Acordul preliminar trebuie ratificat de către Guvernul României, iar în acel moment se va pune la punct acordul final, arată comunicatul transmis miercuri seara de ambasadorul SUA, Mark H. Gitenstein, care spune că apreciază decizia Guvernului României de a adopta o nouă metodă de plată pentru Autostrada Transilvania, ca parte a pachetului de propuneri acceptate de firma americană Bechtel.
"Încurajez ferm Guvernul României să adopte acest acord şi să asigure aplicarea sa fără probleme, în acelaşi spirit al parteneriatului şi pragmatismului care a dus la acest acord", spune Mark Gitenstein.
Ambasadorul consideră că rezultatul negocierilor în cazul Bechtel "este un succes pentru toate părţile" şi a ţinut să o felicite pe ministrul Anca Boagiu, căreia îi atribuie un "rol important" în obţinerea acestui progres.
"Mă bucur că Bechtel şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii au reuşit să identifice împreună o soluţie în cazul acestui important proiect. Rezultatul este un succes pentru toate părţile, în special pentru cetăţenii români care se vor bucura de beneficiile unui sistem modern de autostrăzi în acele regiuni ani de zile de acum înainte", declară ambasadorul Mark Gitenstein.
"O felicit pe doamna ministru Anca Boagiu pentru rolul important pe care l-a avut în obţinerea acestui progres. Ea asigură realizarea unei autostrăzi de înaltă calitate acordând atenţie şi costurilor pe care le implică proiectul pentru România", a adăugat ambasadorul.
"Acum scopul nostru ar trebui să fie finalizarea acestor segmente ale Autostrăzii Transilvania fără întârziere", conchide reprezentantul diplomatic al SUA.
Premierul Emil Boc a anunţat miercuri seara, la finalul şedinţei de guvern, că firma americană Bechtel va mai realiza un singur tronson din Autostrada Transilvania, restul urmând să fie scoase la licitaţie. Ministrul transporturilor, Anca Boagiu, a precizat că renegocierea contractului pentru autostrada Transilvania va reduce costurile finale estimate de la 9,9 miliarde de euro la 3,8 miliarde, compania Bechtel renunţând la executarea a şase din cele opt tronsoane de autostradă.
Conform noii înţelegeri, Bechtel va termina trosonul Câmpia Turzii-Gilău - care este practic finalizat - şi va continua lucrările la porţiunea dintre Surplacu de Barcău şi Borş, executat în proporţie de 41% şi care va fi finalizat în 2013, cu posibilitatea ca în 2012 să fie dat parţial în folosinţă.
Pentru celelalte şase tronsoane, Ministerul Transporturilor va iniţia noi licitaţii, Bechtel renunţând la execuţia lor. "Statul român este liber să liciteze celelalte şase tronsoane, fără nicio pretenţie din partea companiei Bechtel. Una din clauzele existente din contract ne obliga să nu licităm niciun tronson din cele rămase timp de doi ani", a declarat Boagiu, adăugând că pe traseul Gilău-Mihăileşti documentaţia este gata, iar pe tronsonul Târgu Mureş-Câmpia Turzii va fi reluată proiectarea.
Procedura licitaţiei va putea fi iniţiată imediat după ce Bechtel va primi prima tranşă din plăţile restante ce se cifrează la 90.000.000 de euro. Plata va fi făcută imediat după rectificarea bugetară, iar cealaltă tranşă va fi achitată la sfârşitul acestui an.
Contractul pentru realizarea Autostrăzii Transilvania a fost semnat în 2003 de guvernul condus de Adrian Năstase. Autostrada Transilvania trebuia să lege România de Ungaria. Pentru cei 415 de kilometri ai autostrăzii prevăzuţi de contract se dădea un termen de şapte ani. Au fost construiţi însă doar 52 de kilometri, iar costurile lucrării au crescut vertiginos de-a lungul timpului, din diverse motive.
După terminarea celor încă 64 de kilometri prevăzuţi de noua înţelegere la care s-a ajuns, se va ajunge la un total de 106 km, adică circa un sfert din ceea ce părţile îşi propuneau iniţial. Raportat la kilometri, reiese că Bechtel a construit cu circa 15 milioane de euro un kilometru de autostradă, adică aproape de trei ori mai mult decât standardele de cost, potrivit Realitatea.net.