Guvernul taie, prin a doua rectificare bugetară din acest an, aproape 4 miliarde lei (circa 900 de milioane euro) din cheltuielile bugetului de stat prin care sunt cofinanţate proiecte care beneficiază de fonduri externe nerambursabile postaderare, din care peste un miliarde lei de la autostrăzi, potrivit mediafax.ro.
Cheltuielile bugetului de stat vor fi diminuate, pe sold, cu 1,6 miliarde lei, cu o creştere la transferuri între unităţi ale administraţiei publice (2,4 miliarde lei), bunuri şi servicii (282,9 milioane lei), subvenţii (212,3 milioane lei), capital (202,3 milioane lei) şi Fondurile de rezervă (500 milioane lei) şi scădere la capitolul privind dobânzile (557,3 milioane lei), proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare (3,9 miliarde lei), asistenţa socială (223,5 milioane lei), programele cu finanţare rambursabilă (404,7 milioane lei).
Din cele 3,9 miliarde lei luate de la proiectele cu fonduri UE, peste un miliard de lei va fi tăiat de la Secretariatul General al Guvernului, care gestionează, prin Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, marile proiecte de infrastructură, în principal construcţia de autostrăzi.
În acelaşi timp, Guvernul anticipează deja o diminuare, pe sold, a veniturilor bugetului de stat, cu 1,47 miliarde lei, respectiv la taxa pe valoarea adăugată (unde rezultă un minus de 813,1 milioane lei la bugetul de stat după ce Guvernul va transfera însă 1,16 miliarde lei din această resursă către bugetele locale), venituri nefiscale (471,2 milioane lei), sume primite de la UE în contul plăţilor efectuate (305,7 milioane lei), taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfăşurarea de activităţi (94 milioane lei).
Reducerea cofinanţării fondurilor UE
Din sumele prezentate rezultă că Executivul reduce cu 3,6 miliarde lei banii alocaţi cofinanţării proiectelor care beneficiază de fonduri UE nerambursabile, întrucât din cele 3,9 miliarde lei circa 305 milioane lei reprezintă nerealizări din sume primite de la UE.
Practic, reducerea cofinanţării înseamnă că Guvernul nu a fost capabil să atragă fonduri europene nerambursabile, pentru care statul să plătească partea sa de cofinanţare, de regulă 15% din valoarea proiectului.
Premierul Victor Ponta a declarat, în mai multe rânduri, că banii care vor fi colectaţi din acciza suplimentară de 7 eurocenţi pe litru de benzină şi motorină, aplicată de la 1 aprilie, vor fi utilizaţi la finanţarea sau cofinanţarea marilor proiecte de infrastructură.
Culmea, Guvernul însă nu este capabil să construiască autostrăzi gratuite, cu fonduri de la Uniunea Europeană, deşi Româniua primeşte miliarde de euro de la Bruxelles pentru infrastructura rutieră.
Principalele venituri ale bugetului de stat majorate în urma rectificării sunt impozitul pe profit (190,5 milioane lei) şi impozite şi taxe pe proprietate (19,7 milioane lei).
Veniturile bugetului general consolidat sunt diminuate, pe sold, cu 1,4 miliarde lei, cheltuielile bugetare sunt reduse, tot pe sold, cu 1,4 miliarde lei, iar deficitul bugetului general consolidat scade cu 48 milioane lei, de la de la 14.760,0 milioane lei la 14.712,0 milioane lei, menţinându-se ca pondere în PIB la 2,2%.