâns că au fost amendaţi de poliţişti pentru că nu aveau maşinile dotate cu kit-ul de siguranţă, respectiv: trusă de prim ajutor, stingător de incendiu şi triunghiuri reflectorizante • conducătorii auto s-au plâns că sancţiunile pe această linie, care nu sunt deloc mici, au început să curgă recent, chiar dacă prevederea în Codul Rutier a fost dintotdeauna • în aceste condiţii, oamenii au dat năvală în magazinele care deţin astfel de produse şi au aruncat efectiv cu bani • căci, decişi să speculeze momentul şi încurajaţi de cozile consistente, proprietarii magazinelor au crescut preţurile • la Brăila, în ultimele două săptămâni, au fost aplicate 117 sancţiuni, însă niciuna nu a fost contestată • motivul, toate amenzile au fost date pentru lipsa acestor obiecte din portbagaj, nu şi pentru termenul de valabilitate
Teroare printre şoferi din cauza amenzilor date pentru lipsa trusei de prim ajutor, a stingătoarelor auto sau a triunghiurilor reflectorizante. Chiar dacă prevederea legală din Codul Rutier arată clar că acestea trebuie să fie în autoturism, în ultimul timp, brăilenii au început să se plângă, fie unul faţă de celălalt, fie pe reţelele de socializare, despre faptul că poliţiştii exagerează cu sancţiunile pe această linie. Mulţi consideră că s-a pornit o adevărată “vânătoare”, o campanie de colectare a fondurilor pentru buget, în condiţiile în care, din exces de zel, în unele judeţe amenzile nu au curs doar pentru lipsa kit-ului de siguranţă auto, ci şi pentru faptul că trusele şi extinctoarele nu mai erau în termenul de valabilitate. Nebunia a cuprins întreaga ţară, inclusiv Brăila. Şi, aşa cum era de aşteptat, cozile au început să fie din ce în ce mai lungi la magazinele care comercializează astfel de obiecte. Motiv pentru care, evident, şi preţurile au explodat.
Mii de truse vândute în doar două săptămâni
O lege aberantă, care nu face decât să încarce buzunarele “oamenilor de afaceri” şi, de ce nu, să aducă bani la bugetul statului, prea mic pentru punerea în practică a promisiunilor electorale. Cam asta se comentează pe retelele de socializare, de câteva zile, de când s-a declanşat o adevărată isterie a truselor de prim ajutor, a stingătoarelor auto, a vestelor reflectorizante şi a triunghiurilor reflectorizante. “Cu această ocazie cei care au profitat au fost «oamenii de afaceri». Am scris între ghilimele, nu pentru că avem ceva împotriva celor care ştiu să profite de pe urma unor crize, ci pentru că unii profită de pe spatele celor aflaţi la strâmtoare”, este unul dintre comentariile distribuite “la greu” zilele acestea pe facebook.
Redactorii noştri au vrut să vadă dacă, într-adevăr, la Brăila lucrurile stau exact aşa cum sunt descrise de şoferi sau este doar o exagerare. După un tur prin magazine, am aflat că, în ultimele săptămâni, s-au vândut mii de astfel de truse la Brăila, iar cozile se tot întind. Numai un magazinaş de cartier a vândut peste 800 de truse, dar nu aici este problema. Căci, trebuie scos în evidenţă, înainte de iscarea isteriei, un astfel de kit (cu trusă medicală, stingător, triunghiuri) era undeva în jur de 75 - 80 de lei. Acum, doar o trusă medicală a ajuns la 50 - 60 lei, un stingător la fel. Şi, mai mult de atât, chiar şi la astfel de preţuri, obiectele se găsesc greu pe piaţă. În disperare, şoferii au mers la centrele de reîncărcare a stingătoarelor. Dar sunt cozi şi aici, iar încărcarea durează câteva zile.
Temerile, deci, sunt justificate, având în vedere că amenzile date de poliţişti nu sunt deloc mici, mai ales că majorarea salariului minim pe economie de la 1.250 la 1.450 lei a influenţat şi nivelul amenzilor de circulaţie. Potrivit codului rutier, punctul de amendă reprezintă 10% din valoarea salariului minim, aşa încât, concomitent cu creşterea salariului minim, punctul de amendă a avut o creştere semnificativă de la 1.250 la 1.450.
Unde se termină legea şi unde începe excesul de zel
Conform Codului Rutier- art 8 „Pentru a fi conduse pe drumurile publice, fiecare autovehicul, tractor agricol sau forestier şi tramvai trebuie să fie dotat cu trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante şi un stingător de incendiu, omologate”. Conducerea unui autovehicul care nu este dotat cu trusa medicală, triunghiuri reflectorizante, stingător de incendii şi vestă pe drumurile publice atrage după sine o sancţiune de 4-5 puncte amendă.
Deci, amenzile date pentru lipsa kit-ului sunt normale, excesul de zel intervine doar atunci când se pune problema termenului de valabilitate, consideră şoferii. Iar punctul de vedere al avocaţilor este asemănător. Unii spun că au avut procese pe rol cu această temă, iar reclamanţii amendaţi au avut câştig de cauză. Avocaţii arată faptul că, OUG 195/2002 prevede ca aceste accesorii (trusă medicală, stingător) să fie omologate, dar nicăieri în lege nu se precizează că trebuie să fie şi în termen de valabilitate. “Dacă trebuie să primeşti o amendă pentru termenul de valabilitate, atunci în cuprinsul articolului trebuia precizat acest lucru, făcându-se diferenţierea între trusă şi stingător, pe de o parte, şi triunghiuri, pe de altă parte, altfel se înţelege că şi triunghiurile reflectorizante trebuie să se afle în termen de valabilitate. Art. 8 trebuie să aibă formularea: pentru a fi conduse pe drumurile publice, fiecare autovehicul şi tramvai trebuie să fie dotat cu trusă medicală de prim ajutor şi un stingător de incendiu omologate şi aflate în termen de valabilitate, precum şi două triunghiuri reflectorizante omologate. Iar legea nu spune acest lucru”, sunt răspunsurile date de avocaţi pe mai multe site-uri ori forum-uri specializate, în care şoferii cer o opinie avizată. În toate cazurile, avocaţii au recomandat şoferilor amendaţi “în temeiul termenului de valabilitate” să conteste amenda.
Şi totuşi... la ce folosesc aceste accesorii
Să le luăm pe rând: este lege, deci trebuie respectată. Dar este benefică această lege? Şoferii spun că, în ceea ce priveşte triunghiurile reflectorizante, sunt de acord, la fel şi cu vesta reflectorizantă, însă doar pe timp de noapte, însă vis-a-vis de restul sunt împotrivă. Stingătorul auto, este un fel de “frecţie la picior de lemn”, acesta fiind obligatoriu doar în 6 state europene: Lituania, Bulgaria, Estonia, Grecia, Letonia şi România.
Ca să vedem utilitatea lor, am cerut o situaţie statistică de la ISU Dunărea. Aşa am aflat că, anul trecut, pe raza judeţului Brăila au fost 39 de incendii la autovehicule şi utilaje. A fost vorba însă despre 5 acţiuni intenţionate, 2 scurgeri de produse inflamabile, o autoaprindere, ultimele 2 la utilaje agricole, un incendiu provocat de jocul copiilor cu focul, astfel că, dacă facem scăderea, rămân 30 de incendii auto. Potrivit pompierilor, cauzele pentru aceste incendii au fost, cele mai multe, instalaţii auto defecte (22), una echipamente electrice improvizate, scântei mecanice (7), frecare elemente metalice.
Potrivit specialiştilor, stingătorul auto nu ar face faţă unui incendiu auto. DE CE? În primul rând şoferul şi pasagerii încearcă să se salveze. Şi dacă incendiul este în partea motor, cum deschizi capota!? Oricum, în contact cu aerul, focul va izbucni, asta în cazul în care cineva reuşeşte să bage mâna sub capotă şi să o deschidă. Pompierii deschid totuşi cu o rangă. Dacă incendiul este în partea din spate, stingătorul se ţine în portbagaj, aşa că, iar ghinion, nu poţi să ajungi la el.
Nici trusele de prim ajutor nu pot fi folosite
Să trecem la trusele de prim ajutor. Conform regulamentului, participanţilor la trafic li se recomandă să nu mişte persoanele implicate într-un eveniment rutier, decât dacă izbucneşte un incendiu la autoturism. Cu leucoplast, un foarfec, o faşă şi ce o mai fi prin trusă, oricum nu prea se poate interveni la un accident.
Trusele de prim ajutor sunt obligatorii în 8 state europene: Austria, Croaţia, Lituania, Bulgaria, Estonia, Grecia, Letonia şi România
Acum aproximativ un an, un grup de parlamentari au propus anularea acestei legi. Ei au considerat iraţională, inutilă şi abuzivă, atât timp cât Codul Penal, la articolul 203, şi Codul Civil la art. 1349 prevăd deja amenzi, pedepse cu închisoarea şi obligativitatea reparării integrale a prejudiciilor cauzate în cazul lăsării fără ajutor a unei persoane aflate în dificultate sau obligarea reparării integrale a prejudiciilor cauzate în cazul răspunderii delictuale. În expunerea de motive a proiectlui se arată că utilitatea trusei medicale este extrem de rară, în majoritatea cazurilor inutilă, iar în opinia specialiştilor poate cauza vătămări corporale şi pericole pentru viaţă, atunci când sunt utilizate de neprofesionişti în medicină de urgenţă. “Trusa medicală, aşa cum este concepută şi omologată acum, nu poate salva şi nu a salvat nicio viaţă, nu le este de folos reanimatorilor profesionişti şi cu atât mai puţin unor şoferi care nu au cunoştinţe teoretice şi practice necesare pentru acordarea primului ajutor în caz ade accident major. Un şofer obişnuit nu poate diferenţia un stop cardiac de un leşin şi ar risca să agraveze un traumatism toracic prin efectuarea unui masaj cardiac inutil, pentru că nu poate conştientiza necesitatea opririi unei hemoragii masive înaintea tentativei de a aplica masajul cardiac unui accidentat aflat în stop cardiac. Astfel, la traumatismele minore se poate aştepta venirea salvării, iar la traumatismele majore este absolut necesară doar intervenţia profesioniştilor, tot după sosirea salvării”, se spunea în expunerea de motive.
Plenul senatului a respins propunerea. Guvernul şi-a motivat decizia susţinând că, atât în cadrul şcolilor de şoferi, cât şi prin programa de învăţământ (modulul de prim ajutor), românii dobândesc competenţe privind identificarea cauzelor şi consecinţelor accidentelor rutiere, tehnici de acordare a primului ajutor şi folosirea trusei de prim ajutor în cazul stopului cardiac, hemoragiilor, fracturilor şi transportului persoanelor accidentate, când transportul se efectuează de către alt vehicul decât cele autorizate.
Numărul şoferilor amendaţi la Brăila în numai două săptămâni: 117
Dacă din punctul de vedere al şoferilor situaţia numărului amenzilor aplicate conform art. 8 din R.A.O.U.G. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, este una mult prea umflată, din punct de vedere al poliţiştilor situaţia nu este chiar atât de gravă. De la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Brăila ni s-a comunicat faptul că, la nivelul judeţului, în ultimele două săptămâni, au fost constatate 117 contravenţii, prevăzute de art. 8.
Ni s-a explicat că amenzile se dau doar în conformitate cu prevederea legală, adică doar dacă autovehicolul nu este doatat cu trusa medicală, stingătorul sau triunghiurile reflectorizante. Referitor la faptul că au existat persoane, în alte judeţe din ţară, care au acuzat că poliţiştii amendează şoferii şi dacă trusele nu mai sunt în termenul de valabilitate, surse din cadrul Poliţiei brăilene, ne-au spus, categoric, că astfel de situaţii nu au fost înregistrate la noi, întrucât poliţiştii “nu stau să verifice termenul de garanţie”. O dovadă în acest sens este aceea că, în cele două săptămâni, niciunul dintre cei 117 conducători auto sancţionaţi nu au contestat amenda şi nici nu au formulat vreo plângere. “Până la această dată, la nivelul instituţiei nu au fost înregistrate procese având ca obiect plângeri contravenţionale formulate împotriva unor procese-verbale privind contravenţia la care faceţi referire”, au precizat reprezentanţii IPJ Brăila.