• Ionel Năstase a fost condamnat la 2 ani de închisoare, cu suspendare condiţionată, pentru ucidere din culpă • în septembrie 2013, Năstase conducea o autoutilitară care l-a acroşat pe un bărbat de 31 de ani, din comuna Suţeşti • victima a fost agăţată de aripa din spate a semiremorcii autoutilitarei, călcată şi târâtă 176 de metri pe DN 22 • accidentul s-a produs din vina şoferului care a intrat într-o intersecţie fără să respecte indicatorul “Cedează trecerea” • şoferul nu a ştiut nimic până când a fost atenţionat de un participant la trafic
Sentinţă blândă în cazul terifiantului accident rutier produs de un şofer profesionist la intersecţia Drumului Comunal 38 cu Drumul Naţional 22, pe raza comunei Suţeşti şi soldat cu moartea unei persoane.
Astfel, Judecătoria Făurei l-a condamnat pe Ionel Năstase, 51 ani, la 2 ani de închisoare, cu suspendare condiţionată, pentru săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă (termen de încercare 4 ani). Sentinţa nu este definitivă.
Ionel Năstase a fost trimis în judecată la sfârşitul lunii august 2016, după ce l-a accidentat mortal pe un bărbat din comuna Şuţeşti. Trupul victimei a fost scos dintre roţile autovehiculuilui condus de Năstase după ce acesta a parcurs o distanţă de 176 de metri pe DN 22. Victima nici nu a ştiut ce a ucis-o, iar şoferul habar n-avea că târa un om între roţile autovehiculului.
Ionel Năstase, şofer cu experienţă
Posesor al permisului de conducere categoriile BE şi CE, inculpatul Ionel Năstase a fost implicat într-un teribil accident rutier în urmă cu mai bine de trei ani, în momentul în care se afla la volanul unei autoutilitare care nu era a lui.
Potrivit dosarului penal instrumentat de procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Făurei, Ionel Năstase era prieten cu Gheorghe Budur, persoană autorizată să efectueze transport rutier de mărfuri ca I.I. (întreprindere individuală). Acesta deţinea (în calitate de persoană fizică) autoutilitara DAF nr. 75-BGD, iar în calitate de persoană autorizată (I.I.) semiremorca LAG cu numărul BR-78-BGD. Ansamblul format din autoutilitară şi semiremorcă a fost implicat în accidentul rutier de pe DN 22.
Începând cu septembrie 2013, Gheorghe Budur a preluat din câmp, mai precis din vecinătatea comunei Deduleşti, importante cantităţi de porumb, în baza unor contracte încheiate cu partenerii de afaceri. Porumbul era transportat la punctul de descărcare amplasat în Portul Brăilei, pentru a ajunge la beneficiar.
În ziua de 7 septembrie 2013, Budur s-a deplasat în extravilanul comunei Deduleşti, la volanul autoutilitarei DAF nr. 75-BGD (ce tracta semiremorca LAG BR-78-BGD) pentru transportul unei cantităţi de porumb boabe. În aceeaşi zi, însă, întreprinzătorul brăilean trebuia să participe la un botez.
“Constatând că recoltatul porumbului pe care urma să-l transporte în Brăila mergea greu şi era posibil să nu ajungă în timp util la botez, Budur Gheorghe i-a telefonat inculpatului Năstase Ionel – cu care se afla în relaţii de prietenie şi ştia că deţine permis de conducere corespunzător – rugându-l să preia din câmp autoutilitara DAF nr. 75-BGD, după ce semiremorca LAG nr. BR-78-BGD era încărcată cu porumb boabe, şi să se deplaseze cu ea în port, în municipiul Brăila”, preciza procurorul de caz la finalul anchetei.
Năstase a fost de acord şi, la scurt timp, a ajuns la Deduleşti, în câmp, unde a preluat autoutilitara lui Budur. În jurul orei 13:45, semiremorca a fost încărcată cu porumb, iar conducătorul auto a început deplasarea către Brăila, circulând pe DC 38, până în localitatea Suţeşti. În Suţeşti, la intersecţia DC 38 cu DN 22, Năstase trebuia să vireze la dreapta, pentru a-şi continua deplasarea către Brăila.
Victima se afla pe un podeţ
În intersecţie, însă, s-a produs nenorocirea. Procurorul de caz precizează:
“În acest timp, pe parapetul de beton din partea dreaptă a podeţului de la intersecţia DC 38 (strada Deduleşti din comuna Suţeşti) se afla victima T. Daniel, care stătea în şezut şi se juca aruncând zaruri pe jos, orientată cu faţa către centrul satului, respectiv în sensul de referinţă spre mun. Brăila şi cu spatele către carosabilul DC 38. Deşi înainte de intersecţia cu DN 22, pe partea dreaptă a DC 38, era montat indicatorul «Cedează trecerea», iar dinspre Brăila către Rm. Sărat circula un autotren, inculpatul Năstase Ionel s-a angajat totuşi în efectuarea virajului la dreapta cu autoutilitara DAF nr. 75-BGD ce tracta semiremorca LAG nr. BR-78-BGD, încercând să intre pe carosabilul DN 22”.
În acel moment, pentru a nu bloca trecerea autotrenului care circula în partea sa dreaptă, pe DN 22, Ionel Năstase s-a înscris într-un viraj foarte strâns, manevră în urma căreia roţile din dreapta ale semiremorcii au ieşit de pe carosabil şi au trecut peste parapetul de beton al podeţului unde se afla Daniel T., de 31 de ani.
Aşezat cu spatele la carosabil, acesta nu a perceput pericolul şi nu a avut timp să reacţioneze în vreun fel. Decesul a survenit instantaneu.
“Urmare a virajului incorect efectuat de inculpat, victima a fost agăţată la nivelul aripii de noroi montată la prima roată din dreapta spate a semiremorcii LAG nr. BR-78-BGD şi ulterior călcată şi strivită de această roată. Faptul că victima a fost călcată în timp ce se afla pe parapetul din beton al podeţului, fără să apuce să facă vreo manevră pentru a se salva, a făcut să fie prinsă în infrastructura semiremorcii, între roata nr. 1 din grupul celor trei din dreapta spate şi apărătoarea de noroi, fiind târâtă pe o distanţă de 176,20 metri”, preciza procurorul de caz.
Preocupat să nu blocheze trecerea autotrenului care circula dinspre Brăila, Năstase nu a privit în oglinda retrovizoare şi nu şi-a dat seama că l-a accidentat mortal pe tânărul din Suţeşti. A fost atenţionat despre prezenţa victimei în zona roţii din partea dreaptă a semiremorcii abia pe DN 22, de conducătorul unui autoturism care circula dinspre Rm. Sărat, care văzuse cadavrul.
Poliţia a fost alertată în jurul orei 14:45. Poliţiştii au găsit la faţa locului autoutilitara ce tracta semiremorca plină cu porumb staţionată pe partea dreaptă a DN 22, la km 37^250 m, iar sub prima roată din dreapta a semiremorcii era victima de 31 de ani, care “prezenta vătămări corporale incompatibile cu viaţa”. Anchetatorii au identificat o urmă de târâre de peste 176 de metri, iar pe carosabil erau împrăştiate fragmente de îmbrăcăminte şi încălţămintea celui ucis.
Concluziile anchetei
Ionel Năstase nu consumase alcool înainte de producerea accidentului.
Pe parcursul urmăririi penale, ansamblul rutier format din autoutilitară şi semiremorcă a fost supus unei verificări tehnice, constatându-se că acestea îndeplineau condiţiile necesare pentru a circula pe drumurile publice.
Au fost efectuate, de asemenea, două expertize tehnice auto şi două suplimente de expertiză, în februarie şi iulie 2015, respectiv aprilie 2016. Potrivit ultimului raport de expertiză, accidentul putea fi evitat numai de către Năstase Ionel, prin efectuarea virajului în mod regulamentar şi cu luarea de măsuri speciale referitoare la prioritatea prin intersecţie.
“Accidentul de circulaţie în urma căruia a survenit decesul victimei T. Daniel s-a produs pe fondul nerespectării de către inculpat a semnificaţiei indicatorului «Cedează trecerea» la pătrunderea cu autoutilitara DAF nr. 75-BGD ce tracta semiremorca LAG nr. BR-78-BGD în intersecţia DC 38 (str. Deduleşti) cu DN 22, efectuării în mod incorect a virajului către dreapta în raport cu gabaritul ansamblului rutier pe care îl conducea şi încălcării prevederilor legale (…). De asemenea, din materialul probator administrat în cauză rezultă că, prin conduita sa, victima nu a concurat la producerea accidentului întrucât s-a aflat în afara părţii carosabile, într-un spaţiu care nu este destinat deplasării autovehiculelor”, precizau procurorii de la Făurei la data finalizării anchetei.