Nervi întinşi la maxim, zeci de minute de aşteptare în zadar prin staţii. De asta au avut parte ieri, la primele ore ale dimineţii, brăilenii care au vrut să plece la serviciu cu autobuzul. Nici elevilor nu le-a fost mai uşor, pentru că mulţi dintre ei au fost cât pe ce să întârzie la ore. Toate acestea pentru că ieri dimineaţă şoferii de autobuz au refuzat să iasă cu maşinile în traseu şi au rămas în garajul de pe Şoseaua Râmnicu-Sărat. Acestora li s-au adăugat controlorii precum şi personalul tehnic de la garaj. Nu, salariaţii de la "Braicar" nu au făcut grevă spontană pentru a cere salarii mai mari, aşa cum poate mulţi dintre brăileni s-ar fi aşteptat. Oamenii au cerut să le fie asigurate piese de schimb pentru maşinile care au început să cedeze rând pe rând, după mult prea mulţi kilometri parcurşi. Au mai cerut şi cauciucuri pentru autobuzele care stau pe butuci din cauză că nu mai există bani pentru alte anvelope. Au solicitat şi mărirea parcului auto prin achiziţie de noi autobuze. Şi au mai cerut în cor şi demiterea actualei conduceri a "Braicar", pe care oamenii o văd responsabilă pentru toate problemele lor de serviciu. Abia după 3-4 ore de negociere directă cu primarul municipiului, Aurel Simionescu şi viceprimarul Doiniţa Ciocan, cea care are în competenţă transportul în comun, şoferii au băgat cheile în contact şi au pornit pe trasee. Asta după ce au obţinut promisiunea fermă a autorităţii locale că societatea va primi un sprijin urgent pentru toate problemele. Au avertizat, însă, că dacă într-o săptămână nu văd nicio schimbare, vor trece din nou la grevă.
Ieri dimineaţă brăilenii au aşteptat în zadar venirea vreunui autobuz. Şoferii "Braicar" au refuzat să iasă în trasee şi astfel au rămas în garajul companiei de pe Râmnicu-Sărat. Nu au fost singuri în protestul lor, ci susţinuţi de staff-ul tehnic de la garaje, precum şi de controlori. Astfel, curtea garajului a devenit loc de negocieri aprinse între cei aproximativ 100 - 150 de protestatari şi cei doi exponenţi ai administraţiei locale, direct implicaţi în problemă, prin natura funcţiilor: primarul oraşului, Aurel Simionescu şi viceprimarul Doiniţa Ciocan, cea care are în competenţă serviciul de transport în comun de călători. Din echipa de negociatori venită la garajul "Braicar" pentru a-i convinge pe şoferi să plece pe trasee a făcut parte şi directorul societăţii, Cornel Săndulescu. "Problemele cu care ne confruntăm sunt multe, dar ţin toate de lipsa veniturilor. De exemplu, pentru că nu mai sunt bani de piese de schimb pentru autobuze, multe dintre ele sunt trase pe dreapta, apoi dezmembrate şi folosite ca piese pentru alte maşini. Dar nu este suficient, pentru că au rămas foarte puţine maşini valide din punct de vedere tehnic, care pot circula pe trasee. Mai mult, din cauza datoriilor către furnizorii la combustibil, mai cu seamă la GPL, maşinile second-hand aduse recent nu circulă decât la orele de vârf. După ora 13.00, zilnic sunt retrase autobuzele din trasee pentru a efectua cursele speciale pe care compania le are contractate pentru a mai aduce venituri suplimentare. Numai că, astfel, mai rămân pe un traseu doar 2 autobuze, iar în unele cazuri numai unul singur. Astfel, brăilenii sunt obligaţi să stea chiar şi câte o jumătate de oră în staţii ca să poată urca într-un autobuz supra-aglomerat. Şi vă daţi seama că oamenii se răzbună tot pe noi, şoferii. Acestea sunt motivele pentru care am făcut grevă spontană şi în decembrie anul trecut, dar şi acum 3-4 ani, când, la fel, n-am mai ieşit în trasee", s-au plâns oficialilor şoferii "Braicar". "Vreau să înţeleagă toată lumea că nu pentru salarii mai mari am făcut astăzi protest, chiar dacă avem salarii foarte mici de 8-9 milioane de lei vechi pe lună. Vrem ca societatea să fie cu adevărat ajutată de acţionarul unic, adică de către Consiliul Local Municipal. Poate ar fi cazul unei subvenţionări integrale a serviciului de transport public, aşa cum se întâmplă şi în alte oraşe din ţară. Veniturile din bilete şi abonamente sunt mici pentru că aproape toată lumea circulă gratis", au venit completări din partea mulţimii de protestatari.
După câteva ore de negociere directă cu primarul municipiului, Aurel Simionescu şi viceprimarul Doiniţa Ciocan, şoferii au băgat cheile în contact şi au pornit pe trasee "Prea mulţi directori la o echipă de nici 400 de salariaţi"
Supărarea greviştilor s-a legat şi de faptul că autorităţile locale nu au reuşit nici până acum să cumpere autobuze noi. "Ni s-a promis că vor mai fi cumpărate alte autobuze pentru că, să nu uităm, cele mai noi maşini au deja 7-8 ani de când circulă prin oraş, iar cele mai vechi poate au şi 15-20 de ani. Ca şofer, îmi risc viaţa mea dar şi pe cea a călătorilor pentru că, să fim serioşi, nu ştiu câte dintre maşinile pe care încă le mai scoatem în trasee ar trece testări serioase ale Autorităţii Rutiere Române. Eu, de exemplu, am mers pe traseu cu un autobuz care avea frână funcţională doar pe o roată. Ne expunem unor incidente rutiere şi dacă, Doamne fereşte!, se întâmplă ceva, tot nouă, şoferilor, ni se impută reparaţiile, de parcă ar fi maşinile noastre, nu ale Primăriei. Este revoltător ce se întâmplă, fără ca nimeni să se sesizeze", a mai spus unul dintre şoferi.
Un alt reproş direct pe care l-au făcut autorităţilor locale este acela legat de mai vechea problemă cu transportatorii în regim maxi-taxi: "A fost tolerată ani de zile situaţia în care transportatorii maxi-taxi circulă pe trasee care aproape se confundă cu ale "Braicar"-ului şi astfel ne fură, practic, clienţii. Şi ne întrebăm de ce nu avem venituri din bilete. Iar acum îi facem pe oameni să mai şi aştepte în staţii cu zecile de minute şi apoi îi obligăm să se înghesuie în maşini arhipline, asta pentru că la orele de vârf nu mai sunt autobuze pe care să le scoatem în circuit".
Toate aceste probleme sunt puse de salariaţii grevişti în vina conducerii companiei. "Nu s-a făcut nimic de atâta vreme. De aceea susţinem să fie schimbată întreaga conducere şi numit un singur director general fără director tehnic şi altul economic, cum este acum. E prea mult o echipă de 3 directori la nici 400 de salariaţi, câţi am mai rămas", au mai spus protestatarii.
"Putem discuta normal şi fără a fi sub presiunea că nu ieşiţi cu maşinile în traseu"
În zadar au încercat primarul şi viceprimarul să-i convingă pe şoferi să renunţe repede la grevă şi să iasă în trasee. Abia în jurul orei 11.00 greviştii au cedat insistenţelor autorităţilor. Au obţinut în schimb promisiunea că, în cel mai scurt timp, se va rezolva problema pieselor de schimb şi a combustibilului astfel încât, cât mai multe maşini să fie scoase în trasee. "Înţeleg că sunteţi supăraţi, dar faptul că nu ieşiţi pe trasee nu face altceva decât să agraveze şi mai mult situaţia. Putem discuta normal şi să stabilim formule de înţelegere şi fără a fi sub presiunea că nu ieşiţi cu maşinile în traseu. (...) Vă spun că autorităţile locale, pentru a lua o decizie, trebuie să aibă date concrete în faţă. Spuneţi că aveţi nevoie de piese de schimb. Despre ce piese este vorba? Câte cauciucuri? Ce datorii aveţi către furnizorul de GPL? Sunt informaţii de care avem nevoie ca să vedem despre ce sume de bani este vorba. De aceea, vă spun să ieşiţi în trasee, iar astăzi sau mâine să ne întâlnim cu datele în faţă, să vedem ce este de făcut", le-a spus Aurel Simionescu protestatarilor . În plus, a precizat că probleme cu schimbarea unor persoane din conducerea societăţii sau modificarea organigramei sunt probleme care se discută şi analizează în cadrul Consiliului de Administraţie şi al Adunării Generale a companiei, nu numai direct cu municipalitatea.
De altfel, în cursul zilei de ieri, reprezentanţii protestatarilor au fost invitaţi la Primărie pentru a pune pe hârtie termenii în care greviştii au fost de acord să reia lucrul. Protestatarii au avertizat însă că în cazul în care până marţea viitoare nu sesizează o schimbare notabilă prin prisma sprijinului promis de municipalitate, vor relua protestul după acelaşi scenariu. "Numai că atunci nu vom mai accepta să ieşim cu autobuzele din garaj", au mai spus oamenii.
"Nu batem din palme şi gata cu licitaţia!"
În legătură cu achiziţia de autobuze noi, atât primarul cât şi viceprimarul, Doiniţa Ciocan, le-au explicat oamenilor că licitaţia este în plină derulare şi că nu se poate merge pe repede înainte, fără respectarea procedurilor legale. "Nu batem din palme şi gata, facem licitaţia! Sunt paşi obligatorii. De altfel, la prima licitaţie, vă aduceţi aminte că v-am comunicat încă din decembrie anul trecut, de la precedenta acţiune de protest, că s-au înregistrat companii cu oferte care depăşeau cu mult preţul de pornire a licitaţiei. A trebuit reluată licitaţia, procedura a avut loc chiar în urmă cu doar câteva zile, iar comisia de licitaţie încă nu a luat o decizie legată de adjudecare. Mai durează până când se va finaliza achiziţia... adică sunt chestiuni care mai pot interveni şi să prelungească în mod nedorit lucrurile", a spus şi Ciocan.
La rândul său, Cornel Săndulescu, directorul general al "Braicar", a punctat aceleaşi idei: "Lucrurile se fac etapizat, nu se poate o rezolvare acum, pe loc, aşa cum se vrea. Faptul că nu ieşiţi în trasee nu face altceva decât să agraveze situaţia, pentru că dacă nu sunt autobuze în oraş, nu sunt nici încasări din bilete, chiar şi aşa mici, cum sunt ele". Întrebat cum comentează faptul că protestatarii au cerut printre altele şi demiterea sa, Săndulescu a spus sec: "Nu-i nicio problemă. Să aducă pe altcineva mai bun!"
Reamintim că şi în decembrie anul trecut şoferii au făcut un protest similar, ocazie cu care au ridicat aceleaşi probleme. La vremea respectivă oamenii s-au lăsat mai uşor convinşi să înceteze protestul, astfel încât în jurul orei 9.00, traficul reintrase în normal.
Şi atunci, ca şi acum, greva şoferilor de la "Braicar" a fost mană cerească pentru transportatorii în regim maxi-taxi, ce au făcut cu greu faţă traficului de călători care în mod normal circulau cu autobuzul.
Primăria vrea să cumpere 10 autobuze noi
Primăria Brăila a lansat în decembrie 2011, pentru a doua oară, licitaţia pentru achiziţia a 10 autobuze promise societăţii "Braicar". Asta în contextul în care din primăvara lui 2011 circulaţia tramvaielor prin oraş a fost oprită complet din cauza lucrărilor de modernizare şi reabilitare ce se efectuează pe arterele rutiere şi la căile de rulare a tramvaielor. Pentru a suplini lipsa în trasee a tramvaielor, "Braicar" a introdus autobuze pe liniile respective.
Revenind la procedura de achiziţie publică, pentru cele 10 autobuze pe care vrea să le cumpere municipalitatea nu este dispusă să plătească mai mult de 3,27 milioane de lei (fără TVA), exact aceeaşi sumă stabilită şi la prima licitaţie, cea din septembrie 2011. Numai că la licitaţia respectivă niciunul dintre participanţi nu a putut oferi un preţ sub limita maximă de 3,27 milioane de lei, motiv pentru care procedura a fost anulată. Potrivit anunţului de licitaţie, termenul pentru depunerea ofertelor a expirat în 15 februarie, când comisia de licitaţie din cadrul Primăriei Brăila a deschis plicurile cu oferte.
Aspect important de precizat, societatea este de mai mulţi ani pe pierdere şi înregistrează datorii importante către bugetul de stat general consolidat. În cursul anului trecut, pe fondul problemelor de ordin economic şi financiar, compania a procedat la disponibilizări.
Ultima achiziţie de autobuze noi pentru transportul în comun a fost făcută în 2004 - 2005, când Primăria a cumpărat, tot la licitaţie, 20 de maşini marca BMC - British Motor Corporation.
Mâine, părţile se reîntâlnesc pentru noi discuţii
* deocamdată au fost stabilite doar chestiuni de principiu * ca măsuri imediate s-a stabilit punerea în circulaţie a şase autobuze care funcţionează cu GPL şi a altor două BMC-uri, ce vor fi cât mai repede reparate
Discuţiile dintre protestatari şi autorităţi au durat aproape 3 ore şi s-au finalizat cu o listă de obligaţii ce revin ambelor părţi, fiind menite să aducă o îmbunătăţire a calităţii serviciului de transport cu autobuzul. "Am stabilit împreună cu reprezentanţii salariaţilor ca joia ce urmează să ne întâlnim din nou. În acest răstimp, dumnealor îşi vor face situaţii şi analize economice complete, în baza cărora să poată fi luate decizii în ce priveşte planul de redresare pe termen scurt. S-a stabilit, de asemenea, ca într-un timp cât mai scurt, să fie puse în circulaţie şase dintre autobuzele alimentate cu GPL, iar alte două maşini marca BMC să fie puse la punct, astfel încât să poată fi repuse în circulaţie. Toatea astea pentru a spori capacitatea de transport. S-a luat în discuţie şi posibilitatea majorării preţului la abonamente, la fel ca şi o altă propunere a dumnealor, aceea ca la anumite curse, la orele de vârf, să fie introduse pe maşini taxatori care să vândă bilete. Discuţii mai ample şi cu date concrete vor avea loc joi, aşa cum am convenit. În plus, se vor intensifica şi acţiunile de control pe mijloacele de transport în comun, în acţiuni mixte cu Poliţia Locală", ne-a declarat viceprimarul Doiniţa Ciocan, care are în competenţă serviciul de transport public de călători în municipiu.