Exponatul lunii la muzeu: macheta primului tramvai care a circulat la Brăila | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Exponatul lunii la muzeu: macheta primului tramvai care a circulat la Brăila

• în anul 1898, municipalitatea Brăilei atribuia companiei germane „Helios” contractul pentru construirea și operarea, pe o perioadă de 35 de ani, a unei rețele de șase linii de tramvai cu o lungime de 21 de kilometri • Primul tramvai a circulat în Brăila la data de 19 iunie 1900, pe ruta Piața Sfinții Arhangheli (Piața Traian) - Bariera Călărașilor - Stațiunea Lacu Sărat

 

Exponatul lunii februarie la Muzeul Brăilei „Carol I” este macheta tramvaiului care a circulat la începutul secolului al XX-lea în orașul nostru.

Potrivit muzeografului arheolog Viorel Stoian, șeful Secției Istorie Modernă și Contemporană a Muzeului Brăilei „Carol I”, prima ofertă pentru construirea a două linii de tramvai la Brăila a fost făcută de o companie belgiană, în anul 1886, însă oferta a fost refuzată de către municipalitate. Zece ani mai târziu, aceeași municipalitate a atribuit, însă, companiei germane „Helios”, din Koln, contractul pentru construirea și operarea, timp de 35 de ani, a unei rețele de șase linii de tramvai cu o lungime totală de 21 de kilometri.

„După Unirea Principatelor, reformele lui Alexandru Ioan Cuza, venirea Regelui Carol I și declararea Independenței României, economia Brăilei crește exponețial, resimțindu-se nevoia de modernizare a mijloacelor de transport local. Astfel, în anul 1898, se semnează contractul între Primăria Brăilei și Societatea „Helios”, din Koln, Germania, pentru execuția și punerea în circulație a tramvaiului electric. Primul tramvai electric a circulat în Brăila la data de 19 iunie 1900, pe ruta Piața Sfinții Arhangheli - Bariera Călărașilor - Lacu Sărat”, precizează Viorel Stoian.

Construcția primelor linii ferate pentru tramvai a avut loc în perioada 1898-1899. În anul 1904, rețeaua de tramvai a orașului avea deja șapte linii care plecau din Piața Sfinții Arhangheli. Împreună cu liniile către Lacu Sărat și Abator (aflat, la acea vreme, în afara orașului) lungimea totală a liniilor era de 18 kilometri. Societatea „Helios” a vândut, în anul 1911, rețeaua unei companii belgiene care a obținut, în anul 1929, o concesiune valabilă până în anul 1957. În anul 1942, concesiunea a fost, însă, răscumpărată, Societatea de tramvaie și Uzina electrică fiind trecute în proprietatea orașului și în administrarea Întreprinderii Comunale, a mai precizat sursa citată.

Reamintim că, în urmă cu mai bine de 15 ani, SC Braicar SA Brăila - compania de transport public de călători a orașului - a restaurat cu succes un tramvai construit în anul 1910, în Austria. Unic în România, tramvaiul a fost donat municipalitții de Muzeul Tramvaiului din Mariazell, Austria.

Tramvaiul de epocă este de tip H2 și a fost construit în anul 1910, de către firma „Simmering”, din Graz, intrând în exploatare la compania „Wiener Linien”, din capitala Austriei. Are o capacitate de transport de 22 de călători pe scaune și 18 călători în picioare și dispune de patru uși de acces pentru călători și două posturi de conducere. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, bătrânul tramvai vienez a fost aproape distrus de bombardamente, fiind refăcut în anul 1948.

Datorită evoluției tehnicii și noilor norme de siguranță a circulației și a pasagerilor, în anul 1963, tramvaiul-vagon de tip H2 a fost modernizat, adăugându-i-se dispozitivele de frânare electromagnetică și iluminarea cupeului cu tuburi fluorescente. În anul 1979, tramvaiul a fost retras din circulație, fiind plasat în conservare. Tramvaiul de epocă a ajuns la Brăila în luna august 2008, ca donație din partea firmei MT - Eisenbahnbedarf, reprezentată de Alfred Fleissner, care deține Muzeul Tramvaiului din Mariazell, ca urmare a bunelor relații stabilite între această firmă și SC Braicar SA.

Restaurat în doar 4 luni, tramvaiul de epocă vienez arată ca nou. El are aplicate pe părțile laterale stema Municipiului Brăila și numărul „2008”, pentru a marca, astfel, anul sosirii și restaurării sale la Brăila. Tramvaiul de epocă brăilean, unic în România, a fost scos din depou și trimis pe străzile orașului de câteva ori, pentru a marca evenimentele cele mai importante.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro