Gaiţele! Strategiile răului | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Gaiţele! Strategiile răului

Nu cred că există piesă în dramaturgia românească mai încărcată de sarcasm decât "Gaiţele" a lui Alexandru Kiriţescu.

Montată de sute de ori şi ecranizată de două ori, "Gaiţele" e atât de bine ancorată în mentalul colectiv al spectatorului român, încât pare cu neputinţă să fii surprins la o nouă punere în scenă. Pare. Fiindcă, deşi chiar mai fidelă textului original decât cele două excepţionale ecranizări (cu Draga Olteanu Matei, respectiv Tamara Buciuceanu - în rolul principal), montarea lui Radu Nichifor de pe scena Teatrului "Maria Filotti" îţi bubuie în faţă. Preocupat de mecanismele psihice ale personajelor, Nichifor surprinde prin ruptura de caricatural şi prin veridicitatea personajelor sale. Sâmbătă seara, atunci când am văzut eu spectacolul, pe scena din Sala Mare nu părea că se joacă teatru, ci că cele câteva sute de spectatori trag cu ochiul, printr-un act public de magie, în intimitatea unei familii pe ai cărei membri pare că-i ştii de undeva. I-ai văzut trecând pe lângă tine, poate chiar ai vorbit cu ei la un moment dat. Nimic nu-ţi pare cu adevărat străin în spectacolul lui Radu Nichifor şi tocmai asta e surpriza ce te ţine pironit în scaun fără să-ţi dai seama, vreme de aproape 3 ore. Ceea ce-ţi bubuie în faţă este răul de lângă tine.


De un comic plin de cinism, sarcastic şi crud, spectacolul "Gaiţele" îţi devoalează strategiile răului dintr-un tip de societate la care România nu a putut renunţa, în ciuda celor peste 80 de ani scurşi de la scrierea piesei.


Totuşi, până la a fi o satiră socială, "Gaiţele" este o privire cu lupa pe un tip de familie care păstrează legăturile tradiţionale, înlocuind însă afecţiunea cu cruzimea. O familie-penitenciar, în care figura principalului torţionar este Aneta Duduleanu (excepţional interpretată de Monica Zugravu Ivaşcu), văduva marelui moşier Tasse Duduleanu, iar principalul prizonier este Margareta Duduleanu, interpretată fără cusur de Ramona Gângă. Din distribuţie fac parte Flori Popa (Zoia), Cătălina Nedelea (Lena), Elena Andron (Wanda Serafim), Dan Moldoveanu (Fräulein), Zane Jarcu (Mircea Aldea), Marcel Turcoianu (Georges Duduleanu), Valentin Terente (Ianache Duduleanu), Corina Borş (Colette Duduleanu) şi Camelia Dilbea (Zamfira). Decorul şi costumele au fost realizate de Vioara Bara.
Nu-mi rămâne decât să vă invit la teatru să vedeţi ori să revedeţi acest spectacol, unul dintre cele mai bune montate la Brăila în ultimii ani, din punctul meu de vedere.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro