• în 2016, în România, în fiecare zi au murit 5 oameni în accidente rutiere, iar alţi 25 au fost răniţi • în Brăila, aproape în fiecare săptămână un om şi-a pierdut viaţa, iar alţi 10 au fost răniţi • asta arată bilanţul negru al Poliţiei Rutiere, unul mult mai sumbru prin comparaţie cu 2015 • culmea coincidenţei, Brăila şi-a plătit tributul de 5 morţi pe zi în data de 4 aprilie, în tragedia din «Staţia Morţii» de pe Şoseaua Râmnicu Sărat • şi tot coincidenţă sau nu, şoseaua morţii a fost anul trecut punctul cel mai critic de pe harta municipiului Brăila, în zonă fiind înregistrate în total 8 accidente • în ceea ce priveşte judeţul, punctul critic rămâne intersecţia “Trei Movile”, care a urcat vertiginos în top după amplasarea separatoarelor de sens
41 de morţi şi 520 de răniţi. 403 accidente auto. Acesta este bilanţul negru al anului 2016 în ceea ce priveşte circulaţia rutieră din municipiul şi judeţul Brăila. O statistică ce ar trebui să îngrijoreze, având în vedere că fiecare indicator raportat a înregistrat o creştere semnificativă prin comparaţie cu 2015. Viteza, starea proastă a drumurilor, neatenţia în conducere, traversarea neregulamentară au fost principalele cauze ale producerii acestor accidente. Neacordarea de prioritate, nerespectarea regulilor de circulaţie de către biciclişti sau căruţaşi, depăşirea neregulamentară, neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers, teribilismul, dar şi consumul de alcool sunt alte cauze care au dus la înregistrarea acestei statistici sumbre. Situaţia este similară şi la nivel naţional, numărul accidentelor rutiere dar şi al persoanelor decedate sau rănite grav în urma producerii lor fiind de asemenea în creştere. Potrivit Asociaţiei Naţionale pentru Sprijinirea Victimelor şi Prevenirea Accidentelor Rutiere, anul trecut, în România, în fiecare zi au murit 5 oameni în accidente, iar alţi 25 au fost răniţi.
Culmea coincidenţei, Brăila şi-a plătit tributul de 5 morţi pe zi în data de 4 aprilie, când numai în tragedia din «Staţia Morţii» de pe Şoseaua Râmnicu Sărat, 5 oameni au murit într-o fracţiune de secundă dintr-o singură izbitură. Pe locul al doilea ca gravitate a fost accidentul din luna iunie, produs pe DN2B, lângă Pădurea Stejarul, un cauciuc explodat aducând moartea a două persoane, salariaţi ai societăţii “Marex”.
Conform aceleiaşi Asociaţii, anul trecut, în România, s-au înregistrat peste 27.000 de accidente, cu 3.000 mai multe decât în 2015 (creşterea fiind constantă în ultimii 6 ani), accidente în care peste 1.900 de oameni şi-au pierdut viaţa.
Şoferii, pericol public
Revenind la Brăila, din situaţia statistică pe 2016, pusă la dispoziţia jurnaliştilor de Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ), reiese o creştere alarmantă atât la numărul accidentelor grave cât şi la cel al persoanelor decedate în urma acestora. În municipiu a fost efectiv o avalanşă şi numai pe Şoseaua Râmnicu Sărat, devenită punct însângerat pe harta rutieră din Brăila, au fost mai multe evenimente cu victime decât în oricare an, asta în afară de cel care a adus moartea celor cinci persoane.
Astfel, la nivelul judeţului Brăila, în cursul anului 2016 s-au înregistrat 403 accidente rutiere soldate cu victime omeneşti (accidente grave şi accidente uşoare) soldate cu 41 de persoane decedate, 139 de persoane rănite grav şi 381 de persoane rănite uşor. S-a înregistrat o creştere faţă de anul 2015 cu 80 la numărul accidentelor, 9 la numărul persoanelor decedate, 42 la numărul persoanelor rănite grav şi 59 la cel al persoanelor rănite uşor.
Cele mai multe accidente rutiere s-au produs pe principalele artere rutiere din municipiu: Calea Călăraşilor, Bulevardul Dorobanţilor, Calea Galaţi, strada Şcolilor, Bulevardul 1 Decembrie, Bulevardul General Eremia Grigorescu, Şoseaua Buzăului şi, aşa cum spuneam, Şoseaua Râmnicu Sărat, unde au fost înregistrate 8 accidente rutiere soldate cu victime omeneşti.
În judeţ, zonele critice cu cele mai multe evenimente au fost pe DN 21 (Brăila-Bărăganu-Slobozia), pe zona Vărsătura, unde s-au instalat şi separatoarele de sens, intersecţia “Trei Movile” fiind în topul accidentelor, DN 2B (Brăila - Buzău), DJ 212 (Chiscani - Tichileşti - Gropeni - Tufeşti – Cuza Vodă) şi DJ 211 A (Bordei Verde - Viziru-Cuza Vodă).
Din cele 403 accidente rutiere soldate cu victime omeneşti, în 31 dintre cazuri vinovăţia a aparţinut bicicliştilor (7 răniţi grav şi 24 răniţi uşor), în 75 dintre accidente vina a aparţinut pietonilor (10 morţi, 36 răniţi grav, 41 răniţi uşor - principala cauză fiind traversarea neregulamentară), iar în 26 de cazuri vina a aparţinut conducătorilor de atelaje (2 morţi, 7 răniţi grav şi 23 răniţi uşor). În celelalte 271 de cazuri vina a aparţinut conducătorilor auto (29 morţi, 89 răniţi grav, 293 răniţi uşor). Cele mai multe evenimente rutiere au fost înregistrate în lunile iunie, august şi septembrie, intervalul orar cu cele mai multe evenimente fiind 16.00-21.00.
În fiecare an, la nivelul Poliţiei Române se realizează un clasament al judeţelor în funcţie de numărul accidentelor rutiere şi numărul victimelor, dar şi un clasament al celor mai periculoase zone rutiere. În aceste topuri, judeţul nostru s-a regăsit ani la rând cu DN 21, km 2 – 3, localitatea Vărsătura, la ieşirea din municipiul Brăila. Din 2013 însă, judeţul nostru s-a situat undeva la mijlocul clasamentului, cu un număr mediu de accidente rutiere şi persoane decedate în urma acestora.
Până la acest moment, Poliţia Română nu a făcut încă publică situaţia pe 2016, însă un bilanţ pe primele 10 luni ale anului arată că pe primul loc se află Suceava, cu 88 de morţi, urmat de Prahova cu 64.
Şoferul care a adus moartea pe Şoseaua Râmnicu Sărat
Evenimentul care a produs groază printre brăileni, singurul accident colectiv de muncă, cu 6 victime, dintre care 5 decedate, este cel din primăvara lui 2016. Şoferul care a intrat cu maşina în persoanele care aşteptau în staţia de autobuz, Marius Negoiţă, agent de pază la SC “My Security” SRL, şi-a primit recent sentinţa finală, el fiind condamnat la o pedeapsă de 5 ani închisoare pentru infracţiunea de ucidere din culpă.
Negoiţă este acuzat că, în dimineaţa zilei de 4 aprilie 2016, a intrat pe contrasens şi a spulberat, cu o viteză mult prea mare, staţia de autobuz de pe şoseaua Rm. Sărat. În acea zi cruntă, brăilenii din schimbul de noapte se îndreptau către casă, în vreme ce alţii mergeau la serviciu. În jurul orei 6.40, agentul de pază Marius Negoiţă conducea autoturismul “Renault Megane” B-35-MSR pe şoseaua Râmnicu Sărat, venind dinspre B-dul Dorobanţilor, către Comuna din Paris. Pentru a evita coliziunea cu un alt autoturism, şoferul a virat brusc stânga, a părăsit partea carosabilă, a urcat pe platoul din dreptul staţiei de transport în comun şi a intrat cu partea frontală într-un grup de 5 persoane. Pentru stabilirea condiţiilor în care s-a produs accidentul rutier, s-a dispus efectuarea unei constatări criminalistice. Viteza de deplasare a autoturismului a fost de 80-85 km/h, la început, ajungând la intrarea în staţia de călători la o viteză aproximativă de 115 km/h, creştere de viteză ce s-a produs cu circa 70 de metri înainte de impact. Starea de pericol a apărut din momentul intrării pe contrasens a autoturismului, de la circa 295 de metri faţă de staţia de călători. Accidentul rutier putea fi evitat de către Marius Negoiţă, dacă renunţa la depăşirea autoturismelor pe contrasens, dacă intra pe sensul său de mers sau dacă pur şi simplu oprea maşina lângă bordură. NU a făcut aceste operaţiuni şi a comis tragedia.
Din păcate, nimeni nu le-a mai putut readuce la viaţă pe victime: Nicoleta Pîrlog, 41 de ani, (angajată la o fabrică de încălţăminte de pe Rm. Sărat), Mirela Iosub, 41 de ani, (gestionar la un magazin alimentar) Nicoleta şi Florin Oprea (vânzătoare la raionul de peşte din Piaţa Mare şi muncitor la Uzina de Apă), de 37, respectiv 40 de ani, şi Anişoara Toader, 52 de ani, operator la o firmă de valori. În urma teribilului accident, a fost rănită şi Antoanela Lazăr. Femeia a suferit leziuni la gamba piciorului stâng, având nevoie de 16 zile de îngrijiri medicale.
Şoseaua Râmnicu Sărat - unul dintre punctele negre
După tragedia din “Staţia Morţii”, pe aceeaşi arteră rutieră au mai fost şi alte accidente grave, unele dintre persoanele implicate fiind la un pas de moarte.
De exemplu, în luna iunie, o şoferiţă de 28 de ani, din Brăila, cu permis de conducere de şofer profesionist, a pierdut controlul volanului şi a intrat într-o ţeavă de gaze din faţa Bisericii de la TUG. Accidentul s-a produs la 50 de metri de “Staţia Morţii”. Personalul ISU a asigurat zona, iar lucrătorii Distrigaz au oprit alimentarea cu gaz pentru a putea remedia stricăciunile. Femeia era singură în maşină şi a scăpat teafără.
În septembrie, un accident în lanţ s-a produs, în dreptul Praktiker, trei maşini fiind implicate. O femeie şi băiatul ei, de numai 10 ani, au ajuns la spital pentru îngrijiri medicale. Cauza, un şofer neatent, care nu a păstrat distanţa regulamentară faţă de autoturismul din faţă.
Un alt eveniment rutier mult mediatizat a avut loc în luna octombrie, tot pe Şoseaua Râmnicu Sărat, la intrarea în Municipiul Brăila. În miez de noapte, un tânăr fără permis şi care era şi băut, a luat maşina părinţilor, fără să le spună, şi a pornit la drum împreună cu doi prieteni. El nu a putut stăpâni volanul şi s-a înfipt într-un copac de pe marginea drumului. Toţi cei trei ocupanţi ai autoturismului au ajuns la spital.
Explozia unui cauciuc a dus la moartea unor angajaţi de la “Marex”
La sfârşitul lunii iunie, o altă tragedie soldată cu doi morţi s-a produs pe DN 2B, lângă Pădurea Stejarul. Cauciucul explodat al unui autoturism “Matiz”, în care se aflau angajaţi de la firma “Marex” a dus la moartea a două persoane. Autoturismul s-a ciocnit violent cu o maşină de teren, iar cel care conducea, un bărbat de 57 de ani, nu a mai putut fi salvat. O altă femeie, ajunsă în stare gravă la spital, a murit şi ea în scurt timp
Evenimentul a avut loc în ziua de 29 iunie, jurul orei 15.45, şoferul plecând de la firmă, împreună cu patru colege. Nu s-a gândit vreun moment că nu va mai ajunge acasă. La scurt timp de la pornire, chiar în faţă la Stejarul, a explodat cauciucul faţă stânga şi maşina a zburat în faţa unui autoturism “Mitsubishi”, care venea dinspre Galaţi. Cele două autoturisme s-au ciocnit frontal, iar lovitura a fost una extrem de puternică. Practic, şansele pentru cel aflat la volanul Matizului de a scăpa cu viaţă au fost minime. Medicii au intervenit imediat şi au făcut eforturi, însă, din păcate, nu au reuşit.Toate celelalte victime au fost transportate la spital pentru îngrijiri medicale, trei, în stare mai gravă, fiind duse direct la Resuscitare. În final, una dintre femeile rănite în teribilul accident şi-a dat sfârşitul, în timp ce se afla la spital.
Şi tot în zonă, în februarie, un mistreţ ieşit în şosea, pe DN 2B, a fost la un pas de a-i aduce sfârşitul unui şofer brăilean, de numai 36 de ani. Acesta conducea autoturismul “Renault” pe DN 2B (Brăila - Buzău), îndreptându-se către localitatea Lacu Sărat. Drumul său a fost oprit brusc de un animal ieşit din pădure, din partea stângă, care s-a aventurat în şosea, printre maşini. Brăileanul de 36 de ani a avut parte de coşmarul vieţii sale, întrucât mistreţul de peste 100 kg i-a ieşit în faţă şi nu l-a putut evita. În urma impactului cu animalul fioros, autoturismul “Renault” a ieşit de pe carosabil şi s-a înfipt într-un copac de pe margine. Tânărul aflat la volan a rămas încarcerat însă, din fericire, a scăpat cu viaţă.
Vărsătura, din nou punct critic. Mai multe accidente după instalarea separatoarelor de sens
Anul 2016 mai are câteva bube negre, dacă le putem spune aşa, din punct de vedere al incidentelor pe linie rutieră. Din data de 5 octombrie, parapeţii de separare a sensurilor au început să fie puşi pe poziţie, pe DE 584, de către angajaţii Drumurilor Naţionale. Oamenii şi-a exprimat nemulţumirea vizavi de
aceşti parapeţi, despre care spun că mai mult încurcă decât descurcă şi chiar duc la producerea mai multor accidente. Brăilenii au tot protestat, însă în zadar, iar accidentele au tot curs în zona respectivă, în top fiind “Trei Movile”.
De la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Brăila ni s-a comunicat faptul că, în zona separatoarelor de sens de pe DE 584, de la instalarea acestora, s-au produs 5 accidente rutiere soldate cu 7 persoane rănite uşor, comparativ cu anul 2015, când au fost înregistrate 2 accidente rutiere soldate cu 2 răniţi uşor. “Pecizăm că evaluarea corectă a eficienţei acestor separatoare poate fi realizată spre sfârşitul anului 2017 întrucât cele mai mari volume de trafic de pe acel tronson se înregistrează în perioada aprilie-septembrie, perioadă în care s-au înregistrat şi cele mai multe accidente rutiere”, au arătat reprezentanţii IPJ Brăila.
În decembrie, neatenţia în conducere, neterminarea lucrărilor de amplasare a separatoarelor şi lipsa unui sens giratoriu pe DE 584 la intersecţia cu DJ 212, drumul care duce la Chiscani, au dus la producerea unui eveniment rutier grav la Trei Movile, fără victime, dar cu pagube materiale serioase. Şoferul unui “Espero” a vrut să facă stânga la Trei Movile şi, din cauza amplasării proaste a separatoarelor, nu a văzut la timp autoturismele care se deplasau din sens opus. A pătruns pe contrasens şi s-a tamponat cu două autoturisme care se deplasau regulamentar. De asemenea, la începutul lunii noiembrie, un TIR care circula pe DE 584 s-a răsturnat pentru că nu a observat parapeţii din beton. Şoferul turc se deplasa de la Slobozia spre Ucraina şi s-a urcat pe parapeţi. Tir-ul încărcat cu castraveţi a blocat o bandă de sens mai multe ore. Tot în noiembrie, vizibilitatea redusă din cauza parapeţilor montaţi pe DE 584 a dus la producerea unui nou incident rutier. Şoferul unui Logan care mergea spre Chiscani nu a observat un autovehicul Ford care se deplasa spre municipiul Brăila şi l-a izbit în plin. Şi lista poate continua.
Cert este că, în urma revoltei localnicilor, dar şi a deselor incidente rutiere, autorităţile locale au discutat cu conducerea CNADR şi, în curând, în zona Trei Movile se va construi un sens giratoriu.