Vinzarile de soldare se realizeaza cu respectarea prevederilor HG nr.333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OG nr.99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, aprobata prin Legea nr.650/2002.
Pentru a-si putea desfasura activitatea de soldare, magazinele trebuie sa notifice intentia lor primariei, cu cel putin 15 zile inainte. Prin soldare se intelege vinzarea unor articole la preturi sub cele de cumparare, in timp ce reducerile presupun vinzarea la preturi diminuate fata de pretul initial de vinzare, insa cu un oarecare adaos comercial.
Asadar, incepind cu 15 ianuarie, pentru comercianti incepe, legal, perioada de soldare. Altfel spus, desfacerea accelerata, la pret redus, a stocului de marfuri sezoniere noi, fie folosite, fie de ocazie, dintr-o structura de vinzare cu amanuntul, precedata sau insotita de
publicitate.
Timp de o luna si jumatate, produsele specifice sezonului toamna iarna pot fi cu preturi mai mici cu 10, 20, 30 sau chiar 50% din pretul obisnuit. Din categoria produselor care se pot vinde la pret redus fac parte, alaturi de confectii si incaltaminte, articolele de sport-turism, cosmeticele, aparatele de incalzire si climatizare si ventilatoarele.
Vinzarile cu reduceri nu se fac, insa, oricum, ci trebuie respectate anumite reguli de catre comercianti. Aceasta, pentru a evita inducerea in eroare si pacalirea cumparatorilor, dispusi sa scoata mai multi bani din buzunar in asemenea perioade. Astfel, potrivit Ordonantei nr. 99/2000, privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, orice anunt de reducere de pret, exprimata in valoare absoluta sau in procent, trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc, pentru fiecare produs sau grupa de produse identice. Anuntul se face fie prin mentionarea noului pret linga pretul anterior, barat, fie prin inscrierea "pret nou", pret vechi", linga sumele corespunzatoare sau prin afisarea procentului de reducere si a pretului nou care apare linga pretul anterior, barat.
Este interzis ca o reducere de pret pentru un produs sau serviciu sa fie prezentata ca o oferta gratuita a unei parti din produsul respectiv, deoarece ar fi vorba despre un mesaj publicitar inselator.
De asemenea, nu este permisa conditionarea vinzarii unui produs de cumpararea altuia. Si, nu in ultimul rind, comerciantii sint obligati ca vinzarile de soldare sa le faca doar in spatiile unde produsele respective erau vindute in mod obisnuit, si nu in altele, special amenajate in aceste perioade.
Vinzari de soldare - doar doua perioade din an
Vinzarile de soldare pot fi realizate numai in cursul a doua perioade
pe an, cu o durata maxima de cite 45 de zile fiecare, cu conditia ca
produsele propuse pentru soldare sa fie achitate furnizorului de
catre comerciant cu cel putin 30 de zile inaintea datei de debut a
vinzarilor de soldare. Perioadele de soldari se stabilesc de catre
comerciant in intervalul 15 ianuarie - 1 martie, inclusiv, pentru
produsele de toamna - iarna si in perioada 1 august - 31 octombrie,
inclusiv, pentru produsele de primavara - vara. O alta prevedere a
Ordonantei, care a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2004, se refera
la obligativitatea exercitarii de activitati comerciale cu produse din
sectorul alimentar si de alimentatie publica cu personal calificat.
Astfel, aceste persoane trebuie fie sa fi absolvit un curs de
specialitate, fie sa fi desfasurat cel putin doi ani de activitate in
domeniu si sa fi absolvit un curs de notiuni fundamentale de igiena.
Alte forme de vinzare
De mentionat ca, in conformitate cu prevederile aceluiasi act normativ comerciantii pot practica si alte forme de vinzare cu pret redus, in orice perioada a anului, astfel: vinzari de lichidare, vinzari efectuate in structuri de vinzare, denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica, vinzari promotionale, vinzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vindute in conditii comerciale normale, vinzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vindute, vinzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pina la limita termenului de valabilitate; vinzarea unui produs la un pret aliniat la cel practicat de ceilalti comercianti din acceasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential, vinzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.