Mergi la conţinutul principal
Pentru menținerea locurilor de muncă

Guvernul susține șomajul tehnic

 * măsurile de protecție socială vor fi acordate până la 31 martie 2022 pentru angajați și angajatori, precum și pentru alte categorii profesionale a căror activitate este interzisă, suspendată ori limitată pe perioada pandemiei de COVID-19 * numai în lunile noiembrie și decembrie 2021, 122 de firme brăilene au solicitat indemnizații conform OUG 111/2021 pentru 600 de salariați, precizează AJOFM Brăila * respectivele companii au primit ajutoare de peste 845.000 de lei * alte 58 de firme au solicitat indemnizații pentru 840 de salariați, în contextul reducerii timpului de muncă, suma plătită fiind de aproape 600.000 de lei

 

Vești bune pentru angajatorii afectați de pandemie. Guvernul reintroduce acordarea șomajului tehnic și reglementează noi măsuri de protecție socială în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice din cauza SARS-CoV-2. Numai în ultimele două luni ale anul 2021, 122 de firme brăilene, cu peste 600 de angajați, au solicitat indemnizații conform OUG 111/2021 pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii peofesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (șomaj tehnic), informează conducerea AJOFM Brăila, suma plătită fiind de peste 845.000 de lei.

 

Angajații trecuți în șomaj tehnic vor primi 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat

Potrivit Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Guvernul a aprobat, zilele acestea, acordarea măsurilor de protecție socială până la 31 martie 2022, pentru angajați și angajatori precum și pentru alte categorii profesionale a căror activitate este interzisă, suspendată ori limitată din punct de vedere al capacităților de funcționare pe perioada pandemiei de COVID-19.

Astfel, pentru menținerea locurilor de muncă, noul act normativ prevede:

 

Pentru angajați:

- acordarea unei indemnizații în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021. Acest tip de sprijin va fi acordat din bugetul asigurărilor pentru șomaj până la 31 martie 2022, în situația suspendării temporare a contractului individual de muncă (CIM) din inițiativa angajatorului, pe perioada stării de alertă;

- măsura se aplică și salariaților angajatorilor a căror activitate a fost suspendată ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de direcțiile teritoriale de sănătate publică cu excepția celor aflați în concediu medical și care primesc indemnizația de asigurări sociale aferentă.

Indemnizația se plătește din bugetul asigurărilor de șomaj la cererea angajatorului, însoțită de lista persoanelor care beneficiază și de declarația pe propria răspundere, documente transmise electronic la agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă, respectiv AJOFM Brăila.

Actul normativ instituie, în cazul angajatorilor, posibilitatea de decontare atât a indemnizației de șomaj tehnic, cât și a indemnizației pentru reducerea timpului de lucru (OUG nr. 132/2020). Aceste măsuri pot fi acordate fie pentru salariați diferiți, în aceeași perioadă din lună, fie pentru același salariat, în perioade diferite din lună.

 

Pentru profesioniști:

- acordarea unei indemnizații în cuantum de 75% din câștigul salarial mediu brut reglementat prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022, din bugetul  Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, pentru:

    - profesioniști, reglementați la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare;

    - persoanele fizice care obțin venituri din drepturile de autor și drepturile conexe, conform Legii nr. 8/1996 republicată, cu modificările și completările ulterioare;

   - persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare.

Potrivit Ministerului Muncii, sportivii, antrenorii, medicii, asistenții medicali, maseurii, kinetoterapeuții și cercetătorii din domeniul sportiv primesc o indemnizație de 75% din drepturile aferente contraprestației activității sportive, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut, dacă contractul de activitate a fost suspendat din inițiativa structurii sportive. Acest tip de indemnizație se acordă din bugetul de stat, în baza unei cereri și a declarației pe propria răspundere, însoțite de documentul care atestă întreruperea temporară a activității. Actele trebuie transmise electronic la agențiile pentru plăți și inspecție socială.

Ordonanța de urgență prevede și o serie de măsuri complementare:

- persoanele care îndeplinesc condițiile pentru acordarea a două indemnizații, atât în calitate de angajat, cât și în cea de profesionist, vor beneficia de o singură indemnizație, în cuantumul cel mai avantajos, respectiv cea acordată în calitate de profesionist;

- indemnizația acordată în baza acestei ordonanțe de urgență se ia in calcul la stabilirea dreptului de indemnizație pentru creșterea copilului;

- profesioniștii care vor primi indemnizația acordată în baza OUG aprobate pe data de 19 ianuarie 2022 vor putea solicita și indemnizația pentru reducerea timpului de lucru în cuantum de 41,5% din câștigul salarial mediu brut, prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021.

Documentul modifică și legislația privind acordarea concediului și a indemnizației lunare pentru creșterea copiilor. Astfel, perioadele în care persoanele beneficiază de indemnizațiile acordate în baza OUG nr.111/2021 (indemnizație de șomaj) vor fi incluse în perioadele luate în calcul la stabilirea drepturilor de concediu și indemnizație pentru creșterea copiilor și a altor drepturi prevăzute de OUG nr.111/2010.

 

În două luni, 122 de firme brăilene au avut angajații în șomaj tehnic

Potrivit Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Brăila (AJOFM), în lunile noiembrie și decembrie 2021 au solicitat indemnizații conform OUG 111/2021, pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (șomaj tehnic) nu mai puțin de 122 de firme brăilene, numărul total de salariați care au beneficiat de aceste măsuri fiind de 608, iar suma plătită de 845.560 lei.

”De asemenea, în această perioadă, au solicitat indemnizații conform OUG 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă (reducerea timpului de muncă) 58 de firme din județul Brăila, pentru 840 de salariați, suma plătită fiind de 578.996 lei”, au mai precizat reprezentanții AJOFM Brăila.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro