• după apariţia cazurilor de infectare cu virusul SARS CoV-2, pe 15 şi 20 iulie 2020, inspectorii ITM Brăila au verificat “la sânge” “Yazaki”, “Enterprises et Co” şi “Enter 2” SA • ultimele două firme au fost închise temporar, dar şi-au reluat activitatea pe 20 iulie • ITM nu a identificat abateri, însă a făcut recomandări menite să prevină infectarea cu temutul virus •la rândul lor, marii angajatori au adoptat măsuri preventive urgente, de la purtarea obligatorie a măştii şi până la mărirea capacităţii mijloacelor de transport a salariaţilor
Mari angajatori brăileni, verificaţi de inspectorii Inspectoratului Teritorial de Muncă Brăila (ITM), după ce au confirmat existenţa mai multor cazuri de infectare cu noul Coronavirus.
Astfel, în ziua de 15 iulie 2020, inspectorii ITM au verificat punctul de lucru al SC “Yazaki” România, societate cu 3.400 de salariaţi - cea mai mare firmă străină de la Brăila - iar pe 20 iulie SC “Enterprises et Co” Bucureşti - Filiala Brăila şi SC “Enter 2” SA, firme de confecţii cu 174, respectiv 346 de salariaţi. Ultimele două firme şi-au închis temporar porţile, din cauza numeroaselor cazuri de COVID-19 confirmate (42 de persoane infectate).
Măsuri fără precedent la “Yazaki”
Potrivit ITM Brăila, imediat după apariţia cazurilor de COVID-19, “Yazaki” a adoptat următoarele măsuri preventive, menite a stopa şi a preveni răspândirea virusului în fabrică: “Efectuarea triajului epidemiologic pentru toţi angajaţii, prin termometrizare la accesul în unitate; obligativitatea purtării măştii pe teritoriul Yazaki, aceasta fiind însoţită, în mod obligatoriu, de vizieră în aria de producţie şi igienizarea mâinilor în mod frecvent cu substanţe dezinfectante; instruirea tuturor angajaţilor şi a tuturor subcontractorilor şi prestatorilor de servicii privind modul de prevenire şi combatere a COVID-19, afişarea regulilor de prevenţie pe toate panourile de informare din incinta fabricii, folosirea staţiei de difuzare interne pentru promovarea regulilor de prevenţie; asigurarea soluţiilor de dezinfectare în spaţiile comune (cantină, rampe încarcare-descărcare marfă etc); curăţarea, dezinfectarea şi igienizarea zilnică a vehiculelor de transport, în mod deosebit în zone utilizate în mod frecvent: mânere, bare de susţinere etc, precum şi a zonei de servire a mesei şi toaletelor”.
Nu în ultimul rând, au fost numiţi coordonatori de securitate din rândul angajaţilor, care să verifice respectarea regulilor de prevenire, precum şi responsabili de transport care să măsoare temperatura corporală, să distribuie dezinfectanţi şi măşti de protecţie. Alte reguli privesc utilizarea mijloacelor de transport cu care sunt aduşi la serviciu angajaţii firmei. Astfel, urcarea în autobuz se va face pe uşa din faţă, iar coborârea pe uşa din spate. De asemenea, la urcare, locurile se vor ocupa treptat, din spate în faţă, respectând distanţarea socială.
334 angajaţi de la “Enterprises” au revenit la serviciu
“În cazul SC «Enterprises et Co» Bucureşti - Filiala Brăila şi SC «Enter 2» SA Brăila, facem menţiunea că, în perioada 30 iunie-13 iulie 2020 cele două unităţi au avut activitatea suspendată, iar în perioada 14 -17 iulie 2020 salariaţii care trebuiau să se prezinte la serviciu au fost în concediu de odihnă. În data de 20 iulie 2020, s-a reînceput activitatea, cu un număr de 334 de salariaţi”, precizează reprezentanţii ITM Brăila.
“Enterprises” a adoptat măsuri preventive asemănătoare cu cele implementate de “Yazaki”, optând, în plus, pentru mărirea capacităţii de transport a salariaţilor spre şi de la fabrică, astfel încât transportul să se efectueze în condiţii optime.
În urma verificărilor efectuate de Inspectoratul Teritorial de Muncă Brăila la “Yazaki” şi “Enterprises” au fost făcute următoarele recomandări: “În contractele încheiate de către angajator cu operatorii de transport persoane se vor include clauze referitoare la obligaţiile transportatorului de a asigura igiena şi dezinfecţia mijloacelor de transport, gradul şi modul de ocupare al mijloacelor de transport, regulile de conduită pentru personalul operatorului şi pentru pasageri; angajatorul, prin conducătorii locurilor de muncă, va asigura un control mai riguros privind purtarea măştii de protecţie de către lucrători, ca măsură stabilită în planul de prevenire şi protecţie; pentru suprafeţele echipamentelor de muncă utilizate în permanenţă în timpul unui schimb de lucru se va asigura o frecvenţă crescută de dezinfectare; se va asigura o formă de prezentare adecvată a regulilor de conduită obligatorie pentru angajaţii proprii şi pentru vizitatori/subcontractori cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2”.