Grădiniţele din tot judeţul au, în aceste zile, parte de două forme de control. Pe o parte, reprezentanţii Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), instituţie de evaluare şi control din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, verifică modul în care decurge procesul educaţional, de care depinde acreditarea şi autorizarea furnizorilor de educaţie din învăţământul preuniversitar. Pe altă parte, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Brăila, între care şi inspectorul şcolar general, prof. Cătălin Canciu, merg din grădiniţă în grădiniţă pentru a identifica eventualele probleme şi, bineînţeles, pentru a le rezolva în măsura posibilităţilor.
"Merg în această săptămână în toate cele 17 unităţi preşcolare din Brăila. Voi merge şi în mediul rural începând de joi. Nu sunt situaţii speciale în materie de act educaţional, ci doar probleme legate de alocarea bugetară, nu sunt bani pentru reparaţii la acoperiş (Grădiniţa 30), de exemplu, bani pentru reabilitarea anumitor spaţii sau altele asemenea. O situaţie aparte am întâlnit la Grădiniţa nr. 39, unde, în ciuda faptului că se închid porţile curţii din jurul grădiniţei, locul de joacă nu arată bine. Mi s-a spus că aici reuşesc să intre localnici, tineri în special, care deteriorează spaţiul. Nu există posibilitatea securizării niciunui spaţiu cu pază, avem în schimb camere de luat vederi-supraveghere şi interfoane la intrarea în clădire, fapt ce ne dă un plus de siguranţă. Vom încerca să discutăm aceste aspecte şi cu poliţiştii, astfel încât să nu mai existe probleme", ne-a declarat prof. Cătălin Canciu, inspector şcolar general al ISJ Brăila.
"Cu toţii să-şi analizeze problemele de buget, şi grădiniţele şi şcolile!"
Inspectorul general susţine că în urma verificărilor pe care le efectuează în aceste zile, va realiza un raport amplu pe care nu numai că-l va prezenta forurilor superioare, ci va întocmi şi un plan de măsuri pe care cu toţii trebuie să le aplice în vederea remedierii neajunsurilor consemnate.
Ca şi la şcoli şi licee, problemele de la grădiniţe ţin de mai mulţi factori: în primul rând vorbim despre bugetul care, oricât de generos ar fi, nu e niciodată suficient de mare, parcă, pentru nevoile semnalate la nivelul unităţilor de învăţământ.
Aşa se face că mulţi ani de acum încolo vom mai vorbi despre unităţi neautorizate sanitar fiindcă activitatea este fragmentată în mai multe corpuri de clădire, toaletele sunt în afara clădirilor sau, cum e în mediul rural, apa nu este potabilă ori lipseşte cu desăvârşire. O altă chestiune care încetineşte procesul de rezolvare a deficienţelor din sistem este, o spune şi prof. Cătălin Canciu, o semnalează şi primarul Aurel Gabriel Simionescu, faptul că directorii instituţiilor respective nu sunt bătuţi în cuie pe funcţii, încă au sentimentul de provizorat, motiv pentru care, nu de puţine ori, oamenii nu pot fi responsabilizaţi sau nu-şi iau angajamente pe termen lung astfel încât să se rezolve definitiv şi într-un timp cunoscut problemele din unităţile şcolare.
"Cât despre problemele bugetare, ar fi bine ca fiecare să cântărească, să analizeze atent fiecare poroblemă. După această analiză vom vedea ce se mai poate remedia. Aşa, că sunt unii care vor repede o supraînălţare a clădirii... Cert este că, până acum, eu nu ştiu să fie probleme majore, problemele de buget să şi le analizeze şi să le anunţe, pentru că dacă sunt cauze obiective vorbim de o nouă rectificare bugetară. De exemplu, avem probleme la LPS, care nu şi-a plătit nici acum utilităţile şi parcă-i aud că nu dau drumul la bazin că nu au plătit utilităţile. Să le rezolve! Şi eu cred că e o problemă, care ţine ce-i drept de minister, fiindcă directorii nu sunt numiţi pe mai mulţi ani, sunt interimari. Astfel, n-au viziune de ansamblu şi pe termen lung, nu pot fi responsabilizaţi", ne-a declarat primarul Aurel Gabriel Simionescu.