La 9 noiembrie 2011, Comisia Europeană a prezentat o serie de propuneri privind o decizie a Consiliului și patru regulamente ale Consiliului, referitoare la sistemul de resurse proprii pentru perioada 2014-2020. Comisia propune cinci modificări semnificative în ceea ce privește modul în care urmează să fie finanțat bugetul Uniunii Europene în următorul exercițiu bugetar: eliminarea actualei resurse proprii bazate pe taxa pe valoarea adăugată, introducerea unei categorii noi de resurse provenite din încasările din TVA ale statelor membre, introducerea unei categorii noi de resurse provenite din încasările statelor membre din taxa propusă pe tranzacțiile financiare (TTF), reformarea mecanismelor de corecție și reducerea procentului din resursele proprii tradiționale reținut de statele membre pentru a-și acoperi costurile de colectare.
Curtea de Conturi remarcă faptul că propunerea de eliminare a actualei resurse proprii bazate pe TVA răspunde la problema deficiențelor identificate de Parlament și de Consiliu, precum și de Curte într-o serie de avize anterioare.
Totodată, Curtea consideră că noua resursă proprie propusă bazată pe TVA va continua să fie complexă, dar în mai mică măsură decât cea existentă deja. Este important să se definească în mod clar cerințele legate de controlul exercitat de Comisie și de accesul acesteia.
Utilizarea TTF ca resursă proprie depinde de introducerea acestei taxe în toate statele membre ale UE. Este greu de prezis care va fi suma finală a resurselor proprii care poate fi colectată din această sursă, apreciază Curtea.
Corecțiile propuse sub forma unor sume forfetare pentru patru state membre - Germania, Olanda, Marea Britanie și Suedia - constituie o modalitate mai simplă decât sistemul actual, dar există în continuare dezavantaje.
Curtea face observația că este în continuare neclară corelația dintre cota de reținere și costurile de colectare a resurselor proprii tradiționale.
Resursa proprie bazată pe venitul național brut nu este modificată de propunerile Comisiei. Curtea remarcă totuși că, așa cum s-a întâmplat atât în actuala perioadă de finanțare, cât și în cea anterioară, Comisia face referire la măsuri care trebuie luate în cazul unor "modificări semnificative ale VNB", dar nu a definit ceea ce constituie "modificare semnificativă".
Curtea de Conturi apreciază că impactul global al modificărilor propuse de Comisie va consta în transformarea compoziției resurselor, precum și în modificarea cotei plătite de fiecare stat membru la bugetul UE.