Profesoara de limba romana Maria Frunza, de la Scoala "Al. I. Cuza", a precizat ca intre punctele tari ale tezelor cu subiect unic pot fi amintite: constientizarea elevilor ca aceasta lucrare este importanta, ca trebuie tratata cu atentie, existenta unei metodologii, a unei programe, a unor precizari. Cel mai important punct slab al tezei cu subiect unic este faptul ca nu exista nici pina acum o structura a subiectelor. "S-au oferit modele, dar eu sint impotriva acestor modele pentru ca elevii sint tentati sa memoreze ca niste papagali, nu sa invete. De asemenea, mi se pare prea greu faptul ca elevii vor primi texte noi, nelucrate la clasa si ca se pune prea mare accent pe genul liric. Anul trecut peste 50% dintre subiecte erau de acest tip. In secolul vitezei ar trebui sa se mearga mai mult pe naratiune, unde copiii lucreaza mai usor. Pentru a descifra semnificatiile dintr-o poezie trebuie sa ai o sensibilitate speciala, sa ai talent, or nu toti elevii sint asa si nu este vina lor. Nu mi se pare corect ca de la an la an li se dau subiecte tot mai grele fara sa se tina seama de faptul ca totusi sint copii de gimnaziu, chiar daca au evoluat fata de generatiile trecute. Subiectele nu pot fi de nivel mediu atita timp cit toate textele primite de elevi sint noi. Elevii mei sint obisnuiti sa lucreze asa, dar nu toti elevii pot sa faca asa ceva", a spus profesoara Maria Frunza. Luminita Ionescu, tot profesoara de limba romana la Scoala nr. 9, a spus ca noua metodologie pentru teza cu subiect unic a accesat-o intii pe site-ul didactic.ro, apoi a primit-o de la Inspectoratul Scolar, la sedinta cu sefii de catedre, cind i s-au dat si modele de subiecte. "Problema este ca din ce am primit pina acum nu stiu exact pina unde sa merg cu materia in semestrul I pentru teza. Sint schimbari si nu stiu cit trebuie sa le predau copiilor, mai ales ca nu pot sa merg cu toate clasele in acelasi ritm. Daca o clasa este mai buna, merg mai repede, daca nu, nu pot sa fortez copiii. Cu aceste teze cu subiect unic exista riscul sa nu parcurg toata materia necesara pina la teza si unii copii sa fie dezavantajati. Cu examenul la sfirsit de an era altceva, stiai ce trebuie sa faci", a spus profesoara Luminita Ionescu de la Scoala nr. 9.
"Eu nu le impun sa cumpere ceva pentru ca nu vreau sa invete pe de rost, dar parintii vor siguranta"
Un alt aspect care ii deranjeaza pe profesorii de limba romana este aparitia aproape instantanee pe piata a cartilor cu subiecte si cu rezolvarile acestora pentru teza cu subiect unic. Tiparite in timp foarte scurt, acestea sint doar niste compilatii de subiecte de la Testele Nationale de pina acum, facute doar pentru a scoate banii din buzunarele parintilor. Problema nu ar fi mare daca aceste teste ar fi corecte, spun profesorii, dar unele dintre ele au greseli. Parintii, disperati si constienti de faptul ca elevii trebuie sa ia note cit mai bune la aceste teze, pentru ca ele conteaza pentru admiterea la liceu, incearca sa faca tot ce pot pentru a scapa de stres. In primul rind cumpara aceste cartulii cu modele de teste, apoi contacteaza profesorii pentru pregatiri. Contrar asteptarilor ministerului, piata meditatiilor a crescut foarte mult dupa ce s-a renuntat la Testele Nationale. "Copiii sesizeaza unele greseli in aceste culegeri, vin si ma intreaba, parintii la fel. Eu nu le impun sa cumpere ceva pentru ca nu vreau sa invete pe de rost, dar parintii vor siguranta. Am fost intrebata si daca nu fac pregatiri acasa, dar am refuzat pentru ca eu nu fac asa ceva, nu am timp", explica profesoara Maria Frunza. Din acest punct de vedere la Scoala nr. 9 nu sint probleme pentru ca parintii nu au posibilitati financiare si nu se gindesc nici la pregatiri, nici la achizitionarea de materiale ajutatoare. Ei se bizuie numai pe profesorii de la clasa si pe pregatirile suplimentare gratuite facute la scoala. Aici insa elevii sint mai stresati. Unii chiar au marturisit profesorilor ca nu mai dorm bine cu o saptamina inainte de teza.