Prevederea din proiectul Legii Educaţiei, care va da posibilitatea liceelor să-şi organizeze, dacă vor, un concurs de admitere bucură pe toată lumea. Majoritatea profesorilor consideră că în acest fel elevii vor fi mai motivaţi să înveţe, să meargă la şcoală. Cei care vor dori să intre la un liceu bun vor fi motivaţi să înveţe mai mult, ceilalţi vor fi motivaţi să-şi aleagă mai bine profesia.
Examen la discipline realiste şi umaniste
Directorii Colegiilor "Bălcescu" şi "Murgoci" şi liceului "Iorga" au spus că vor prefera varianta examenului, pentru că aşa se vor selecta mai riguros elevii şi nu vor mai avea surprize neplăcute, cu elevi care au medii mari dar neacoperite în cunoştinţe. "Dacă vom avea posibilitatea prin lege, probabil că vom organiza o formă de testare, la limba română şi matematică, ca să avem totuşi o modalitate de selecţie a elevilor. Examenele care se dădeau altădată erau foarte bune. Nu ne gândim la teste grilă, pentru că din aceste teste nu poţi să vezi cum gândeşte elevul, cum se exprimă. Ar fi bună şi o medie ponderată între nota de la acest test şi alte teste date pe parcursul anului de elev, vom vedea ce va spune legea şi cum va hotărî şi Consiliul Profesoral. Pe noi ne va avantaja situaţia pentru că vom alege astfel cei mai buni elevi care vor să înveţe la noi, elevi care nu se tem de confruntare. Astfel de copii ne dorim", a spus directorul Carmen Botea. În Alianţa Colegiilor Centenare, din care face parte şi Colegiul "Murgoci", s-a discutat deja despre descentralizare şi despre introducerea examenului de admitere, a spus directorul Colegiului "Murgoci", Viorica Moşescu. Şi directorul Liceului "Iorga" ia în calcul varianta organizării unei testări la ştiinţe exacte şi la discipline umaniste. "Trebuie să găsim o modalitate mai eficientă de admitere, pentru că această metodă de admitere computerizată parcă nu dă rezultate. Când dădeam concurs aveam copii mai buni. Acum vin copii cu medii mari, dar şi cu goluri pe măsură", a spus directorul Mircea Moroşanu de la "Iorga". Şi la "Cerna" este posibil să se organizeze examen de admitere, crede directorul Doina Bunea, pentru că întotdeauna au avut mai multe cereri decât locuri şi altă modalitate eficientă de selecţie nu crede că ar fi de dorit. Pe de altă parte, se pune problema cheltuielilor implicate de organizarea unui examen de admitere, aşa că se va mai discuta posibilitatea de a alege între examen de admitere şi admitere pe bază de dosar. La Liceul "Perpessicius", directorul Constantin Gherghinoiu a spus că deja dau testare pentru abilităţi la profilul pedagogic şi ar putea organiza examen de admitere şi pentru celelalte clase, însă totul va fi hotărât în Consiliul de Administraţie. De o minimă testare consideră că este nevoie şi conducerea Colegiului Economic, directorul adjunct Doiniţa Zafiu, în special la alimentaţie publică şi comerţ. Directorul Daniela Dima de la Liceul "Sebastian" crede că organizarea unei testări la admitere i-ar avantaja, dar numai în situaţia în care ar avea mai mulţi candidaţi decât locuri, altfel concursul nu şi-ar mai avea rostul. Aceeaşi idee o promovează şi conducerea Colegiului "Ana Aslan". "Vom hotărî în Consiliul de Administraţie ce vom face, dar numai în situaţia în care avem mai mulţi candidaţi decât locuri, altfel nu e nevoie de aşa ceva".
La grupurile şcolare - testare psihologică
La grupurile şcolare, unde mai mereu sunt locuri suficiente şi mai rar s-a pus problema concurenţei, iar elevii nu au un bagaj foarte serios de cunoştinţe, o testare la matematică sau la limba română este considerată chiar inutilă. O eventuală testare ar putea avea ca scop orientarea profesională mai bună a copiilor. "Pentru calificarea Transporturi am putea da un test psihologic, cu un psiholog autorizat, care să şi interpreteze testele, adecvate vârstei, prin care să-i ajutăm să se orienteze mai bine din punct de vedere profesional, către calificări care se finalizează şi cu obţinerea unui permis de conducere sau către calificări unde nu au nevoie de atâtea competenţe. La Grupul Şcolar Agricol conducerea consideră că un asemenea examen i-ar îndepărta pe elevii din mediul rural de profilul tehnician veterinar şi că nu ar avea niciun beneficiu din testarea lor. "Noi am fost avantajaţi de admiterea computerizată. Clasa de Estetică ne-am făcut-o mereu, ca şi celelalte clase, iar examenul de admitere nu e o bună alegere pentru noi. Probabil că ne vom rezuma la admiterea pe bază de dosar, computerizată, ca şi până acum", a precizat directorul Luminiţa Turcu. Un minim proces de selecţie crede că ar fi totuşi necesar şi la grupurile şcolare şi directorul de la "Saligny", Petruţa Simionescu. "Un concurs i-ar face pe elevi să fie mai apropiaţi de opţiunea iniţială, nu să se trezescă la cine ştie ce profil care nu le place, vor avea astfel o opţiune clară, pentru o anume şcoală.