• este vorba despre o modificare a coridorului iniţial de expropriere, apărută în urma elaborării proiectului tehnic de execuţie, după cum ne-a informat CNAIR • în urma elaborării proiectelor de relocare a utilităţilor, vor fi necesare alte suprafeţe de teren suplimentare, prin urmare se aşteaptă emiterea unei noi hotărâri de Guvern în acest sens • potrivit unor informaţii obţinute, pe surse, situaţia privind exproprierile este destul de neclară • ar exista documente diferite la nivelul autorităţilor locale din care reiese că se modifică şi suprafeţele actuale ce au fost aprobate pentru a fi expropriate • recent, la Primăria Brăila au avut loc întâlniri cu proprietarii imobilelor ce urmează a fi expropriate
Se schimbă calculele în privinţa exproprierilor pentru imobilele afectate de lucrările la podul peste Dunăre. Potrivit informaţiilor furnizate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), se suplimentează suprafeţele de teren ce urmează a fi expropriate. Asta ca urmare a unei solicitări din partea proiectantului. După cum au explicat cei de la CNAIR, în urma elaborării proiectelor de relocare a utilităţilor vor fi necesare alte suprafeţe de teren suplimentare. Astfel, pentru suprafeţele de teren care vor fi expropriate suplimentar va fi emisă o nouă Hotărâre de Guvern, au adăugat reprezentanţii Companiei.
“Coridorul de expropriere aferent obiectivului «Pod Suspendat peste Dunăre în zona Brăila», în baza căruia a fost emisă Hotărârea de Guvern de expropriere nr. 857/2018, a fost realizat pe baza Studiului de Fezabilitate conform Legii 907/2016. «Studiul de Fezabilitate este documentaţia tehnico-economică prin care proiectantul (…) analizează, fundamentează şi propune (…) justificat şi documentat scenariul/opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) pentru realizarea obiectivului». În urma elaborării Proiectului Tehnic de Execuţie care «trebuie să asigure informaţii tehnice complete privind viitoarea lucrare şi să răspundă cerinţelor tehnice, economice şi tehnologice ale beneficiarului», au apărut modificări ale coridorului iniţial de expropriere. Aceste modificări - care nu sunt datorate modificării traseului ci detalierii soluţiilor tehnice - constau, în general, în suplimentarea suprafeţelor de teren necesare realizării obiectivului”, se arată în răspunsul primit de la CNAIR, privind situaţia exproprierilor.
De asemenea, aceştia au adăugat că proprietarii vor fi despăgubiţi, conform legii, în funcţie de suprafaţa de teren ce se va expropria. Mai mult, CNAIR susţine că, în prezent, antreprenorul îşi desfăşoară activitatea pe zona pentru care a fost emisă autorizaţia de construire, zonă neinfluenţată de exproprierile suplimentare.
“În ceea ce priveşte problemele juridice care pot apărea, trebuie ţinut cont de faptul că obiectivul «Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila» este obiectiv de interes naţional, fiind puţin probabil ca aceste probleme să fie insurmontabile”, se mai arată în comunicatul CNAIR.
Pe surse, există o nebuloasă privind exproprierile de la pod
Surse de încredere ne-au transmis că în teritoriu lucrurile nu sunt deloc clare în privinţa situaţiei legată de exproprieri, în special după apariţia acestor modificări solicitate de proiectant. Mai exact, autorităţile locale ar avea documente de unde reiese că se modifică situaţia privind toate imobilele ce urmează a fi expropriate, nu doar că s-ar face adăugiri. Mai mult, potrivit surselor, în mai multe primării din zonele unde există imobile afectate de lucrările de la pod, listele cu proprietarii ce urmează să fie despăgubiţi ar fi fost aprobate fără avizarea documentaţiei de către Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI).
Întrebat dacă la Primăria Municipiului Brăila ar exista un plan privind modificările coridorului de exproprieri, primarul Marian Dragomir a precizat că nu se pune problema şi că toate informaţiile sunt la nivelul CNAIR.
“Eu pot să vă spun doar următorul lucru: Primăria Municipiului Brăila a primit o solicitare de la CNAIR pentru a-i ajuta cu un spaţiu în care să facă întâlnirile cu proprietarii terenurilor de pe traseul podului. Noi le-am pus la dispoziţie un spaţiu gratuit, în colaborare cu Consiliul Judeţean Brăila şi le vom acorda mereu sprijin în sensul acesta. Nu am luat parte la discuţii, deoarece erau chestiuni ce nu ţineau de competenţa Primăriei. Pentru mai multe detalii discutaţi cu cei de la Companie”, a declarat primarul.
Proprietarii au fost chemaţi la discuţii cu reprezentanţii CNAIR
Trebuie precizat că proprietarii imobilelor afectate de lucrările care se fac la podul peste Dunăre au fost chemaţi la discuţii săptămâna trecută, de către reprezentanţii CNAIR. La Brăila, întâlnirile au avut loc în Palatul Administrativ, în sala 404, după ce primarul Marian Dragomir a pus la dispoziţie respectiva încăpere, pentru a înlesni evoluţia acestui proiect investiţional.
Titularii au fost anunţaţi dinainte pe site-ul primăriei să aibă asupra lor o serie de acte juridice prin care să dovedească drepturile asupra proprietăţilor aflate în discuţie. Precizăm că luni, 3 februarie, printre primii proprietari care au venit la întâlnire s-a numărat şi binecunoscutul om de afaceri Gheorghe Caruz.
Potrivit reprezentanţilor CNAIR prezenţi la întâlnirile cu proprietarii, strict pentru Brăila hotărârea de Guvern vorbeşte despre 34 de poziţii de titulari. Unii dintre proprietari au, însă, mai multe imobile, astfel că ar fi vorba, în total, despre 22 - 23 de poziţii de titulari.
Tot aceştia ne-au precizat că întâlniri de acest gen s-au desfăşurat în toate localităţile cu imobile vizate pentru exproprieri. Mai exact, nu doar în Municipiul Brăila, ci şi în comuna Vădeni, la Smârdan, în Jijila, în Tulcea.
Cei mai mulţi dintre proprietari şi-au prezentat documentele, astfel că acestea vor fi analizate şi se va putea trece la pasul următor privind acordarea despăgubirilor.
Cine va fi despăgubit
Aşa cum a anunţat cotidianul “Obiectiv - Vocea Brăilei” încă din luna octombrie 2018, Guvernul a alocat la vremea respectivă peste 10 milioane lei exproprierilor pentru podul suspendat, care ar urma să asigure legătura Brăila - Tulcea peste fluviul Dunărea, cel mai mare proiect de infrastructură rutieră de după Revoluţie, în valoare de 2 miliarde lei. Potrivit studiului ce a fost anexat atunci proiectului de act normativ, cea mai mare parte din aceşti bani se estimează a fi achitată pentru exproprierile din judeţul nostru, aproape 9,9 milioane lei, atât pentru persoane fizice cât şi pentru persoane juridice. Printre firmele ce ar urma să primească bani de la stat pentru a preda terenurile de pe amplasamentul podului se numără fabricantul de construcţii şi structuri metalice “Danketer Impex” SRL (2,65 milioane lei), căruia îi va fi expropriată inclusiv o hală de producţie, dar şi compania aparţinând familiei omului de afaceri Gheorghe Caruz - “Soroli Cola” SA, (1,84 milioane lei). Din rândul persoanelor fizice, primele trei familii cu cele mai mari sume (Cojanu Gheorghe, Costea Ştefan şi Verdeţ Moise) însumează aproape 1,9 milioane lei.