• în acest sfârşit de săptămână, la Teatrul “Maria Filotti” se joacă trei comedii savuroase: OPT FEMEI, de Robert Thomas, în regia lui Radu Nichifor, BĂDĂRANII de Carlo Goldoni, regia Petru Vutcărău şi PRINŢUL NEFERICIT “La Double Inconstance”, de Marivaux, regia Sânziana Stoican
Teatrul “Maria Filotti” prezintă vineri, 11 mai, de la ora 18.00, la Sala “Bujor Macrin” comedia poliţistă OPT FEMEI a autorului şi regizorului francez Robert Thomas. OPT FEMEI, după versiunea românească de Constanţa Trifu şi Mihai Berechet, în regia lui Radu Nichifor şi scenografia Adelinei Pater, asistent scenografie Ana Pavel, urmează structura clasică a romanelor poliţiste în stilul Agathei Christie.
În ajun de Crăciun, capul unei familii bogate este descoperit mort în patul său, înjunghiat, iar ucigaşul se pare că nu poate fi decât una dintre cele opt femei aflate în casă. Pe parcursul investigaţiilor, fiecare dintre cele opt va avea o poveste de spus, iar secretele care vor ieşi la iveală vor adânci şi mai mult misterul, întrucât toate opt sunt suspecte cu mobil intemeiat.
Cu o distribuţie exclusiv feminină, textul lui Robert Thomas oferă excepţionale partituri actoriceşti, opt biografii complexe aşteptând voci puternice care să le rostească angoasele şi să le joace destinul.
Actriţele Teatrului “Maria Filotti”- Monica Ivaşcu, Ramona Gângă, Elena Andron, Emilia Mocanu, Cătălina Nedelea, Wanessa Radu, Narcisa Novac şi Iulia Vasilescu sunt aceste opt voci în spectacolul regizat de Radu Nichifor.
Spectacolul are loc la Sala Studio, sală ingenios şi colorat transformată în spaţiu intim, în acelaşi timp familiar şi familial. Un spaţiu al sărbătorii devenit peste noapte spaţiu al dezvăluirilor, al izbucnirii conflictelor latente, al mărturisirilor şi al (auto)descoperirii.
Bădăranii
Sâmbătă, 12 mai, de la ora 18.00, la Sala Mare se joacă BĂDĂRANII de Carlo Goldoni, regia Petru Vutcărău.
“BĂDĂRANII”, comedie clasică în trei acte, pusă prima dată în scenă în 1760 la Teatro San Luca cu ocazia Carnavalului de la Veneţia, cu o istorie remarcabilă în teatru, dar şi în cinematografie, text mereu actual, un veritabil eveniment social, cu caractere înfăţişate de Goldoni direct, aspru, fără convenţii stereotipe, fără improvizaţii cu alunecări în grotesc şi vulgaritate, în care măştile şi costumele de bâlci au fost înlocuite cu fizionomii. O capodoperă a dramaturgiei pusă în scenă la Teatrul “Maria Filotti” de reputatul regizor şi director al Teatrului Naţional “Eugene Ionesco” din Chişinău, Petru Vutcărău, o scenografie semnată de Vladimir Turturică şi Elena Gheorghe, coregrafia aparţine lui Gelu şi Dana Baciu, iar distribuţia este formată din actori cunoscuţi şi preţuiţi: Dan Moldoveanu, Corina Georgiana Borş, Silviu Debu, Marcel Turcoianu, Cătălina Nedelea, Ramona Gîngă, Zane Jarcu, Monica Ivaşcu, Valentin Terente şi Adrian Ştefan.
Un spectacol în care trei bărbaţi îşi chinuiesc nevestele cu toanele lor şi fac pe supăraţii doar ca să arate ei cine-s stăpânii în casă. Doar că soţiile lor fac tot cum le taie capul şi, la finalul piesei, îi pun la punct pe bădăranii deveniţi mieluşei.
Prinţul nefericit
Duminică, 13 mai, de la ora 18.00, la Sala “Bujor Macrin” se va juca piesa PRINŢUL NEFERICIT “La Double Inconstance”, de Marivaux, regia Sânziana Stoican.
PRINŢUL NEFERICIT “La Double Inconstance”, o comedie în trei acte, construită după tiparele Commediei dell'arte, în care îi regăsim pe Arlequin şi Trivelin, personaje esenţiale ale acestei forme de improvizaţie teatrală, are o construcţie surprinzător de modernă pentru epoca elaborării sale, fiind reprezentat scenic pentru prima dată în anul 1723, de către comedianţi italieni, la celebrul Teatru “Hotel de Bourgogne” din Paris.
Traducerea piesei a fost realizată de Sabrina Iaschievici, scenografia, expresivă şi perfect adaptată spaţiului Sălii Studio a Teatrului “Maria Filotti” este semnată de Valentin Vârlan, iar distribuţia performantă este asigurată de : Emilian Oprea, Mihaela Trofimov, Silviu Debu, Narcisa Novac, Valentin Terente, Corina Borş şi Adrian Ştefan.
Ca şi în alte comedii ale lui Marivaux, precum “Jocul dragostei şi-al întâmplării”, “Insula sclavilor”, “Triumful dragostei”, “Falsa servitoare sau Vicleanul pedepsit” şi în “Prinţul nefericit” multe dintre caracterele în jurul cărora creşte povestea aparţin Commediei dell'arte, cu scene de un comic savuros, rezolvate în cheie comică de celebrul Arlequin, drame nebănuite, iubiri nerostite sau secrete halucinante, trădări nemaiîntâlnite şi conflicte fără precedent.