* joi, în timpul conferinţei de presă desfăşurate la Spitalul Judeţean de Urgenţă Brăila cu ocazia începerii lucrărilor de modernizare la UPU şi prezentării celorlalte obiective, managerul instituţiei a recunoscut că modul în care se comportă cadrele medicale lasă de dorit * totodată, a afirmat că în multe secţii există medici care "se cred dumnezei" * dr. Râşnoveanu a ţinut să precizeze că nu poate lua măsuri coercitive împotriva cadrelor medicale pentru că nu există cadru legal * timpii de aşteptare la UPU reprezintă a altă problemă, dar şi nevoia acută de medici: secţia are doar 8 medici, cu toate că schema prevede 25 de medici
Conducerea Spitalului Judeţean de Urgenţă Brăila admite că, din varii motive, comportamentul cadrelor medicale lasă de dorit, dar că nu poate aplica sancţiuni, pe de o parte, pentru că nu există reclamaţii scrise, iar, pe de altă parte, nu există un cadru legal pentru aşa ceva.
"În multe secţii ale Spitalului Judeţean de Urgenţă se întâmplă la fel, dar comportamentul cadrelor medicale variază de la om la om. Există persoane care se poartă foarte frumos cu pacienţii şi există persoane situate exact la polul opus. Soluţia: discuţie cu fiecare în parte. Sancţiuni nu pot fi aplicate câtă vreme nu am nicio reclamaţie scrisă. În ultimii ani, dacă au fost în jur de zece cadre medicale cercetate disciplinar. Avem foarte puţine reclamaţii în acest sens", a spus dr. Delia Râşnoveanu joi, 14 iulie, în timpul conferinţei de presă prilejuite de începerea lucrărilor de modernizare la UPU şi prezentării obiectivelor de investiţii de la Spitalul Judeţean de Urgenţă Brăila.
"Sunt mulţi medici care se cred "dumnezei"
Managerul SJU a mai precizat că, atunci când există reclamaţii scrise la adresa unui cadru medical, respectivele reclamaţii sunt trimise la comisia de etică, aceasta fiind, de fapt, cea care ia măsurile care se impun. Se poate merge de la avertisment şi până la tăieri din salariu, dar aceste cazuri sunt foarte rare. Cea mai bună soluţie rămâne, însă, consilierea celui care are probleme de comportament şi trimiterea lui la cursuri de comunicare. "Am încercat să-i lămuresc, numai că legislaţia, la momentul acesta, nu-mi permite foarte multe lucruri. Sunt mulţi medici care se cred "dumnezei", numai că, la momentul acesta, pârghiile legale nu-mi permit să fac altceva, doar să vorbesc cu ei. Ceea ce pot să vă spun este că, în urma pandemiei, domnii doctori au devenit "dumnezei". Au învăţat să lucreze cu foarte puţini pacienţi, cu acelaşi salariu, indiferent că au avut sau n-au avut pacienţi şi atunci munca lasă de dorit", a mai spus dr. Delia Râşnoveanu.
Prezent la discuţii, preşedintele Consiliului Judeţean Brăila, Francisk Chiriac, a afirmat că, în acest context, foarte importantă ar fi implicarea sindicatului.
"Contractul colectiv de muncă este semnat între unitatea medicală şi sindicat. Şi atunci, în partea de contract colectiv de muncă se pot introduce nişte sancţiuni. Situaţia se poate rezolva doar pe cale legislativă. Nu putem aplica sancţiuni decât în limita legii. În momentul în care se schimbă legea, vom putea şi noi să aplicăm sancţiuni. Pentru că şi lipsa medicilor din spital, pe anumite secţii, denotă faptul de "zeitate" a unor specialităţi", a spus preşedintele CJ Brăila.
Potrivit managerului SJU Brăila, în urma discuţiilor purtate, unii medici au înţeles că au greşit şi, în consecinţă, şi-au revizuit atitudinea şi comportamentul faţă de pacienţi. Alţii au fost luaţi la întrebări de comisiile de etică.
"În momentul în care am avut mai mulţi medici la UPU, treaba mergea foarte bine"
O situaţie aparte există, la ora actuală, la Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU) din cadrul SJU Brăila, unde atitudinea cadrelor medicale este influenţată şi de lipsa de personal.
"La UPU, avem un necesar de 25 de medici şi avem doar 8 în activitate. Sunt zile în care avem un singur medic pe toate sectoarele în tură; este foarte greu şi atunci îi înţeleg că sunt foarte obosiţi şi epuizaţi. La UPU însă, eu, ca manager, pot interveni doar pe acţiuni disciplinare, dacă este cazul. UPU este secţie a Spitalului Judeţean, dar, din punct de vedere profesional, este coordonat de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă. Ei sunt cei care controlează, care dau directivele de activitate", a precizat dr. Râşnoveanu.
Cât priveşte problema timpilor de aşteptare foarte lungi de la UPU, managerul SJU a ţinut să precizeze că aceştia se datorează şi protocoalelor pe care le are UPU şi care impun "consultul pacientului din cap şi până în picioare", indiferent de problema pentru care a venit la spital.
"Aici poate ar trebui schimbată puţin legislaţia şi ţintit strict pe pacient, pe afecţiunea pentru care a venit", a spus dr. Delia Râşnoveanu. Managerul SJU a mai afirmat că timpii de aşteptare mari se datorează, deopotrivă, lipsei de personal. "În momentul în care am avut mai mulţi medici la UPU, treaba mergea foarte bine", a mai precizat sursa citată.