Fermieri și transportatori, protest la voia întâmplării | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Fermieri și transportatori, protest la voia întâmplării

• marți, reprezentanții transportatorilor și ai fermierilor brăileni, aflați în protest spontan, s-au întâlnit cu senatorul Ion Rotaru și cu deputații Nicu Niță și Mircea Florin, la sediul Prefecturii Brăilei • „Încă de la începutul protestelor, m-am declarat deschis dialogului, deoarece consider că este principalul canal prin care se poate ajunge la un consens”, a precizat prefectul Iulian Timofei, gazda întâlnirii • „Ceea ce se întâmplă astăzi cu prețul la RCA este de neacceptat. Nu se poate să plătești pentru un camion suma de 16-17.000 de lei. Poate, undeva, la 6-7.000 de lei este acceptabil”, a spus Ion Rotaru, care a optat pentru găsirea unor soluții realiste • pe de altă parte, protestatarii nu sunt organizați și de aici revendicări haotice (unele reale, altele abracadabrante) • cert este că atât transportatorii cât și fermierii români suferă din cauza favorizării pe față de către statul român a transporturilor din Ucraina  

 

Întâlnire protestatari-parlamentari mediată de Prefectul Brăilei!

Astfel, în cursul zilei de ieri, 16 ianuarie, Instituția Prefectului - Județul Brăila a fost gazda unei întâlniri între reprezentanții protestatarilor (fermieri și transportatori) și parlamentarii brăileni, membri ai Comisiilor pentru Agricultură și Comisiei pentru Transporturi din cadrul celor două Camere ale Parlamentului României. La întrevedere au fost prezenți prefectul Iulian Timofei, senatorul PSD Ion Rotaru, precum și deputații PSD Nicu Niță și Mircea Florin. Din partea protestatarilor, la discuțiile purtate, ieri, la Prefectura Brăilei au fost prezenți Iulian Smeianu, Romeo Oprea (transportatori) și Ioan Vornicu (agricultor), precum și alți câțiva participanți la protest.

La întâlnirea de marți, de la Prefectură, a fost invitat să participe și deputatul PNL Alexandru Popa, membru în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, din cadrul Camerei Deputaților, însă acesta a comunicat că, din motive ce țin de activitatea parlamentară și politică, se află la București și nu poate onora invitația, precizează Instituția Prefectului.

„Încă de la începutul protestelor, m-am declarat deschis dialogului deoarece consider că este principalul canal prin care se poate ajunge la un consens. Întâlnirea de astăzi vine ca urmare a discuțiilor purtate cu membrii delegației din partea protestatarilor - fermieri și transportatori - în cursul zilei de 12 ianuarie 2024, context în care a reieșit oportunitatea de a organiza această întrevedere. I-am informat pe cei prezenți că lista revendicărilor, înregistrată la Instituția Prefectului Județul Brăila în seara zilei de vineri, 12 ianuarie, precum și rezumatul discuțiilor purtate cu aceștia, au fost transmise, deja, Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Ministerului Finanțelor, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, precum și Ministerului Afacerilor Interne. După cum a comunicat Executivul, în următoarele ședințe de Guvern vor fi adoptate primele hotărâri de Guvern și Ordine de Ministru, cuprinzând măsuri concrete agreate în sprijinul fermierilor și al transportatorilor. În continuare, doresc să subliniez deschiderea și disponibilitatea de a continua dialogul civilizat și rațional care să contribuie la identificarea unor soluții pentru problemele legitime reclamate”, a declarat prefectul județului, Iulian Timofei.

 

„Da, ne aliniem condițiilor UE, dar diferența este că dânșii au sindicate care-i reprezintă

Iulian Smeianu, reprezentant al transportatorilor protestatari, a fost primul care a luat cuvântul la întrevederea cu parlamentarii brăileni, ridicând mai multe probleme despre care, de altfel, aveau cunoștință toți cei prezenți. Smeianu a ridicat, printre altele, problema impozitului pe cifra de afaceri (la microîntreprideri), a licenței de transport și a RCA mult prea mare pentru proprietarii de camioane de mare tonaj.

„Am 24 de ani de „stradă”; n-am folosit nicio măcar o asigurare în acești ani. Anul trecut, cea mai ieftină ofertă de RCA a fost de 11.110 lei pe camion. Mulți au opinat că avem o rată foarte mare a accidentelor. Dar haideți să ne întrebăm de ce. În comparație cu Spania, spre exemplu: Spania are infrastructură, Spania are autostrăzi. Acolo nu iese țața Floarea cu vaca, că i-a fugit; ai evitat vaca, l-ai lovit pe participantul la trafic, care este pe contrasens și... Deci infrastructura este zero, iar accidentele sunt inevitabile”, a precizat Iulian Smeianu.

O altă problemă ridicată de transportatorii prezenți la discuțiile de ieri a fost aceea a prețului de dumping practicat de unii transportatori și a faptului că, practic, la final de lună, când trag linie și își fac socotelile, constată că nu le mai rămâne mai nimic în conturi.

„La ora actuală, în Portul Constanța, se plătește 80-90 lei pe tonă, iar într-un camion încărcăm 25 de tone. 25 de tone ori 90 de lei și scădem cheltuielile. La sfârșit, rămânem cu 100 de lei, din care se percep și taxe! Dumpingul îl fac unii retaileri, multinaționalele. Este concurență neloială. Da, ne aliniem condițiilor UE, dar diferența este că dânșii au sindicate care-i reprezintă, a spus Smeianu.

Protestatarul a mai afirmat că, după ce a muncit 15 ani „afară”, a venit să investească agoniseala în România, să pună economia pe picioare, așa cum au spus aleșii. „Am venit și am investit. Profit: zero! Accizele, rovigneta, prețul carburanților au tot crescut”, a spus transportatorul.

 

„Încercăm să găsim împreună soluții, dar soluții realiste, pentru că nu vrem să vă mințim”

Răspunzând problemelor ridicate de transportatorii și de fermierii care participă la protestul spontan, senatorul Ion Rotaru a precizat că este la curent cu majoritatea revendicărilor și că încearcă să găsească, împreună, soluții.

„Încercăm să găsim împreună soluții, dar soluții realiste, pentru că nu vrem să vă mințim și, repet, nu avem calitatea să luăm decizii. Creionăm problemele, încercăm să le transmitem mai departe. Discutați despre motorina neaccizată. E o idee, nu știu dacă poate funcționa, e greu de a o controla, de a găsi formula prin care poți să ai acces doar pentru agricultori (...) Știți ce se întâmplă de multe ori în zona asta bugetară? Sunt acolo unii oameni care sunt puși acolo - sau așa cred ei - ca să spună cum nu se poate, nu cum ar trebui să rezolve problema”, a precizat, printre altele, senatorul Ion Rotaru.

O altă problemă ridicată, de data aceasta, de agricultorul Ioan Vornicu, prezent, de asemenea, la dezbateri (fermierul administrează peste 200 de hectare de teren arabil în județul Brăila), a fost aceea a subvențiilor acordate de APIA, a rotației culturilor și a plantelor modificate genetic. Potrivit senatorului Ion Rotaru, deși este parte a Uniunii Europene, România consumă, în mod indirect, plante modificate genetic, deși ni se interzice să le și cultivăm.  

„Circa 80% din ceea ce însemnă furajele care se consumă în România sunt din import - America Latină, America Centrală - care înseamnă soia modificată genetic. Deci, indirect, consumăm soia modificată genetic. România poate cultiva soia modificată genetic, avem toate condițiile climatice pentru aceasta, dar Uniunea Europeană nu vrea”, a spus senatorul PSD.

 

Favorizarea transporturilor din Ucraina

O altă problemă ridicată în timpul întrevederii de la Prefectura Brăilei, de marți - și care a agitat spiritele pe parcursul anului trecut, mai ales - a fost aceea a controlului asupra transporturilor sosite din Ucraina. În prezent, se discută despre sigiliul electronic și despre un control foarte strict la punctele de trecere a frontierei (vamă). De asemenea, este luată în discuție eliberarea unei licențe de transport.

La ora actuală, se discută în Guvernul României despre compensarea pierderilor suferite de către fermierii români în urma importurilor de cereale din Ucraina, despre acordarea de credite cu dobândă subvenționată, despre acordarea de apă gratuită pentru irigații, despre subvenționarea cu 50% a energiei consumate de agricultori și amânarea plății ratelor restante.

În ceea ce privește transporturile, parlamentarii prezenți la dezbatere au fost de acord că RCA-ul plătit de transportatori este unul foarte mare.

„În ceea ce privește RCA-ul, avem vreo cinci firme de asigurări care au falimentat - rata accidentelor este de aproape 20 de procente - dar ceea ce se întâmplă astăzi cu prețul la RCA este de neacceptat! Nu se poate să plătești pentru un camion 16-17.000 de lei. Poate, undeva, la 6-7.000 de lei este acceptabil. Trebuie găsită o soluție și cred că se va ajunge curând la o astfel de soluție”, a precizat Ion Rotaru.

Parlamentarii prezenți la sediul Prefecturii au luat în discuție și celelalte probleme ridicate de protestatarii brăileni, cum ar fi prețurile de dumping practicate de unii transportatori (concurență neloială), rovinieta și comisionul exagerat de mare (de ordinul miilor de euro) perceput de firmele de consultanță pentru întocmirea proiectelor de finanțare cu fonduri europene etc. 

     

Revendicări alambicate. Fiecare pentru el

Din capul locului trebuie subliniat că primii care au ieșit în stradă, sub forma  așa -ziselor proteste spontane, încă de la sfârșitul anului trecut au fost salariații de la stat, majoritatea având venituri și facilități însemnând tichete de vacanță, de masă, sporuri, mult mai generoase în raport cu angajații din sectorul privat. Și cum majoritatea au primit mângâieri pe creștet de la membrii Executivului că doar anul ăsta avem atâtea alegeri, era de așteptat să explodeze mămăliga și în cazul unor largi categorii care activează în sectorul privat. În acest context, luând modelul protestelor cu mașini de mare tonaj de prin Occident, de o săptămână s-au adunat la marginea capitalei dar și în alte orașe ale țării, inclusiv Brăila, sute de camioane, tir-uri și mașini agricole. Mișcările sunt ample context în care este de-a dreptul dubios cum marile organizații fie că vorbim despre transportatori, fie că vorbim despre agricultori au stat deoparte. Și lipsa de organizare s-a văzut, diferența între revendicările dintr-o parte în alta a țării fiind vizibilă din avion. De exemplu, iată care au fost revendicările protestatarilor depuse la Prefectura Brăilei:

- Facilitățile fiscale în domeniul agriculturii să se păstreze până la suma de 10.000 lei salariu brut/angajat.

- Pe timpul verii când sunt folosiți zilieri în agricultură pe o perioadă de 60-90 de zile să se simplifice procedurilor care se aplică (evidență ore de muncă, simplificarea trecerii lor în programul de evidență)

- Regândirea aplicării celor 32 de milioane de euro – un fermier care a semăntat  cultura de toamnă ia 100 de euro/ha, față de un fermier care nu a fost inspirat să semene și nu ia nimic. - nu este o împărțire echitabilă pentru toți fermierii.

- subvenție de 50 la sută pentru apa de irigat – clarificarea ultimei date de acordare a subvenției (septembrie, octombrie și noiembrie)

- Înmatricularea tractoarelor să rămână doar la primărie

- Rovinietă pe o zi – posibilitatea de a plăti doar pe o zi – mai exact doar atunci când este folosit camionul.

- Asigurarea utilajelor/camioanelor să fie direct proporțională cu perioada în care se vor folosi. Protestatarii doresc o reglementare echitabilă în domeniul asigurărilor astfel încât să nu mai existe diferențe foarte mari între o lună și 12 luni.

- Revenirea la procentul de 1% pentru plafonul de 2.5 mil și impozitarea dividentelor să scadă de la 8% la 5%.

- protestatarii reclamă favorizarea tirurilor cu marfă din Ucraina. Ei consideră că au prioritate peste tot și nu este corect față de fermierii români (exemple – nu plătesc roviniete, au prioritate în portul Constanța)

- Plafonarea prețului la motorină – prețul la cereale crește și din cauza acestui preț mărit la combustibil

- Stoparea tranzitului camioanelor de marfă din Ucraina

- În cazul proiectelor europene protestatarii reclamă faptul că primesc banii pe tva la 3 luni  - astfel că se întârzie plata furnizorilor.

- Protestatarii cer să primească banii pe fonduri europene mai repede  pentru a nu fi nevoiți să plătească din buzunarul propriu.

- Să nu mai crească acciza la combustibil – acciza a crescut în fiecare an – motiv pentru care nu mai rentează subvenția de 1 leu pe combustibil.

- Plafonarea prețurilor RCA

- Evitarea unor duble taxări

- Acordarea alocației de cazare fără documente justificative și în mediul privat, așa cum se întâmplă în sectorul bugetar.

- Introducerea unei alocații de hrană neimpozabilă pentru lucrătorii detașați.

- Reglementarea unei legi anti-dumping care să pedepsească prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate

- Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport

  • Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României să se facă așa cum se face și cazul celor românești
  • Ușurarea accesului camioanelor românești în Portul Constanta, aglomerat de fluxul mare de camioane ucrainene.

 

Adevărul despre costul RCA

Mai trebuie adăugat totuși că ziarul “Obiectiv” a făcut publică o declarație a unui transportator din care rezulta o valoare prea mare a RCA. RCA pentru un camion a ajuns să coste cam 14.000 lei pe an și s-a eliminat și posibilitatea de a achita în rate. Este exagerat de mult. Plus toate scumpirile astea, la taxe, la motorină... Nu mai putem să facem față, ne-a declarat unul dintre protestatari. În realitate, costul RCA în cazul camioanelor începe de la 11.708 lei conform BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România), asta însemnând valoarea de asigurat cu risc ridicat. Trebuie amintit și că în cazul camioanelor frecvența daunelor este mai mult decât triplă față de autovehiculele mici.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro