• este vorba despre un proiect de hotărâre aprobat, ieri, de consilierii municipali privind interzicerea circulaţiei motocicletelor pe Calea Călăraşilor, noaptea, din iunie până în octombrie • excepţie fac cele care sunt dotate cu amortizor, astfel încât să nu polueze fonic • consilierii au aprobat şi un articol privind faptul că prevederea s-ar putea extinde la nivelul întregului municipiu, dacă Poliţia îşi va da acordul • potrivit primarului Marian Dragomir, s-a încercat găsirea unei soluţii de mijloc, deoarece foarte mulţi cetăţeni au reclamat că sunt deranjaţi de zgomotul puternic la ore târzii în noapte al celor care fac curse pe principalele artere • subiectul a stârnit un val de contre între membrii CLM, ajungându-se până la discuţii despre măsuri abuzive şi întoarcerea la perioada comunistă • motocicliştii brăileni nu s-au arătat prea încântaţi de măsura aleşilor locali
Veste proastă pentru motociclişti! Consilierii municipali au aprobat, ieri, un proiect controversat, privind interzicerea motocicletelor, noaptea, pe Calea Călăraşilor, începând din iunie până în octombrie. În urma unor amendamente propuse de consilierii din opoziţie, excepţie de la regulă vor face cei care îşi vor monta amortizor pe motocicletă, astfel încât să nu mai polueze fonic. Concret, proiectul amendat şi aprobat de consilieri în forma finală sună în felul următor: “Se interzice accesul motocicletelor, cu excepţia celor dotate cu amortizor de zgomot, pe Calea Călăraşilor, sector de drum cuprins între Bulevardul Dorobanţilor şi Bulevardul Al. I. Cuza, pe perioada 01.06.2019 - 01.10.2019, în intervalul orar 22:00 - 6:00”. Trebuie reţinut că proiectul consilierilor vine în urma unei solicitări a Poliţiei Rutiere, ca urmare a valului de plângeri primit de la cetăţenii care locuiesc în zonă. De asemenea, foarte importat este că, tot în urma amendamentelor, consilierii au introdus un articol în proiect, privind extinderea prevederilor hotărârii la nivelul întregului municipiu, însă numai dacă Poliţia Rutieră îşi va da acordul. Desigur, şi în această situaţie excepţie de la regulă ar face motocicletele care au montat un dispozitiv pentru atenuarea zgomotului.
Subiectul a “încins spiritele” în rândul consilierilor, ajungându-se la discuţii despre încălcarea drepturilor unei anumite categorii de plătitori de taxe şi impozite, poluare fonică în general, ba chiar şi întoarcerea la perioada comunistă şi nu numai. Hotărârea nu conţine şi elemente privind modul în care se va pune în aplicare concret, doar că va fi dusă la îndepliniere de Direcţia Tehnică şi de Poliţia Locală Brăila, iar secretarul Municipiului o va aduce la cunoştinţa publică.
Rămâne de văzut dacă Poliţia Rutieră va aviza sau nu extinderea interdicţiei motocicliştilor la nivelul întregului oraş şi cum se va face departajarea şi semnalizarea acesteia, în special dacă ne gândim la turiştii care pot circula prin Brăila. Cert este că motocicliştii întrebaţi de redactorii “Obiectiv - Vocea Brăilei” despre această măsură nu s-au arătat prea încântaţi. Conform Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, în 2018, în judeţul Brăila erau 279 de motociclete.
Şedinţă tensionată la CLM Brăila
Trebuie precizat că proiectul acesta prevedea iniţial interzicerea tuturor motocicletelor pe Calea Călăraşilor în sezonul estival, între ora 22:00 şi 6:00, în perioada iunie - octombrie 2019, astfel că a stârnit îngrijorare în rândul unora dintre consilierii de opoziţie care au semnalat că avem de-a face cu o măsură abuzivă. Liberalii şi consilierul municipal independent Lucian Căprariu au propus încă de la începutul şedinţei eliminarea proiectului de pe ordinea de zi, pe motiv că ar mai fi loc de dezbateri şi eventual realizarea acestuia într-o altă formă care să rezolve problema poluării fonice la nivelul întregului oraş, nu doar pe un segment, însă propunerea a fost respinsă la vot. Ulterior, foarte mulţi membri ai CLM Brăila au profitat de ocazie, fie pentru a veni cu amendamente, fie pentru a-şi expune punctul de vedere pe această temă. PNL-istul Petrică Popa a propus eliminarea sintagmei “sezon estival” din ecuaţie, pe motiv că perioada amintită în proiect depăşea cu mult anotimpul vizat - vara. La rândul său, Sorin Ioniţă a propus renunţarea la acest proiect şi realizarea unui protocol între Primărie şi toate instituţiile abilitate - Poliţia Rutieră, RAR, Garda de Mediu -, pentru a urmări fenomenul şi a rezolva situaţia prin aplicarea de sancţiuni celor care încalcă legea şi fără a îngrădi drepturile unei minorităţi. Cei doi liberali au adăugat că la fel de supărătoare sunt şi zgomotele făcute de cei care îşi turează motoarele maşinilor tunate, sau cei care ascultă manele la un volum extrem de ridicat.
Consilierul municipal independent Lucian Căprariu a venit la rândul său cu câteva propuneri, în contextul în care proiectul nu a fost retras de pe ordinea de zi, aşa cum şi-ar fi dorit. Acesta a propus achiziţionarea unui radar de sunet, care să fie ulterior pus la dispoziţia poliţiştilor, însă propunerea nu i-a fost acceptată, în ideea în care municipalitatea nu poate face acest lucru, eventual Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP). De asemenea, Căprariu a propus şi excepţia de le interdicţie a celor care îşi vor monta pe motociclete amortizoare de zgomot, lucru care a fost mai bine primit de primar şi majoritatea PSD. În plus, Căprariu, dar şi consilierii Dan Păun de la ALDE şi PND-istul Bogdan Botea, a mai sesizat şi că nu este suficient să se vorbească strict despre zona Calea Călăraşilor, ci despre problema poluării fonice la nivelul întregului municipiu.
Viceprimarul Alexandru Jantea a insistat pe ideea că scrisoarea primită de la Inspectoratul Judeţean de Poliţie Brăila a fost în dezbatere publică timp de 40 de zile, însă nimeni nu a venit cu amendamente sau modificări în tot acest timp. Acesta a precizat că solicitarea Poliţiei Rutiere este perfect legală, la fel cum este şi adoptarea acelei restricţii temporare pentru motociclişti pe Calea Călăraşilor. De aici lucrurile au degenerat, “spiritele s-au încins” iar consilierii au început să se contreze pe tema libertăţii şi semnificaţia democraţiei.
Dragomir a propus o soluţie de mijloc
“Se spune aşa: că democraţia este respectată când drepturile şi libertăţile unei persoane nu aduc atingere drepturilor şi libertăţilor altor persoane. Adică atunci când ne respectăm reciproc funcţionează democraţia. Nu este normal ca o majoritate să impună nerespectarea regulilor, la fel cum nu este normal ca o majoritate sau o minoritate să sufere pentru că alte persoane nu respectă regulile, în cazul de faţă de convieţuire într-un municipiu”, şi-a început primarul Marian Dragomir discursul în CLM pe această temă, cu precizarea că şi în Municipiul Focşani a fost adoptată o hotărâre similară. Acesta a explicat că au existat numeroase sesizări venite din partea cetăţenilor care locuiesc în zona respectivă, o parte au ajuns la Poliţie, o parte la Primărie, pe care ulterior le-a transmis tot IPJ. Pe acest fundal a fost emisă solicitarea respectivă din partea Poliţiei Rutiere.
“Nu trebuie să ne transformăm în susţinătorii unei tabere, a motocicliştilor sau a cetăţenilor care vor linişte la anumite ore. Dacă pentru cei care au maşini tunate există o legislaţie şi cei de la Poliţie pot aplica anumite măsuri, dacă în cazul celor care fac liniuţe la ore târzii din noapte există radare sau a alte metode prin care aceştia pot fi depistaţi, în cazul motocicletelor, în unele ţări europene există legislaţie care impune în mod obligatoriu să existe un atenuator de zgomot montat pe ţeava de eşapament, în caz contrar urmând a fi ridicat talonul acelui posesor de motocicletă. Nu cred că avem în legislaţia română o asemenea prevedere, pentru că nu a fost cazul până în prezent ca legiuitorul să se gândească, dar nici cei de la Poliţie nu au un astfel de instrument cu care să măsoare zgomotul respectiv. Nu ştiu dacă Direcţia de Sănătate Publică ar avea un astfel de aparat. Primăria nu poate cumpăra un astfel de aparat (...) În plus, mai există unele motociclete care vin din fabrică cu tobe de tip racing. Aşa am înţeles. Nu sunt specialist în domeniu. Şi atunci, acestea la o viteză normală de până în 50 km/oră dezvoltă acele zgomote specifice”, a mai explicat primarul.
Discuţiile însă au continuat, liberalul Adrian Tabarac a insistat pe ideea că această hotărâre nu va ajuta la nimic, pentru că aceia care încalcă legea o vor face oricum. La rândul său, PNL-istul Sorin Ioniţă a precizat că avem de-a face cu un abuz şi o hotărâre imorală, deoarece motocicliştii plătesc taxe şi impozite şi au tot dreptul să circule nestingheriţi, la orice oră sau anotimp, pe străzile municipalităţii. Raluca Bucur a precizat la rândul său că nimeni nu a luat în calcul persoanele care circulă cu motocicletele, dar locuiesc pe Calea Călăraşilor, subliniind că nu li se poate interzice accesul în atare condiţii.
În cele din urmă, după o serie de explicaţii din partea secretarului municipiului Ion Drăgan, care a dat asigurări că proiectul nu este unul care să presupună o stare de conflict de interese pentru consilieri, dar şi că este perfect legal, s-a trecut la votul amendamentelor. Ideea protocolului cu instituţiile abilitate a picat, însă a fost păstrată cumva ca posibil proiect de viitor, iar forma finală a proiectului a fost votată, prin modificarea Articolului 1 astfel: “Se interzice accesul motocicletelor, cu excepţia celor dotate cu amortizor de zgomot, pe Calea Călăraşilor, sector de drum cuprins între Bulevardul Dorobanţilor şi Bulevardul Al. I. Cuza, pe perioada 01.06.2019 - 01.10.2019, în intervalul orar 22:00 - 6:00”. De asemenea, a fost introdus un articol nou (2) în proiect, privind extinderea prevederilor hotărârii la nivelul întregului municipiu, dacă Poliţia Rutieră îşi va da acordul. Desigur, în acelaşi interval, şi cu excepţia de la regulă privind motocicletele care au montat un dispozitiv pentru atenuarea zgomotului.
Proiectul în forma finală a trecut cu 19 voturi “pentru”, 2 voturi împotrivă, ale consilierilor municipali PNL Petrică Popa şi Sorin Ioniţă, şi 4 abţineri din partea liberalilor Adrian Tabarac, Constantin Sârbu, Raluca Bucur, precum şi a consilierului independent Lucian Căprariu.
Întrebat ulterior cum se va aplica această hotărâre, primarul Marian Dragomir a precizat că se va transmite Poliţiei Rutiere şi se va aştepta un aviz privind extinderea acesteia la nivelul întregului municipiu.
Autorităţile abilitate să efectueze controale şi să aplice sancţiuni unde e cazul!
Noua regulă de circulaţie în Brăila valabilă pentru motociclişti a stârnit reacţii de nemulţumire în rândul acestora, cum era de aşteptat. Multora dintre ei nu le convine restricţia, însă recunosc că au colegi ale căror motociclete se fac mult mai auzite decât au fost proiectate în fabrică. Spre exemplu, Paul susţine că prin această hotărâre a Consiliului Local i se interzice dreptul la liberă circulaţie, în condiţiile în care motocicleta pe care o conduce nu depăşeşte 120 de decibeli, ceea ce nu ar trebui să fie un deranj pentru locuitorii de pe Calea Călăraşilor. “Sunt maşini care poluează fonic mult mai tare decât o motocicletă. Motocicletele vin cu un sunet din fabrică care nu depăşeşte 120 de decibeli. În momentul în care nu respectă această cerinţă mi se pare în regulă ca organele abilitate să ridice taloanele. Atâta timp cât eu nu depăşesc acel număr de 120 de decibeli cu care motocicleta a ieşit din fabrică, nu mi se pare în regulă să mi se interzică să circul pe anumite sectoare de drum. Legea e destul de neclară în ceea ce priveşte amortizorul de sunet. Toate motocicletele au un amortizor de sunet. Sunt unele motociclete care, într-adevăr, depăşesc acel număr de decibeli, iar acei oameni ar trebui sancţionaţi. Nu trebuie să ne bage pe toţi în aceeaşi oală, nu suntem infractori, nu facem nimic rău în oraş. De ce ieşim noaptea? Pentru că ziua este traficul mult prea intens şi suntem şi noi la serviciu. Ieşim seara pentru a ne recrea şi pentru că străzile sunt mult mai puţin circulate”, ne-a declarat motociclistul Paul. Acesta şi-a continuat ideea afirmând că unii dintre motociclişti aleg să se facă auziţi în trafic, depăşind cei 120 de decibeli, pentru a se feri de accidente. În acest mod, şoferii îi pot observa în trafic şi astfel este evitată o coliziune.
Luchian este un alt motociclist brăilean care şi-a exprimat poziţia faţă de noua hotărâre CLM, într-o discuţie cu redactorii “Obiectiv-Vocea Brăilei”. “Nu sunt de acord cu această restricţie. Sunt legi şi autorităţi care verifică conformitatea şi compatibilitatea componentelor instalate pe vehicule”, ne-a declarat acesta.
La rândul său, un alt coleg de “breaslă”, Alin, s-a plâns că prin această măsură sunt îngrădite drepturile motocicliştilor.
“Majoritatea motocicliştilor au joburi respectabile, educaţie şi sunt contribuabili oneşti. Sunt atatea măsuri ce pot fi puse în practică pentru a delimita şi sancţiona aceste persoane ce constant deranjează, însă a restricţiona accesul pe o porţiune de drum nu mi se pare normal”, a spus acesta.
Dintr-o situaţie postată de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor reiese că la data de 31 de decembrie 2018, la nivelul judeţului Brăila numărul motocicletelor înmatriculate era de 279.