• un copil de 14 ani a ajuns, ieri, la Unitatea de Primiri Urgenţe, după ce şi-a tăiat venele în sala de clasă, de faţă cu ceilalţi colegi • rănile nu au fost adânci, astfel că viaţa nu i-a fost pusă în pericol, medicii suturând tăieturile şi îndrumându-l către Chirurgie infantilă • colegii de clasă ai băiatului au povestit conducerii Colegiului “Economic” că acesta mai avea şi alte tăieturi pe ambele mâini, iar comportamentul nu era tocmai adecvat orelor de curs • medicii pe mâna cărora a ajuns adolescentul ne-au declarat că acesta a fost hărţuit de colegii mai mari, atât fizic, cât şi verbal • gestul necugetat ar fi fost un strigăt de ajutor, pentru că nu mai suporta hărţuirile • profesorii de la şcoala în care băiatul a învăţat în clasele V-VIII ne-au spus că era un copil sensibil, retras, dar nu conflictual
Ţipete, panică şi teamă - asta a semănat un elev în rândul colegilor şi profesorilor săi de la Colegiul Economic “Ion Ghica”, corp C, din municipiu, după ce adolescentul şi-a tăiat venele în clasă, miercuri, după pauza mare. Conflictele, unele chiar violente, cu colegii mai mari din unitatea şcolară l-ar fi împins la un asemenea gest necugetat. Medicii de la Unitatea de Primiri Urgenţe i-au descoperit şi alte răni aflate în diferite stadii de vindecare, care par a fi tot tăieturi, pe ambele mâini. De tăieturi ştiau şi colegii săi de clasă, aşa cum ne-a mărturisit directoarea de la “Economic”. O altă caracterizare a venit din partea Şcolii Gimnaziale “Mihai Eminescu”, unde profesorii îl ştiau pe băiat ca fiind liniştit, retras, dar în niciun caz conflictual. Rănile i-au fost suturate de către medicii de la UPU, ulterior elevul ajungând la Chirurgie infantilă. Acesta urmează să fie supus unui examen psihiatric.
Miercuri, ora 11.10. Clopoţelul a sunat de intrare, iar elevii Colegiului Economic “Ion Ghica” au intrat la clasă. În scurt timp, s-a instalat haosul pe holurile şcolii. Un băiat de 14 ani, elev în clasa a IX-a, şi-a tăiat venele de la mâna stângă cu o lamă. Colegii au intrat în stare şoc, când au văzut cum se scurge sângele. A fost anunţată imediat conducerea colegiului, iar paznicul a sunat la Ambulanţă. Câteva cadre i-au acordat primul ajutor adolescentului. Narcisa Leiciu, directorul unităţii de învăţământ, s-a dus de urgenţă la Spitalul Paliativ, care se află în imediata vecinătate a şcolii, pentru a cere ajutor medicilor.
Salvarea a ajuns în cel mai scurt timp la şcoală şi l-a preluat pe elev, ducându-l la Unitatea de Primire Urgenţe a Spitalului Judeţean de Urgenţă Brăila. Tot la spital au ajuns şi părinţii băiatului, dar şi diriginta de la clasă şi un psiholog.
Poliţiştii au sosit la faţa locului pentru a face cercetări.
Elevul avea un pachet de lame în penar
Directorul Leiciu ne-a declarat că adolescentul mai avea semne pe mâini, care păreau a fi tot tăieturi, iar la ore nu avea un comportament tocmai adecvat. În plus, poliţiştii ar fi găsit în penarul acestuia un toc cu lame. “S-a sunat de intrare la clasă, la 11.10. Eu am chemat nişte copii la mine să le iau abonamentele, pentru că e ultima zi de predare a abonamentelor, şi m-am trezit cu un puhoi de copii spunându-mi că unul dintre băieţi s-a tăiat cu lama. A fost ceva premeditat, pentru că în penar avea un pachet de lame, ori niciun copil nu are aşa ceva în penar. S-a dus din pauză la clasă, s-a aşezat în bancă şi s-a tăiat cu lama. Profesorul nu ajunsese la clasă. M-am speriat foarte tare pentru că îi curgea sânge de la o mână. Din ce-am vorbit cu copiii, el mai are şi alte tăieturi pe mână. (...) Este elev în clasa a IX-a, eu am sunat imediat diriginta de la clasă. Nu este în regulă, din ce spun colegii. Are ceva probleme. Se mai trezeşte dând cu pumnul în bancă, nu are un comportament de tânăr elev... Ei (colegii de clasă ai băiatului -n.r.) nu au vorbit cu diriginta, iar copiii doar ce au venit în şcoala noastră de 3 săptămâni. Nu poţi să cunoşti 28 de copii. Diriginta a plecat cu elevul, cu Salvarea. Rana nu este foarte adâncă. I-au dus un psiholog acolo, îl consiliază”, ne-a povestit directorul Narcisa Leiciu, care încă nu-şi revenise din şocul suferit.
Evenimentul nefericit a ajuns imediat şi la urechile inspectorului şcolar general adjunct, Dan Gheorghiţă, care a venit de urgenţă la Colegiul “Economic”, pentru a vedea ce s-a întâmplat exact. “Din discuţiile purtate cu conducerea unităţii de învăţământ, am înţeles că acest elev mai avea urme pe mâini de asemenea incidente. Familia a fost informată. Acum, copilul este la spital şi sperăm să nu fie niciun fel de probeleme vizavi de starea lui de sănătate. Mai departe, se va ţine legătura cu psihologul şcolii şi cu familia lui, pentru a evita astfel de incidente neplăcute. Urma să înceapă ora de geografie, când s-a întâmplat incidentul”, ne-a declarat prof. Gheorghiţă.
Adolescentul era hărţuit de colegii mai mari
O altă “faţă” a incidentului a ieşit la suprafaţă în momentul în care copilul a ajuns pe mâinile medicilor de la UPU. Aceştia i-au cusut imediat rănile şi l-au îndrumat spre Chirurgie infantilă. Elevul urmează a fi supus unui examen psihiatric, după acest incident. Totuşi, medicii au descoperit că băiatul ar fi fost bătut, iar gestul de miercuri poate fi considerat un strigăt de ajutor, că nu mai poate face faţă hărţuirilor. “S-a prezentat la UPU un adolescent de 14 ani, cu plagă prin autoagresiune, la nivelul feţei dorsale a antebraţului stâng, urmare a unor conflicte mai vechi cu colegii de liceu. Momentan, se află în stare stabilă, conştient, cooperant, s-a practicat sutura. Va fi îndrumat către Chirurgie infantilă şi către un examen psihiatric. Din ce am constatat noi, mai are plăgi care se află în diferite stadii de evoluţie, cu cruste, la nivelul ambelor braţe, urmare tot a unor conflicte cu colegii. Au fost mai multe conflicte, ei s-au certat, chiar l-au şi agresionat. El spune că a făcut acest lucru tocmai ca să demonstreze că nu mai suportă starea de fapt”, ne-a declarat dr. Rodica Ciuntu, medic primar din cadrul Unităţii de Primire Urgenţe a Spitalului Judeţean Brăila.
Potrivit unor surse din rândul anchetatorilor, adolescentul ar fi mai avut o tentativă de suicid, săptămâna trecută.
Portretul de copil cuminte, retras şi sensibil l-au alcătuit cadrele didactice de la Şcoala Gimnazială “Mihai Eminescu”, acolo unde adolescentul a absolvit ciclul gimnazial. Mai mult, băiatul nu ar fi dat niciodată semne că ar avea gânduri sinucigaşe. “Era un copil retras, timid şi foarte sensibil. Nu era prea sociabil, dar nu era un copil conflictual. Nu ne-a făcut niciodată probleme şi, sub nicio formă, nu ne-a dat vreodată de înţeles că ceva ar putea să îl împingă la un asemenea gest”, ne-au povestit profesorii de la “Eminescu”.
Copiii nu trebuie să se teamă să ceară ajutor
Atât la nivel naţional, cât şi la nivel local, în ultimul timp se vorbeşte tot mai mult dspre fenomenul bullying (hărţuire). Bullying-ul este un comportament ostil/de excludere şi de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoştinţe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel (făcând referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/ familial). Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice, iar victimele bullyng-ului pot recurge chiar la gesturi extreme.
Pentru a preveni situaţii în care elevii sunt hărţuiţi, fizic sau emoţional, de colegii lor, periodic se organizează campanii de informare şi conştientizare cu privire la efectele bullying-ului asupra tuturor celor implicaţi. La nivelul judeţului Brăila nu există date concrete în ceea ce priveşte acest fenomen, însă cazuri izolate există. Specialiştii recomandă ca atunci când elevii întâmpină dificultăţi să apeleze fără nicio reţinere la consilierii şcolari, pentru că aceştia sunt primii care îi pot ajuta să îşi rezolve problemele.
“Nu am date concrete ca să putem vorbim despre un fenomen. Cazuri sunt, dar cazuri izolate. Acuma, bulliyng-ul există, există de când eram eu la şcoală, într-o formă sau în altă. Sunt răutăţi pe care şi le fac copiii unii altora din tot felul de motive. Cea mai bună soluţie atunci când copiii au probleme este să caute ajutor, bineînţeles, în primul rând la consilierii şcolari pentru că ei sunt singurii care pot vedea cam unde e adevărul. Neapărat ajutor specializat! Şi ajutorul ăsta când îl ceri, trebuie să fii dispus să ai răbdare, să vrei să fii ajutat, nu să îţi fie teamă că o să râdă ceilalţi de tine, spre exemplu. Din păcate, doar în momentul în care se ajunge la o situaţie din aceasta dramatică se apelează la specialişti. La noi, prevenţia din păcate nu prea există, nu e mentalitatea asta mai bine să prevenim decât să tratăm. Când se ajunge la cazuri din astea atunci se ia legătura cu consilierul şcolar. Trebuie să înţelegem că a cere ajutor şi a sta de vorbă cu un specialist e ceva normal atunci când avem dificultăţi în viaţă, e important să le rezolvăm aşa cum trebuie”, ne-a declarat prof. psiholog Adrian Vasile, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Brăila.
Bullying-ul, un pericol printre tineri. Sfaturi de la poliţişti
Chiar dacă se întâmplă prin intermediul internetului, mai precis pe reţele de socializare, sau în comunitate, adică la şcoală sau pe stradă, bullying-ul poate da peste cap viaţa unui adolescent, ba chiar îl poate împinge la gesturi necugetate, aşa cum s-a întâmplat în cazul elevului de la Colegiul Economic.
Poliţiştii IPJ Brăila desfăşoară activităţi specifice, în unităţile de învăţământ, una de acest gen fiind organizată zilele trecute la Liceul Panait Cerna, fiind vorba despre “Cyberbullying”, scopul fiind acela de a se trage un semnal de alarmă cu privire la efectele pe care abuzurile din mediul virtual le au asupra tinerilor.
Totuşi, este clar, că nu numai în mediul virtual pot să apară abuzuri.
După incidentul produs ieri, chiar la o unitate de învăţământ, soldat cu rănirea unui minor care era, se pare, supus unor abuzuri chiar de către colegi, am cerut poliţiştilor câteva sfaturi tocmai a le transmite cititorilor şi a ajuta la prevenirea unor astfel de cazuri. În primul rând, îi sfătuiesc poliţiştii pe adolescenţi, la şcoală este necesar un comportament adecvat între colegi, fără discriminare şi cu respectarea dorinţelor fiecăruia. Pentru orice problemă, trebuie cerut ajutorul, în niciun caz nu trebuie să se ajungă la tentative de suicid. “Dacă vrei să ai mulţi prieteni, poartă-te frumos cu toţi colegii! Acceptă că oricine poate greşi. Nimeni nu este perfect! Nu vorbi urât despre alţii, nu jigni şi nu lovi pe nimeni! În pauze, nu participa la jocuri periculoase, la agresarea verbală sau fizică a unor copii! Ţine-te departe de cei care iniţiază astfel de acţiuni, sfătuieşte-i să înceteze şi anunţă un cadru didactic dacă nu se potolesc! Sprijină-i pe noii colegi sau pe cei mai timizi şi dă dovadă de toleranţă faţă de cei din jurul tău. Nu răspândi zvonuri şi bârfe despre colegii tăi! Ajută-i şi pe colegii care învaţă mai greu, explică-le ceea ce tu deja ai înţeles, iar ei iţi vor fi recunoscători şi te vor sprijini la rândul lor când vei avea nevoie! Întreabă orice, dar învaţă să şi asculţi ce spune celălalt. Învaţă să lucrezi în echipă!”, sunt recomandările transmise de poliţiştii de la Prevenire.
O persoană care are probleme cu colegii, fie la clasă, fie pe internet, trebuie să ceară ajutorul părinţilor, profesorilor, consilierului şcolar ori poliţiştilor! Abuzurile pe internet pot fi semnalate pe site-ul www.oradenet.ro ( platformă de raportare NONSTOP şi cu opţiunea ANONIMATULUI a abuzurilor pe internet)
Abuzurile de orice fel pot fi semnalate şi la telefonul copilului - 0239/983 unde o persoană poate anunţa faptul că este victimă a unui abuz.
Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere şi de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Bullying-ul nu presupune existenţa unui conflict bazat pe o problemă reală, ci pe dorinţa unor persoane de a-şi câştiga puterea şi autoritatea, punându-i pe alţii într-o lumină proastă. (Alina MIHAI)