Infractori ”deghizați” la ușile bătrânilor | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Infractori ”deghizați” la ușile bătrânilor

• persoane vârstnice înșelate de infractori ”deghizați” în vânzători ambulanți de pește • o femeie de 80 de ani și un bărbat de 75 de ani victime ale acestora • cum funcționează înșelătoria

 

Înșelăciunile care vizează persoanele în vârstă continuă să fie o problemă serioasă, iar cazurile recente arată că infractorii devin din ce în ce mai ingenioși.
O nouă înșelătorie face victime printre aceștia, după ce mai mulți bătrâni din diverse localități au fost convinși de două femei să cumpere pește la prețuri mult peste valoarea reală. Profitând de vulnerabilitatea și încrederea oamenilor în vârstă, femeile au reușit să obțină sume considerabile, lăsând în urmă persoane păgubite și produse de calitate îndoielnică.

În data de  22 septembrie, o femeie de 80 ani, din Brăila a sesizat polițiștii cu privire la faptul că ar fi fost victima unei înșelăciuni. Din cercetări a reieșit că, două femei necunoscute s-ar fi prezentat la domiciliul femeii de 80 de ani și sub pretextul vânzării unei cantități de pește i-ar fi pretins o sumă mult mai mare decât cantitatea de pește vândută, fiind înșelată cu suma de aproximativ 950 de lei.

O altă persoană a căzut victimă în mod similar, la data de 10 august. Este vorba despre un bărbat de 75 de ani, din Brăila, care a fost înșelat cu suma de 600 de lei.

În ambele cazuri, cercetările sunt continuate în vederea identificării autorilor și recuperarea prejudiciului cauzat.

 

Cum funcționează înșelătoria

Femeile, descrise ca fiind vânzătoare convingătoare, s-au prezentat la ușa bătrânilor sub pretextul că au pește proaspăt, la preț special. Acestea le spuneau victimelor că peștele provine de la pescari locali și că este de calitate superioară, oferindu-le o ofertă „de nerefuzat”. Acestea insistau că oferta lor este limitată și că bătrânii ar trebui să profite imediat, pentru a nu pierde "un chilipir".

 Presiunea de a cumpăra pe loc, sub pretextul că stocul este limitat sau că alte persoane sunt deja interesate, au făcut ca în ambele cazuri cele două persoane să fie convinse de această poveste, să achiziționeze peștele ulterior înțelegând înșelătoria, suma de bani plătită în ambele cazuri fiind prea mare pentru cantitatea de pește achiziționată.

„Este important ca persoanele în vârstă să fie informate despre riscurile asociate cu astfel de metode de înșelăciune. De asemenea, recomandăm să nu efectueze plăți pe loc și să solicite sfaturi de la rude sau vecini înainte de a face orice achiziție semnificativă”, a transmis purtătorul de cuvânt al Poliției Județean (IPJ) Brăila.

Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Brăila, în comunicatul remis, ne informează că Primul lucru pe care îl fac infractorii este cel de a bate la porţile potenţialelor victime. Printre cele mai dese pretexte se numără:

  • sunt vânzători ambulanţi şi oferă diverse bunuri sau alimente spre vânzare.
  • solicită achiziţionarea unor produse obţinute în gospodăria proprie, în baza unor anunţuri existente la poarta sătenilor (ex.: vânzare băuturi alcoolice, lapte, brânzeturi, ouă etc.)
  • pretind că sunt reprezentanţi ai unor instituţii publice şi oferă diverse informaţii, ajutoare pentru bătrâni;
  • solicită schimbarea unei bancnote de valoare mare în bancnote cu valoare mai mică;

Atenţie, escrocii observă unde vă ţineţi banii!

Mare atenţie! Infractorii au căutat să observe unde sunt ţinuţi banii, după care acţionează prin metode pe care le-au exersat înainte. Aceștia observă unde îşi ţine banii victima: corp de clădire, camera, locul în cameră etc;

Distrag atenţia victimei şi, dacă reuşesc, sustrag în acel moment banii.

De obicei, infractorii lucrează în grup, în timp ce unul dintre ei discută cu victima, celălalt comite furtul.

În alte situaţii, victima este trimisă să aducă diverse bunuri din curte sau casă, furtul fiind săvârşit în acele momente.

Dacă nu reuşesc să comită furtul în acel moment, hoţii se întorc pe timp de zi sau de noapte în încercarea de a-şi finaliza acţiunea infracţională.

Infractorii vor face orice pentru a obţine profituri frumoase din activitatea infracţională.

Ei vor acţiona acolo unde observă oportunităţi şi unde riscul de a fi prinşi este mai redus. Din acest punct de vedere bătrânii sunt ţintele perfecte pentru înşelăciuni şi furturi din locuinţă”.

 

Sfaturi de la polițiști

Polițiștii vă adresează pe această cale câteva sfaturi pentru a evita să deveniţi victime:

”Nu primiţi persoane străine în curtea sau locuinţa dvs. Este de preferat ca acestea să aştepte la poartă sau la uşă, timp în care acestea să fie chiar încuiate.

Nu daţi informaţii legate de sumele de bani pe care le deţineţi, bijuterii, conturi sau depozite bancare, mai ales când aceste solicitări vă sunt adresate prin telefon, indiferent de persoanele care pretind a cere aceste informaţii! Foarte important! Poliţiştii şi procurorii nu cer informaţii prin telefon, vă invită într-un cadru oficial!

Nu primiţi bancnote, mai ales în valută, dacă nu aveţi posibilitatea de a le verifica autenticitatea. Nu vă lăsaţi păcăliţi să schimbaţi bancnote de valori mari (100- 200- 500 de lei). Acestea pot fi falsificate sau cei care vă cer să le schimbaţi urmăresc să observe unde sunt ţinuţi banii!

Refuzaţi orice dialog cu persoane suspecte şi anunţaţi la 112 orice tentativă de fraudă!

Nu trimiteţi bani pentru rude, persoane din familie sau cunoscuţi despre care vi se spune că ar fi suferit vreun accident sau că ar fi produs vreun accident şi au nevoie de sume pentru “a aranja”.

Nu daţi bani sau nu oferiţi coduri de reîncărcare telefonică pentru pretinse premii, indiferent de cât de mare vi se spune că ar fi câştigul. Câştigurile reale se pot verifica uşor


 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro