"Dupa ce ministrul a expus cele doua acte normative, pentru sectorul zootehnic si vegetal, eu i-am explicat ca lucrurile nu sint nici pe departe atit de "frumoase" cum se vede la minister. In Romania, subventiile prevazute pentru 2006, anul dinaintea integrarii europene, sint infime in comparatie cu ceea ce primesc fermierii din tarile UE. Si am dat exemple din sectorul vegetal, pentru ca pe acesta il cunosc foarte bine. Subventia pe hectar acordata in Romania este de 3-4 ori mai mica decit in UE si, mai mult, nu se acorda pentru toata suprafata exploatata, in timp ce pretul motorinei pentru agricultura este de 3 ori mai mare, iar pesticidele de 3 pina la 5 ori mai scumpe. Daca facem o corelare intre toate aceste date, decalajul dintre noi si ei este infiorator si te intrebi ce productivitate poti face numai datorita fortei de munca mai ieftine in Romania decit in UE, in conditiile in care ei oricum sint atit de dotati tehnic incit nu prea folosesc muncitori. I-am povestit ca vara trecuta am avut in vizita la ferma un producator francez care mi-a spus ca dupa utilajele pe care le detin sint undeva la nivelul de dotare al unei ferme frantuzesti de acum citeva zeci de ani, mai precis la gradul de dotare al bunicului sau. Iar eu, brailenii stiu asta, nu sint fistecine, am una din cele mai moderne ferme din zona. Si am continuat exemplele, glifosatul, un erbicid folosit in cantitati mari in tara noastra, destinat combaterii buruienilor dupa recoltare, in Franta de exemplu costa 2,5 - 3 dolari, iar in Romania 7,5 - 9,5 dolari/litru. Dotarea fermelor s-a facut in mare parte in leasing, ceea ce este impovarator, pentru ca dobinzile pe care le platim sint de 11 - 12% in euro", a precizat Mihai Petrosu. Ministrul a dat de inteles ca stie aceste lucruri, dar ca sint probleme care nu pot fi rezolvate peste noapte.
"Pina la Dumnezeu te maninca sfintii"
Petrosu i-a mai explicat ministrului Flutur si ca, in Romania, prin Constitutie, proprietatea este garantata, dar nu e corelata cu celelalte legi ale proprietatii, spunindu-i ca, de exemplu, ai garantata proprietatea asupra terenului, dar nu ai nici o garantie pentru culturi. In acest sens, fermierul brailean si-a exprimat temerea ca, in ciuda intentiilor bune urmarite prin acordarea rentei viagere, al carei scop principal este comasarea terenurilor, rezultatul sa fie total opus, mai precis sa produca o farimitare si mai mare solelor, in ideea ca ultimele modificari legislative au eliminat dreptul de preemptiune si afisarea intentiei de vinzare la sediul primariilor. "Deci, cei care prin arenda au reusit cit de cit sa obtina suprafete compacte, se pot trezi peste noapte ca parti din ele au fost vindute, iar arendasul sa nu aiba habar", a concluzionat Petrosu.
Un alt subiect a fost accesul producatorilor agricoli la fondurile de dezvoltare, europene sau autohtone. "I-am spus clar, domnule ministru, pina la Dumnezeu te maninca sfintii. Procedura atit pentru "Fermierul", cit si pentru "Sapard" este extrem de greoaie, se pierde foarte mult timp, in primul rind din cauza birocratiei. Functionarii, din toate institutiile si de la toate nivelurile, sint atit de speriati sa nu isi piarda scaunul, incit concep tot felul de chestii care mai de care mai ciudate, sa fie acoperiti, sa nu fie trasi la raspundere, iar asta ne da noua mari batai de cap. Banca la rindul ei vine si ea cu propriile criterii, ba, mai mult, mai nou, te judeca dupa istoricul pe care il ai cu ea sau cu sistemul bancar in general. Tocmai asta, domnule ministru, nu are un tinar de la tara care vrea sa isi porneasca o afacere, istoric, nici financiar, nici bancar", a mai spus Petrosu. Fata de acest subiect insa, ministrul nu a avut de replicat decit ca "Fermierul" este unul din cele mai bune programe destinat special dezvoltarii mediului rural, primul lucru cu adevarat bun care s-a facut in agricultura romaneasca. Asa o fi pe hirtie, realitatea insa este departe de conceptia initiala si exact lucrul acesta nu se vede de la minister.