Mergi la conţinutul principal

Gabriel Lâlă, omul care a aşezat Brăila pe harta turismului naţional şi internaţional

• “Oamenii vin în anumite zone turistice dacă acestea sunt îngrijite, curate şi plăcute pentru promenadă sau petrecerea timpului liber !”, apreciază   brăileanul care a avut iniţiativa organizării unor tururi ghidate în Brăila • interviul a fost realizat înainte de lovitura coronavirusului care a pus la pământ turismul naţional şi internaţional

 

Preşedinte al Asociaţiei Clubul de Turism Proilavia, Gabriel Lâlă a avut iniţiativa organizării unor tururi ghidate în Brăila, reuşind astfel să promoveze Oraşul cu salcâmi în ţară şi peste hotare, cum nimeni nu a mai făcut până acum acest lucru. Turiştii sunt atraşi de poveştile ghidului brăilean despre personalităţile urbei şi despre istoria acestui oraş, apreciază arhitectura clădirilor vechi, dar nu înţeleg atmosfera tristă din centrul vechi al Brăilei, aspectele urbanistice urâte şi  întreabă de ce nu se face mai mult pentru turism în acest oraş.

 

-De ani buni, sunteţi o persoană care promovează turismul prin tot felul de activităţi. Cum a început pasiunea dumneavoastră pentru turism?

 

-Copil fiind, am fost fascinat să descopăr lucruri noi, să citesc cărţi de aventură şi călătorie. Mergeam cu părinţii în diferite locuri ale ţării şi îmi plăcea din ce în ce mai mult. Domnul profesor de geografie din gimnaziu de la Şcoala Generală nr. 32 - Dimitrie Cantemir acum, mi-a insuflat pasiunea şi nevoia de a cunoaşte informaţii despre România şi alte ţări. Anii de liceu au fost deosebiţi, pentru că am început să particip la concursuri turistice, fiind membru al Clubului Floare de Colţ Galaţi. Tot atunci am devenit corespondent activ al emisiunii Turist Club de la Radio România Tineret, cunoscând multe persoane pasionate de geografie şi turism. Devenind student la Craiova, am luat parte la excursii împreună cu Alpin Club Marmota. În anul 1999, am avut initiaţiva, împreună cu prietenii mei din Brăila, de a înfiinţa o asociaţie turistică, care există şi astăzi.

 

-Ce activităţi promovaţi, ca preşedinte al Asociaţiei Clubul de turism Proilavia?

 

-Promovăm practicarea în cadru organizat a turismului montan, fluvial şi ecologic sub toate formele sale la un nivel cât mai înalt, forme alternative de educaţie şi cultură, pentru un mod de viaţă sănătos, al educaţiei pentru protejarea mediului şi a patrimoniului natural, conservarea şi valorificarea tradiţiilor şi creaţiilor populare.

 

-Pe lângă promovarea turismului, Asociaţia Clubul de Turism PROILAVIA Brăila are şi activităţi care vin în sprijinul comunităţii, activităţi de educaţie, stil de viaţă sănătos, cât şi activităţi socio-culturale. Care sunt acestea?

 

-Printre cele mai importante, pot aminti Festivalul-Concurs de muzică folk SEARĂ DE MAI, pe care l-am inventat împreună cu un prieten foarte bun, Casa de Cultură a Municipiului Brăila fiind partener, proiecte şi activităţi adresate elevilor, întâlniri educaţionale, excursii, videoproiecţii cu tematică eco-turistică. În ultimii ani, am derulat şi am fost parteneri în proiecte pentru a încuraja dezvoltarea unor zone rurale. Amintesc proiectele : Noi suntem Jitia !, Treburi vechi la vremuri noi, Creştem în spiritul Dunării –adresate comunităţilor din localităţile Jitia, judeţul Vrancea, Viziru, Chiscani-judeţul Brăila. Proiectele au sustenabilitate şi astăzi...de exemplu, în comuna Jitia s-a înfiinţat un Minimuzeu Etnografic deosebit, iar copii şi adulţi dezvoltă ateliere de creaţie populară şi sunt invitaţi la evenimente naţionale. În comuna Viziru s-a înfiinţat Asociaţia Grupul de Iniţiativă Viziru şi îi sprijinim activ.

Proiectul Sport şi sănătate în aer liber, finanţat de Consiliul Judeţean Brăila, a fost apreciat pentru faptul că am oferit o alternativă la petrecerea timpului în aer liber în mod placut, fiind derulat în diferite localităţi din judeţul Brăila.

 

-În realizarea acestor activităţi, colaboraţi şi cu alte instituţii sau organizaţii?

 

-Printre partenerii noştri şi finanţatori pot menţiona Consiliul Judeţean şi Primăria Brăila şi diferite instituţii ale acestora, instituţii de învăţământ, Inspectoratul Şcolar Judeţean Brăila, organizaţii nonguvernamentale din Brăila sau alte zone ale ţării, dar şi parteneri privaţi.

 

-Periodic, însoţiţi turiştii în excursii în diverse zone ale ţării. Care sunt criteriile după care alegeţi destinaţiile respective?

 

-Ca şi ghid de turism, colaborez cu mai multe grupuri de persoane, instituţii şi operatori de turism din alte oraşe, însoţesc turişti şi prieteni în zone deosebite, unele mai puţin promovate la nivel naţional, dar având un farmec aparte. Descoperim oameni şi poveşti, ne bucurăm de natură, de obiective turistice şi aflăm multe despre istoria locurilor. Dobrogea este doar un exemplu de regiune unde ne place să călătorim, pentru istorie, natura, oamenii minunaţi pe care îi cunoaştem

 

-Ce categorii de persoane participă în aceste călătorii ?

 

-Sunt persoane diferite ca vârstă, optimiste, care creează o atmosferă deosebită. Socializarea este foarte importantă şi eu nu fac decât să ofer experienţe turistice, bucurându-ne de frumuseţea naturii şi descoperind locuri frumoase.

 

-De unde a pornit ideea de a promova Brăila şi de a atrage turişti din ţară şi de peste hotare în oraşul nostru?

 

-Ideea de a promova oraşul prin Brăila City Tour mi-a venit în momentul în care am văzut informaţii trunchiate privind istoria şi turismul Brăilei, când am observat că Brăila este promovată doar prin câteva obiective turistice şi de patrimoniu, pe când eu consider că oraşul nostru are mult mai multe de oferit. Sunt atâtea de spus despre oamenii care au locuit şi au trăit la Brăila, care au ridicat acest oraş şi l-au făcut cunoscut în întreaga lume. Păcat că vorbim mai mult doar la timpul trecut ...Sunt fascinat să citesc ziare din alte ţări din secolele XIX-XX şi să descopăr atât de multe despre Brăila, articole care apar chiar şi pe primele pagini !

 

-Brandul turistic Brăila City Tour pe care l-aţi inventat a depăşit graniţele României. Ce ne puteţi spune despre rezonanţa acestei iniţiative?

 

-Sunt onorat că ideea mea de a fonda tururile ghidate pietonale este din ce în ce mai apreciată. Mă bucur împreună cu toţi vizitatorii şi turiştii pe care îi însoţesc în turuile ghidate şi le povestesc informaţii deosebite. Sunt şi turişti care vin la Brăila special pentru turul ghidat şi pentru a mă cunoaşte, fiind curioşi să descopere acest oraş. În ultimele luni, am însoţit grupuri din România, SUA, Cehia, Italia, Grecia, Israel, Slovenia, Ungaria, Bulgaria,Georgia, Franţa, Mexic, Brazilia ...şi exemplele pot continua. Sunt şi persoane în trecere prin Brăila, care fac turul României pe bicicletă sau merg către Delta Dunării şi doresc să participe la un tur ghidat de 2-3 ore, unii dintre ei ştiind foarte puţine informaţii despre această zona. Le ofer turiştilor şi informaţii utile despre alte zone ale României.

 

-Cum promovaţi centrul istoric al Brăilei?

 

-Centrul istoric este fascinant, avem străduţe unde se mai simte şi astăzi atmosfera vremurilor bune ale Brăilei, sunt clădiri care au un farmec aparte prin prisma arhitecturii dar şi a oamenilor care au locuit acolo. Realizez fotografii şi le transmit prin canale de socializare, scriu articole despre Brăila. Menţin contactul şi promovez şi operatori din domeniul turismului şi al serviciilor restaurante, hoteluri, pensiuni, muzee, alte locuri care ajută la dezvoltarea turismului şi serviciilor.

 

-Ce alte zone pot vizita turiştii în oraşul nostru sau în împrejurimi ?

 

-Faleza Dunării are un farmec deosebit, în special pentru cei care nu locuiesc la Dunăre. Parcul Natural Balta Mică a Brăilei şi Parcul Naţional Munţii Măcinului merită descoperite. Sunt trei oraşe situate foarte aproape, Brăila-Galaţi-Măcin, iar această zonă are un potenţial deosebit turistic ce poate sprijini cu succes dezvoltarea economică.

 

-Aveţi susţinere în derularea activităţilor dumneavoastră şi din partea autorităţilor locale sau judeţene?

 

-Autorităţile locale ştiu despre activitatea mea. Vedem câteva clădiri de patrimoniu renovate în centrul istoric, din păcate acestea sunt pe diferite străzi şi nu există imaginea unui tot unitar, nu există o străduţă reabilitată şi renovată complet. Cred că autorităţile locale, prin măsuri concrete, pot sprijini reabilitarea centrului istoric al oraşului, acesta fiind cea mai importantă carte de vizită a Brăilei.

 

 

-Care sunt impresiile celor care vizitează Brăila ?

 

-Toate tururile ghidate au avut câte ceva deosebit, fiecare persoană mi-a marcat activitatea în sens pozitiv. Interacţiunea pe care o ofer cu oraşul prin Brăila City Tour este minunată, la sfârşit, turiştii sunt încântaţi şi spun că nu ştiau aşa multe despre Brăila şi că le-a plăcut traseul ales. Din păcate, unii turişti îmi declară că atmosfera din centrul vechi al Brăilei este cam tristă şi întreabă de ce nu se face mult mai mult pentru turism. Turiştii observă maşinile parcate pe trotuare, aspecte urbanistice urâte, zone mai puţin îngrijite, dar cu toate acestea reuşesc să îi fac să plece cu o impresie frumoasă.

 

 

-Care sunt realizările cele mai însemnate obţinute în anul care s-a încheiat?

 

-În anul 2019 am primit Certificatul de Excelenţă pentru Brăila City Tour/Tur ghidat Brăila, din partea site-ului Tripadvisor, care atestă calitatea acestui produs turistic unic şi inovator. La sfârşitul anului 2019, am fost onorat să fiu nominalizat la Gala Comunităţii Brăilene, în organizarea Forumului Tinerilor din România şi a partenerilor acestuia. Am primit Diploma de Excelenţă şi locul I la secţiunea Turism şi Promovarea comunităţii. De asemenea, am fost nominalizat la Travel and Hospitality Award 2020 de către o organizaţie mondială.

 

-Ce planuri de viitor aveţi ?

 

-Sunt o fire ambiţioasă şi voi continua să promovez Brăila prin tururile ghidate, dezvolt şi alte trasee urbane cu potenţial turistic, dar şi tururi specializate cu poveşti din Brăila de altădată şi din prezent. Le mulţumesc tuturor celor care apreciază şi promovează activitatea mea şi a Clubului de Turism Proilavia !

Mă gândesc de ceva vreme cum ar fi arătat Brăila dacă ar fi câştigat competiţia naţională Capitală Europeană a Culturii 2021. Un concurs se câştigă sau se pierde, dar important este să continui ceea ce ţi-ai propus, bineînţeles chiar dacă la un nivel mai mic. Centrul istoric nu arată prea prietenos cu turiştii, nu prinde viaţă aşa cum ar trebui şi operatorii economici care au în această zonă diferite afaceri merită să fie sprijiniţi. Oamenii vin în anumite zone turistice dacă sunt îngrijite, curate şi plăcute pentru promenadă sau petrecerea timpului liber !

 

      A consemnat Tudoriţa TARNIŢĂ

 

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro