Prezent, ieri, la bilanţul DNA, preşedintele Iohannis a declarat că recuperarea prejudiciilor este "obligatorie, nu opţională pentru autorităţi", iar situaţia din prezent, cu un grad de recuperare şi executare a prejudiciilor de către Ministerul Finanţelor de aproximativ 10%, e "inacceptabilă".
"Vreau să subliniez foarte clar că recuperarea prejudiciilor este, asemenea executării pedepsei, obligatorie, nu opţională pentru autorităţile statului", a subliniat şeful statului, potrivit căruia recuperarea prejudiciilor reflectă eficienţa luptei anticorupţie şi descurajează fenomenul. "De aceea, trag un semnal de alarmă şi solicit factorilor decizionali să ia în serios această problemă, care devine una de importanţă deosebită", a spus Iohannis.
Salariile tuturor medicilor pe un an
Abordând aceeaşi problemă, şeful DNA, Laura Codruţa Kovesi a arătat că hotărârile judecătoreşti definitive în cauzele DNA au inclus confiscarea a peste 310 milioane de euro, sumă care, dacă ar fi fost executată şi recuperată, ar fi asigurat fondul de salarii pe care statul îl plăteşte tuturor medicilor într-un an. O persoană condamnată pentru corupţie nu trebuie să îşi păstreze averea dobândită prin infracţiuni, a adăugat Kovesi, precizând că, anul trecut, valorile indisponibilizate de DNA au fost de peste 303 milioane de euro, ceea ce reprezintă de peste 13 ori bugetul instituţiei pe un an de zile. "Este important ca organele fiscale să execute efectiv aceste hotărâri", a spus procurorul şef al DNA. Kovesi a mai arătat că activitatea DNA a fost influenţată de modificările legislative survenite în 2014, impactul major fiind dat de aplicarea noilor Coduri. "În acest sens, am înaintat Ministerului Justiţiei şi Consiliului Superior al Magistraturii mai multe propuneri de modificare a legislaţiei, care pot influenţa eficienţa investigaţiilor anticorupţie", a arătat Kovesi. Şeful DNA a precizat că aceste propuneri vizează clarificarea unor dispoziţii care reglementează probele şi procedeele probatorii, accesul la informaţii privind datele de trafic legate de comunicaţiile electronice, regimul imunităţilor parlamentare sau ministeriale şi procedura în camera preliminară.