Eseul lui Scott analizeaza atit modul in care au raspuns cei o suta, cit si motivatiile acestora pentru alegerea facuta, dar incearca sa atraga atentia si asupra unui aparent simptom general, de imbatrinire a "clasei scriitoare". E o lectura utila si atent documentata (A. O. Scott lucreaza la un volum de analiza a romanului american de la al Doilea Razboi Mondial si pina in prezent), pe care o recomand cu caldura.
Ceea ce mi-a atras insa atentia a fost prezenta in lista repondentilor ("the judges" sint numiti acestia in NYTBR) a numai trei nume de scriitori care au legatura cu domeniul meu de predilectie, fictiunea speculativa: Michael Chabon (editor al excelentelor antologii McSweeney, publicate si la noi, dar si autor al unei amuzant-ironice pastise a pulp-urilor de odinioara, The Amazing Adventures of Kavalier & Clay), Jonatham Lethem (autorul fantasticei Fortress of Solitude e un colaborator frecvent la revistele de F&SF de dincolo de ocean) si Stephen King (recent asimilat, nu fara controverse, de establishment-ul literar american). Se explica astfel absenta din lista "marilor romane americane" a oricarei scrieri declarat apartinatoare genurilor asa-zis "populare" (science fiction, fantasy dar si policier sau romance). Singurul roman oarecum asimilabil fictiunii speculative prezent in top (pe ultimul loc) e The Plot Against America, istoria alternativa a lui Philip Roth (recent tradusa si la noi, de catre Polirom). Ghettoul e in floare si in republica americana a literelor "canonice", in ciuda succesului comercial al scrierilor de gen si in ciuda existentei, in inerenta mare de "crap" (Sturgeon dixit), a unor bijuterii semnate de Stephen King, Peter Straub, Gene Wolfe, mai sus-pomenitul Lethem sau John Kessel, ca sa citez doar cinci nume care-mi vin in minte imediat.
Pe cind o ancheta despre "marele roman romanesc" al ultimilor douazeci si cinci de ani? Si oare de ce am senzatia ca o astfel de ancheta n-ar include (nici printre repondenti, nici printre autorii din top) vreo scriere science fiction?