• la iniţiativa a şapte operatori economici, potenţial angajatori, în anul şcolar viitor vor funcţiona cinci clase de învăţământ profesional dual • în total sunt oferite 123 de locuri pentru meseriile confecţioner produse textile, brutar, strungar, sudor, lăcătuş, electromecanic şi tâmplar • pentru a susţine viitoarea generaţie de meseriaşi, pe parcursul celor trei ani de şcoală, firmele brăilene le oferă elevilor burse, bani pentru masă, transport şi rechizite sau premii pentru stimularea perfomanţei • la final, absolvenţii au un loc de muncă garantat
Toamna se numără meseriile! Începând cu anul şcolar viitor, şapte agenţi economici din Brăila şi-au propus să reînvie meseriile uitate şi să susţină formarea elevilor prin învăţământ profesional dual, printre calificările oferite de aceştia numărându-se cele de strungar, sudor, lăcătuş construcţii navale sau confecţioner produse textile. Elevii care vor opta la finalul clasei a VIII-a pentru unul dintre cele 123 de locuri disponibile în 5 clase de dual vor primi, lunar, de la stat, o bursă profesională de 200 lei. La aceasta se adaugă diverse stimulente financiare din partea viitorilor angajatori: burse, bani pentru masă, transport, rechizite sau premii pentru stimularea perfomanţei. Şi spunem viitori angajatori, pentru că aceste companii vor să formeze o nouă generaţie de meseriaşi, iar la finalul celor trei ani de studiu le vor pune pe masă un contract de muncă, oferindu-le astfel absolvenţilor biletul către independenţă financiară. Deja prima clasă de dual înfiinţată în urmă cu doi ani pare să fie un succes, elevii fiind atraşi de meseria de strungar.
Strungari, lăcătuşi sau brutari, meseriile în care se caută angajaţi
Şapte firme din Brăila şi-au arătat interesul de a susţine formarea elevilor prin învăţământul profesional dual, sistemul care combină pregătirea teoretică cu practica de specialitate la agentul economic, iar la finalul celor trei ani de şcoală absolvenţii obţin un certificat de calificare care le va asigura un loc de muncă. Anul şcolar viitor vor exista 123 locuri în cinci clase de dual, în ultima şedinţă CLM de anul trecut fiind încheiate contractele de parteneriat între Primăria Municipiului Braila, agenţii economici şi unităţile de învăţământ unde se vor ţine cursurile.
Astfel, la Liceul Tehnologic “Edmond Nicolau”, societatea “Braiconf” SA pune la dispoziţie 10 locuri în domeniul de pregătire profesională Industrie Textilă şi Pielărie, calificarea profesională Confecţioner produse textile. Tot 10 locuri pentru Confecţioner produse textile oferă şi firma “Bluette Mode” SA.
“Carrefour” România vrea să formeze 10 elevi în calificarea profesională Brutar-Patiser-Preparator Produse Făinoase, SC “Alpiline” SA vine cu încă 5 locuri, iar SC “Nozleco” SRL oferă alte 5 locuri. Aşadar, 20 de locuri sunt disponibile pentru această calificare. La Liceul Tehnologic “Panait Istrati”, firma “Promex” SA pune la “bătaie” 30 de locuri, în următoarele calificări: 10 locuri pentru Strungar, 10 locuri pentru Sudor şi 10 locuri pentru Lăcătuş Construcţii Metalice şi Utilaj tehnologic. Alte 15 locuri pentru calificarea Strungar sunt oferite de firma “Pronif Industry” SRL. La Liceul Tehnologic “Anghel Saligny”, Vard Brăila va susţine formarea profesională a 10 elevi în meseria Lăcătuş construcţii navale. La Liceul Tehnologic “Grigore Moisil” vor fi disponibile 14 locuri pentru calificarea Electromecanic nave, oferite de “Dunav” Brăila, la care se adaugă alte 14 locuri pentru calificarea Tâmplar universal, la cererea societăţii “Compact Group” SRL.
“Vrem să investim în tineri”
Cum peste tot în ţară există o criză de meseriaşi, firmele brăilene au văzut oportunităţile pe care le aduce acest tip de învăţământ. Iar pentru a-i atrage pe tineri, viitorii angajatori vin cu burse sau premii în bani. Spre exemplu,
“Braiconf” SA oferă stimulente financiare în valoare de 37.000 lei/an. Conform contractului de parteneriat încheiat între firmă, liceu şi Primărie, vorbim despre burse lunare (200 lei), transport asigurat la şi de la locul de practică, o masă pe zi, bani pentru achiziţionarea rechizitelor şi premii pentru încurajarea performanţei. Mai mult, în fiecare an, cel mai bun elev va fi premiat cu 400 lei. La toate acestea se adaugă bursa profesională de 200 lei/lună din partea statului.
“Vrem să investim în tineri şi sperăm ca o parte dintre ei să aleagă să lucreze la noi când termină şcoala. Suntem într-o perioadă de dezvoltare, am deschis o secţie nouă şi cu atât mai mult e nevoie de forţă de muncă şi încercăm să ne atragem angajaţii din rândul tinerilor”, ne-a declarat un reprezentant “Braincof”.
Astfel de premii oferă şi celelalte firme care şi-au manifestat interesul pentru şcolarizarea elevilor în sistem dual. Există însă şi condiţii pe care elevii trebuie să le respecte pentru a beneficia de aceste premii, cum ar fi să nu absenteze şi să obţină rezultate bune la evaluări.
Cătălin Canciu, inspectorul şcolar general, susţine că învăţământul dual reprezintă o sansă pentru tineri, pentru angajatori, dar şi pentru comunitate, dacă stăm să ne gândim că acele 123 de locuri vor însemna peste trei ani 123 de joburi.
“Semnalul că se doreşte înfiinţarea acestor clase era de câţiva ani. Forţa de muncă este foarte îmbătrânită şi învăţământul dual este soluţia de a califica elevii în meseriile care se confruntă acum cu o criză de personal. Firmele au văzut din partea noastră o deschidere, noi le-am explicat cu toate prilejurile avantajele acestui sistem. Opţiunile şcolare arată o orientare către învăţământ profesional şi vom face întâlniri de orientare şcolară între părinţi, diriginţi, psihologi şi copii şi îi vom consilia în alegerea lor”, ne-a declarat Canciu.
Clasa de dual de la “Panait Istrati”, exemplu de bune practici
Un exemplu de succes în ceea ce priveşte sistemul învăţământului dual în judeţul nostru este clasa de Strungar înfiinţată la Liceul Tehnic “Panait Istrati”, la cererea firmei brăilene “Pronif”. Compania specializată în fabricarea de produse şi echipamente mecanice încerca de ani de zile să formeze o nouă generaţie de meseriaşi, iar după trei încercări eşuate şi speranţe tot mai mici, în anul şcolar 2017-2018 s-a pornit cu prima serie. Şi, deşi la acel moment nu s-au ocupat toate locurile puse la dispoziţie de agentul economic, lucrurile par să meargă în direcţia bună. În prezent, 11 elevi sunt în anul II de dual, iar reprezentanţii firmei ne-au spus că sunt foarte încântaţi că pot să îi ajute pe aceştia să înveţe o meserie care va aduce numai beneficii în viitor.
“Pentru noi e bine. Copiii sunt acum clasa a X-a. Sunt puţini, avem 11 copii, dar par interesaţi. Noi suntem interesaţi, ei sunt interesaţi, să vedem acum ce se va întâmpla după cei trei ani. Ne bucurăm să vedem că elevii vin la ore şi se ţin de treabă. Fiecare copil este în grija unui muncitor, este pe o maşină, cum să nu fie interesaţi să îşi facă treaba? Din păcate, anul acesta nu s-a mai înscris nimeni, vom încerca din nou de la anul şi să vedem ce va fi. Însă copiii şi părinţii trebuie să ştie că există un mare avantaj dacă aleg opţiunea de a urma o clasă de dual: elevul va avea un loc de muncă, un loc sigur”, ne-a declarat Lucian Mitrofan, director asigurarea calităţii în cadrul firmei “Pronif”.
La fel de încântată de felul în care se descurcă această prima generaţie de viitori meseriaşi se arată şi directoarea liceului, Gabriela Panait. Aceasta ne-a povestit că elevii frecventează cursurile, nu ca alţi colegi de la alte clase care mai trag chiulul. În orele de practica se lucrează intens, iar unii dintre ei ştiu deja cu ce se “mănâncă” meseria de strungar. Însă poate cel mai frumos lucru este că acolo elevii se simt ca o familie.
“Din ce am observat eu, compania încearcă să-i facă să se simtă ca într-o familie. Contează mult lucrul acesta. Se aşează la masă o dată cu personalul TESA. Toţi îi cunosc pe copii, inclusiv patronul firmei ştie cum îi cheamă pe fiecare. Dumnealor cred că îi cunosc mai bine decât îi cunosc eu, că eu nu am ore la clasa respectivă şi chiar nu ştiu cum îi cheamă. Domnul Mitrofan în schimb îi ştie pe toţi. Ei se duc de două ori pe săptămână acolo, câte o zi întreagă şi fac practică. Şi iarăşi ce mi-a mai plăcut, şi aşa e şi firesc, e că cei de la firmă se implică în evaluarea lor. Le-au dat un mic test şi o probă practică, iar notele au fost trecute în catalog. Au supervizat direct şi evaluarea. La rândul lor, chiar dacă sunt destul de mici, unii sunt super încântaţi de faptul că au învaţat să lucreze individual. Iar acum firma vrea să achiziţioneze special pentru ei două strunguri pe care ei să lucreze pentru a nu le mai utiliza pe cele folosite în procesul de producţie. Dar sunt şi piese mai simple pe care au învăţat să le facă. Sub îndrumarea maiştrilor de acolo ştiu deja să lucreze. Sunt copii care vor tot timpul să se remarce, să facă mai mult”, ne-a povestit prof. Gabriela Panait, directoarea liceului.
Însă angajaţii firmei încearcă să îi ajute pe elevi nu doar pe partea practică, ci şi la teorie, în timpul liber lucrând matematică cu aceştia.
“Copiii au goluri destul de mari, din păcate, la teorie. Însă în pauză se intră la «Pronif» într-o sală de cursuri şi acolo maistrul sau chiar un inginer lucrează cu ei puţină matematică sau puţin desen tehnic. Au zis să îi ajute pe copii să evolueze. Pentru că îi vor acolo, îi vor angajaţi şi au nevoie de oameni capabili”, a adăugat sursa citată anterior.
Potrivit unui raport al Coaliţiei pentru Educaţie, învăţământul dual merită o atenţie şi resurse mult mai mari decât cele care îi sunt alocate în momentul de faţă, pentru că peste 50% dintre elevii dintr-o generaţie urmează învăţământ profesional şi tehnic. În ciuda acestui fapt, sistemul românesc de educaţie presupune ca finalitate bacalaureatul şi parcursul universitar, dar doar puţin peste 20% dintre elevii unei generaţii ajung de fapt la facultate, în timp ce o pondere foarte mare a fiecărei generaţii nu este sprijinită în a-şi atinge potenţialul real.