* potrivit unei informări din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în ultima perioadă au fost constatate infiltrații de apă la rosturile orizontale și verticale de betonare a pereților perimetrali, precum și acumulări de apă în blocurile de ancoraj * potrivit CNAIR, infiltrațiile se datorează pătrunderii apei prin fisurile existente în elementele de beton, dar și deformațiilor provenite de la contracția betonului și variațiilor de temperatură * Compania a precizat că a solicitat elaborarea unei expertize tehnice, finalizată pe 25 mai 2021 și că de atunci antreprenorul a demarat lucrările de etanșare a rosturilor, în baza unei proceduri tehnice de execuție aprobate de inginer
Veste proastă în legătură cu podul suspendat peste Dunăre. Mai precis, recent, au fost înregistrate infiltrații și acumulări de apă în incinta blocurilor de ancoraj, după cum ne-a confirmat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
La începutul lunii iunie, publicația podul.ro preciza că, în contextul existenței unei documentații tehnice incomplete pentru această mare lucrare investițională, constructorul a aplicat anumite soluții proprii, ceea ce ar fi condus la unele probleme grave: apariția recentă a unor infiltrații semnificative prin rosturile dintre straturile de beton ale blocurilor de ancoraj. De asemenea, în respectivul articol se mai menționa că firma ”Astaldi” ar fi inițiat rapid intervenții superificiale de astupare a rosturilor cu material de etanșare, fără a efectua investigații tehnice suplimentare referitoare la cauzele și efectele fenomenului și fără avizul echipei de consultanță și supervizare lucrări sau cel al CNAIR. Redactorii ”Obiectiv – Vocea Brăilei” au solicitat un punct de vedere scris din partea Companiei, atât despre această problemă, cât și despre stadiul actual al lucrărilor la podul suspendat peste Dunăre, drumurile conexe, despăduririle din zonă, relocarea utilităților și stadiul exproprierilor.
CNAIR ne-a transmis răspunsul, vineri, 18 iunie, în cadrul căruia a confirmat problemele privind infiltrațiile la blocurile de ancoraj. Cu toate acestea, a dat de înțeles că problema a fost sesizată și că s-a elaborat o expertiză tehnică, în timp ce antreprenorul a etanșat rosturile în baza unei proceduri tehnice de execuție aprobate de inginer, astfel că lucrurile se află sub control.
”În ultima perioada au fost constatate unele neconformități la blocurile de ancoraj, respectiv infiltrații de apă la rosturile orizontale și verticale de betonare a pereților perimetrali, precum și acumulări de apă în incinta blocurilor de ancoraj. Pătrunderea apei prin fisurile existente în elementele de beton, respectiv prin deformațiile provenite de la contracția betonului și din variațiile de temperatură, reprezintă principala cauză răspunzătoare pentru infiltrațiile apărute. La solicitarea CNAIR SA, a fost elaborată o expertiză tehnică (finalizată în data de 25 mai 2021)”, se arată în răspunsul din partea CNAIR.
Potrivit Companiei, în urma acestei expertize, au fost recomandate câteva măsuri:
Monitorizarea situației infiltrațiilor din acest moment până încă cel puțin 6 luni (finalul primului sezon ploios) după punerea în funcțiune a podului; Intervenția graduală în funcție de amploarea fenomenului și rezultatele în timp a măsurilor deja întreprinse în șantier; Monitorizarea în timp a adâncimii de carbonatare în zonele cu infiltrații multiple (stabilite de proiectantul lucrării prin programul de urmărire în timp); precum și pentru camera de ancorare, ținându-se cont de sensibilitatea cablurilor de ancoraj la efectul coroziunii, implementarea măsurilor necesare monitorizării umidității din respectivul spațiu.
Totodată, în scopul executării în bune condiții de calitate a eventualelor lucrări de intervenție se recomandă suplimentar și adoptarea altor câteva măsuri, a mai punctat CNAIR: realizarea lucrărilor de intervenție pe baza unui proiect tehnic fază detalii de execuție; pe tot parcursul desfășurării lucrărilor de structură, beneficiarul trebuie să asigure supravegherea lucrărilor conform prevederilor legale; de asemenea, beneficiarul va dispune luarea măsurilor ce se impun pentru respectarea normelor de protecție a muncii specifice lucrărilor efectuate.
”Soluțiile rezultate în urma expertizei vor sta la baza unei documentații tehnice pe care o va întocmi Antreprenorul în calitatea sa de Proiectant conform legilor în vigoare și o va supune aprobării verificatorului atestat. În acest sens, vă subliniem că Antreprenorul a demarat lucrările de etanșare a rosturilor ce s-au realizat în baza unei proceduri tehnice de execuție aprobate de Inginer”, a ținut să sublinieze Compania.
Stadiul actual al lucrărilor podului
Potrivit CNAIR, până în prezent s-au executat lucrări doar pe Secțiunea 2, respectiv lucrări la podul suspendat, ajungându-se la un progres fizic de 51,75%. Procentul aferent stadiului fizic pe toate cele 5 secțiuni este de 37,26 %. În același timp, informează Compania, au fost emise autorizațiile de construire pentru restul lucrărilor de executat (drum de legătură și drumuri de acces) acestea începând gradual. Pentru despăduririle din zonă sunt obținute toate avizele care permit defrișarea, iar pe zona aflată în execuție, acestea s-au realizat deja.
”În ceea ce privește stadiul exproprierilor menționăm că au fost emise hotărârile de guvern necesare exproprierilor de terenuri. De asemenea, pentru relocările de utilități au fost finalizate Proiectele Tehnice de Execuție. Mai mult decât atât, pentru rețelele electrice și de telecomunicații s-au emis și autorizațiile de construire. Astfel, urmează încheierea contractelor pentru execuția lucrărilor de relocare”, se mai menționează în comunicatul CNAIR.
Compania a dorit să mai amintească, de asemenea, că lucrările de relocare se realizează de către deținătorii de utilități, așa cum este prevăzut în Legea 255/2010 cu modificările și completările ulterioare. Astfel că până în prezent au fost finalizate lucrările de relocare apă-canal.