• cei 2.500 de elevi brăileni de clasa a VI-a vor învăţa “Cine şi cum se produce urina?” sau câţi lobi “interiori” au plămânii • biologia este cel de-al treilea manual în care se găsesc erori grosolane, după geografie şi istorie
“Unde sunt manualele de altădată?”. După geografie şi istorie, cei 2.500 de elevi brăileni de clasa a VI-a vor primi un alt manual care “abundă” în greşeli. De această dată, “vedeta” este biologia, după cum relatează hotnews.ro, în urma sesizărilor primite de la profesori de specialitate, editori şi profesori universitari.
Anul acesta, la clasa a VI-a sunt două manuale editate de Editura Didactică şi Pedagogică (editura Ministerul Educaţiei), din care profesorii trebuie să aleagă unul pentru a le preda elevilor. Problema e că în ambele se regăsesc erori grave, susţin specialiştii. Spre exemplu, în manualul al cărei autoare este Elena Crocnan, într-o ilustraţie care prezintă sistemul de organe al omului, elevii vor descoperi că inima şi ficatul sunt poziţionate greşit în corp. Concret, imaginea este pusă în oglindă, iar organele sunt plasate pe partea greşită. La pagina 47 se găseşte o altă ilustraţie greşită, din care elevii învaţă că plămânii au câte un lob “interior”, în loc de “inferior” cum este corect. Iar erorile sunt de ordinul zecilor.
“Perlele” din manualul de biologie
Jurnaliştii de la hotnews.ro au publicat o amplă listă de greşeli descoperite de profesori în manualul de biologie pentru clasa a VI-a. Spre exemplu, la pagina 10, elevii învaţă că “vasele de sânge însumează peste 160.000 de kilometri”, în cadrul rubricii “ştiaţi că…?”. Informaţia este contrazisă 7 pagini mai târziu: “Totalitatea vaselor de sânge din corpul unui adult are o lungime de 96 000 km”. La pagina 37, copiii sunt puşi să răspundă la întrebarea: “De ce în vecinătatea lichenilor nu trăiesc şi alte plante?”. Lichenii nu sunt plante, deci formularea “alte plante” este incorectă, iar unii licheni cresc pe plante, deci întrebarea în totalitate este greşită. Tot la pagina 37, manualul face confuzie între mucegai şi paraziţi. Elevii de clasa a VI-a sunt puşi să răspundă la următoarea întrebare: “2. Paraziţii care alterează pâinea sunt: a. ţânţarii; b. mucegaiurile; c. viermii intestinali; d. puricii”. Mucegaiul, cel care alterează pâinea, este saprofit, nu parazit. De altfel, manualul defineşte corect mucegaiul de pe pâine, la pagina 35, drept “fung saprofit”, care se instalează pe organisme “moarte”. Probabil una dintre cele mai mari “perle” din manual este aceea în care elevii sunt întrebaţi “Cine şi cum se produce urina?” (Pagina 78).
Dezacordurile sunt şi ele prezente în manual: “Alegeţi cel puţin o plantă şi cel puţin un animal care trăieşte în deltă.” (Pagina 85); “Întreaga clasă va urmări prezentările şi vor da note de la 1 la 10 fiecărui grup, în funcţie de cât de clar şi bine au răspuns la întrebări.” (Pagina 33).
Nici cel de-al doilea manual de Biologie pentru elevii de clasa a VI-a cumpărat de Ministerul Educaţiei nu este perfect, însă are mult mai puţine greşeli în ceea ce priveşte conţinutul ştiinţific. În schimb, nu lipsesc erorile gramaticale şi de scriere: “Componentele sângelui cu rol în transportul gazelor respiratorii, sunt: (…)” (pg. 84); “Succesiunea unei contracţii (sistolă) şi a unei relaxări (diastolă), reprezintă ciclul cardiac (…)” (pg. 76); “Activitatea de pompă a inimii se datoreşte proprietăţilor miocardului care intră în alcătuirea sa: (…)” (pg. 76).
Profesorii de biologie din Brăila susţin şi ei că nu este normal ca un manual să conţină atât de multe greşeli, iar varianta actuală a cărţii îi pune într-o situaţie incomodă atât pe dascăli, cât şi pe copii.
“Manualele le-am consultat doar în format electronic şi într-un timp foarte scurt. Din ce am apucat să studiez până acum, manualele sunt bine ilustrate, s-a încercat o variantă modernă, dar, într-adevăr, partea ştiinţifică trebuie să primeze. E păcat, pentru că elaborarea unui manual este un lucru foarte greu şi cu răspundere maximă. Este păcat, pentru că îi e greu şi profesorului să prezinte un manual copilului şi să-i spună că e greşit acolo şi el trebuie să ţină cont de ce spune profesorul. Era mult mai frumos ca noţiunile ştiinţifice date de profesor să aibă în spate şi manualul. Aşa noi venim cu ceva, manualul spune altceva. Noi trebuie să venim să corectăm şi e neplăcut şi pentru elevi, şi pentru profesori. Şi e şi un efort suplimentar. Nu vreau să critic pe nimeni, probabil că îţi mai scapă câte o greşelă, dar când sunt prea multe deja înseamnă că procesul este greşit. Undeva este o problemă. Şi se pare că nu e doar la biologie. Iar copiii ăştia de a VI-a, săracii, au început în fiecare an şcoala fără manuale, care mereu au ajuns la ei târziu”, ne-a declarat Victorina Ciomîrtan, profesor de biologie la Şcoala “M. Eminescu”.
În mediul online, reacţiile nu au întârziat să apară. “Cineva explică (aproape ştiinţific): a fost un selfie, de asta locurile sunt pe invers. Respectivele organe şi-au făcut poza cu puţin înainte de a deveni vedetele începutului de an şcolar!”, scrie un internaut, referintu-se la poza cu inima şi ficatul poziţionate pe partea greşită. “Evaluatorii de manuale sunt mai vinovaţi decât autorii, pentru că sunt plătiţi să verifice tot”, “Se pare că s-a transmis de la miniştri la manuale” sau “În concluzie, ca să cităm un clasic în viaţă: «aici sunt banii dumneavoastr㻓, sunt doar câteva dintre sutele de mesaje postate pe reţelele sociale.
Reamintim că Ministerul Educaţiei a modificat procedura de realizare a manualelor şcolare, iar cărţile nu se mai cumpără prin licitaţie publică, ci le editează la Editura Didactică şi Pedagogică din subordinea sa. Până acum, cei din minister au spus că vor reedita manualul de geografie pentru clasa a VI-a, iar pentru cel de istorie se va ataşa o erată.