* consilierii municipali au aprobat, pe 7 ianuarie, în cadrul unei ședințe extraordinare, o modificare de ultim moment la proiectul privind stabilirea impozitelor și taxelor locale aplicabile în anul fiscal 2021 * după cum a explicat primarul Marian Dragomir, ca urmare a unei Legi propuse de Guvernul PNL, posesorii de vehicule grele de marfă vor plăti mai puțin cu 3,8% la bugetul local * culmea, consilierii PNL au votat ”împotrivă” motivând că totul s-a făcut pe repede înainte, aspect care a condus la o serie de contre între aceștia, edilul-șef și consilierii PSD
Posesorii de mașini de mare tonaj vor avea mai puțin de plătit la taxele și impozitele locale în 2021. Consilierii municipali au aprobat, în cadrul unei ședințe extraordinare, pe 7 ianuarie, o modificare în acest sens la proiectul privind stabilirea impozitelor și taxelor locale aplicabile în anul fiscal 2021, care fusese aprobat inițial în luna august. Ei bine, acest punct a fost introdus suplimentar pe ordinea de zi a ședinței extraordinare a CLM Brăila, ceea ce a stârnit o serie de contre în rândul consilierilor. Potrivit primarului Marian Dragomir, totul s-a făcut în viteză, ca urmare a unei Legi date de Guvern, care a forțat autoritățile locale să facă aceste modificări cât mai repede posibil. Pe scurt, după cum a explicat edilul-șef, este vorba despre taxe și impozite mai mici cu 3,8% pentru cei cu vehicule grele de marfă și autoutilitare, astfel că noua schemă de plată trebuia aprobată cât mai repede posibil, pentru a evita situații de genul încasării unor sume mai mari de bani, pentru ca mai apoi surplusul să trebuiască restituit.
Ei bine, scandalul din CLM a pornit după ce membrii PNL au votat ”împotrivă” la acest proiect. După vot, primarul a dorit să ”le bată obrazul” și să îi sfătuiască, pe viitor, să nu mai voteze ”împotriva legii”, plecând de la ideea că modificările proiectului nu vizau altceva decât propunerile Guvernului PNL. La rândul lor, consilierii liberali au criticat faptul că proiectul a fost băgat ”pe repede înainte”, în ședință extraordinară, cu câteva ore înainte de ședință, astfel că nu l-au putut analiza pentru a vota în cunoștință de cauză. În cele din urmă, proiectul a fost aprobat cu 20 voturi ”pentru” din partea consilierilor PSD, PMP și 7 ”împotrivă” din partea consilierilor PNL.
Primarul «i-a urecheat» pe consilierii PNL
”O să am o rugăminte, în special la grupul PNL. Aș dori ca în viitor să studiați prevederile legale. Deoarece este ilegal să votați «împotriva» aplicării legii. Am să vă spun de ce. Acest proiect de hotărâre nu este emanația Primăriei Municipiului Brăila. El este pus pe ordinea de zi ca urmare a faptului că în data de 18 decembrie 2020, Guvernul PNL, condus chiar de colegii dumneavoastră, stimați consilieri PNL, a votat și a pus în aplicare prin Parlament, Legea 296/2020, pentru modificarea și completarea Legii 227/2015, Codul Fiscal. Iar ceea ce noi am propus sunt ad literam, cuvânt cu cuvânt, prevederile din lege. De aceea v-aș ruga ca în viitor să nu mai votați împotriva legii, cu atât mai mult cu cât aceasta este propusă și susținută chiar de Guvernul dumneavoastră! Din punctul de vedere al cetățenilor, al posesorilor acelor mijloace de transport, prin această hotărâre de Consiliu Local care a fost votată, astăzi, doar de consilierii PSD și PMP, cetățenii din Municipiu care dețin acele mijloace de transport nu vor plăti mai mult, ci vor plăti mai puțin la bugetul local, cu aproximativ 3,8%. Dar dincolo de aceste cuantumuri legate de sume, cred că ar trebui să analizați mult mai mult. Ce s-ar fi întâmplat dacă și consilierii celorlalte partide ar fi votat împotriva legii și noi nu am fi putut să punem în aplicare o prevedere obligatorie prin lege?!”, a declarat Dragomir.
Cum liberalul Cătălin Canciu a semnalat că dorește să intervină, președintele de ședință, PSD-istul Sorin Boșneag, a profitat de moment pentru a-l ”înțepa”, întrebându-l dacă dorește să voteze ”pentru” sau să ia cuvântul. Cum PNL-istul a insistat totuși să vorbească, atmosfera din ședință, care a avut loc prin sistem video, s-a tensionat și mai tare.
”Nu, vă rugam să fac o observație, dacă mai există această posibilitate. Domnule primar, atât timp cât ni se cere votul este normal să ni-l exprimăm cât se poate de liber. Lăsând la o parte întreaga ceartă pe care ne-o administrați la fiecare ședință a Consiliului Local Municipal. Problema stă în felul următor: acest proiect a fost postat pe portalul Primăriei cu două ore înainte. Doar dintr-o întâmplare, cu câteva minute înainte de ședință, am deschis acest proiect. El trebuie studiat, trebuie analizat și am considerat că această modalitate în care nu cunoști un proiect, în care nu poți analiza - pentru că timpul este foarte scurt -, cel mai indicat, pentru orice om, este să fie «împotrivă». Eu cred că ar fi trebuit de aseară postat, cu 24 de ore înainte, cum este normal. Astfel, aveam o altă atitudine, în cunoștință de cauză”, a declarat Canciu.
În discuție a intervenit și viceprimarul Alexandru Jantea care a recunoscut că totul s-a făcut rapid și că nu a existat prea mult timp pentru analize, însă a subliniat că vina aparține Guvernului care a procedat în acest fel, provocând astfel o reacție în lanț. Mai mult, PSD-istul a dorit să mai adauge totuși că în afară de consilierii PNL, ceilalți membri ai CLM Brăila nu au avut nevoie de 24 de ore, pentru a înțelege situația pe care o impunea acest proiect. Totodată, și-a invitat colegii să lectureze Codul Administrativ pentru a reciti atribuțiile consilierului local, dar și diferențele dintre ședințele ordinare, extraordinare și cele de îndată.
”Faptul că dumnealor (n.r. - consilierii PNL) nu au votat posibilitatea de a scădea taxa pentru mașinile de mare mare tonaj, mașinile autoutilitare, nu este nicio surpriză. Să înțeleg că angajații Primăriei Municipiului Brăila și consilierii municipali PSD - pentru că i-a interesat și îi interesează aceste aspecte care țin de viața cetățenilor -, au putut să aibă un raționament logic, clar și rapid, prin care să realizeze că este în beneficiul cetățeanului, dar cei de la PNL au nevoie de 24 de ore ca să poată să își analizeze propriile legi, pe care le dau colegii lor din Parlament?! De patru ani și jumătate dumnealor nu au votat niciodată bugetul Primăriei Municipiului Brăila, nu au votat niciodată vreo listă de investiții a Municipiului Brăila, nici măcar fonduri europene nu au vrut să voteze colegii din celălalt mandat! Nu este niciun fel de surpriză. Este pur și simplu politica pe care dumnealor înțeleg să o ducă. Ei sunt «împotriva» tuturor, mai ales «împotriva» propriului Guvern, așa cum am văzut astăzi. Să fim sinceri de acum, capacitatea dumnealor nu este aceea de a fi în beneficiul cetățeanului”, a afirmat Jantea, iritat.
Chiar și primarul Marian Dragomir a dorit să mai aibă o intervenție ca urmare a răspunsului oferit de consilierii liberali, punctând că ar fi fost de-a dreptul penibil ca acest proiect să fie amânat până la ședința ordinară, deoarece ar fi existat riscul de a încasa bani în plus de la anumiți cetățeni, fără niciun fel de justificare.
”Domnule consilier Canciu, noi v-am fi transmis mai demult aceste materiale, dar a durat un pic până când departamentul Economic, Juridicul de la Primărie le-au întocmit, avizat, transmis. Cu atât mai mult cu cât în această perioadă pregătim și deschiderea anului fiscal și mai sunt și alte lucruri. O să am, în schimb, o rugăminte la consilierii de la alte partide, ca atunci când constată anumite lucruri, să ia legătura cu domnul secretar Ion Drăgan. Dacă acesta este în concediu, ca în această perioadă, cu doamna director de la Juridic, Angelica Bratu, sau în funcție de specificul fiecărui proiect, cu doamna director Vasilica Gurgu, care este prezentă aici la această ședință, sau cu ceilalți directori din Primărie. Dincolo de orice dispută legată de acest lucru, trebuie să înțelegem cu toții că în anumite momente trebuie să punem în practică prevederile legale, de îndată. Ca urmare a faptului că noi încercăm ca în data de 11 ianuarie să deschidem anul fiscal, astfel încât cetățenii să își poată plăti taxele în Municipiul Brăila. Ar fi fost absolut penibil să încasăm mai mult de la anumite persoane și să le dăm banii înapoi când aprobam acest lucru la ședința de consiliu de la sfârșitul lunii ianuarie. Chiar ar fi fost trist să luăm mai mulți bani de la unele persoane în mod nejustificat. Și atunci, aceasta a fost urgența pentru care am introdus proiectul pe ordinea de zi a acestei ședințe. Este adevărat că poate nu ați avut timp să îl parcurgeți, dar dacă ne uitam foarte rapid la raportul de specialitate - și am cerut în mod expres colegilor de la Juridic să boldeze primele două rânduri -, pentru a se înțelege că nu este o dorință a Primăriei Municipiului Brăila în mod expres de a face sau de a nu face asta, ci este un aspect obligatoriu prin lege”, a conchis primarul.
Fundalul legislativ pentru această modificare a taxelor și impozitelor locale
În raportul de specialitate al proiectului de hotărâre se precizează că Legea 296/2020 din 18.12.2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, la art. 491 introduce un alineat care prevede: ”Prin excepție de la prevederile alin (I), sumele prevăzute în tabelul de la art. 470 alin (5) și (6) se indexează anual în funcție de rata de schimb a monedei euro în vigoare în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a fiecărui an și publicată în Jurnalul Uniunii Europene și de nivelurile minime prevăzute în Directiva 1999/62/CE de aplicare la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri. Cursul de schimb a monedei euro și nivelurile minime, exprimate în euro, prevăzute în Directiva 1999/62/CE de aplicare la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri se comunică pe site-urile oficiale ale Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației”. De asemenea, se mai precizează că se modifică un articol din Codul Fiscal care prevede că ”Sumele indexate (...) se aprobă prin hotărâre a consiliului local și se aplică în anul fiscal următor”.
Rata de schimb a monedei euro, conform Jurnalului Oficial al Uniunii Europene, la 1 octombrie 2020, a fost publicată pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice la valoarea de 4,8740 lei, precum și Anexa 1 cu nivelurile minime, exprimate în eur prevăzute în Directiva 1999/62/CE de aplicare la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri.
Având în vedere că modificările aduse proiectului privind taxele și impozitele locale pentru anul 2021 sunt destul de stufoase și împărțite pe mai multe categorii, îi invităm pe cei interesați să consulte tabelul complet ce le vizează, pe site-ul ”Obiectiv - Vocea Brăilei”, în cadrul acestui articol, accesând următorul link.