Analiza sistemului de învăţământ în anul 2009 - 2010, făcută de IŞJ, a scos la iveală anumite puncte slabe în activitatea şcolilor, iar unul dintre cele mai importante este formalismul monitorizării şi evaluării activităţii din instituţiile de învăţământ, reflectat în acordarea calificativelor.
Asociat acestui punct slab este şi numărul mic de asistenţe la clasă, lipsa planurilor de măsuri, caracterul formal al documentelor elaborate, lipsa diagnozei, a planurilor operaţionale, a implicării resurselor umane, materiale şi informaţionale, a indicatorilor de performanţă. De formalism s-a constatat că nu au scăpat nici activităţile metodice, nici managementul, care se realizează în mod inflexibil. În privinţa cadrelor didactice s-a constatat că utilizează în special strategii didactice tradiţionale, care nu încurajează învăţarea activă, centrarea demersului didactic pe elev.
Analiza a mai demonstrat chestiuni care erau deja cunoscute, precum slabele rezultate la Evaluarea Naţională, mai ales în mediul rural, discrepanţe accentuate în multe situaţii între rezultatele la teze şi cele de la clasă şi utilizarea insuficientă a mijloacelor moderne de învăţământ în mediul rural. De asemenea, elaborarea Curriculumului la Dispoziţia Şcolii nu ţine cont întotdeauna de nevoile elevilor, comisiile de asigurare a calităţii din unele şcoli funcţionează formal, şcolile din mediul rural nu sunt deschise pentru accesarea de programe europene.