• noua disciplină ”Istoria comunismului din România” devine obligatorie pentru liceeni din anul școlar 2025-2026 • elevii de clasa a XII-a vor studia regimul comunist din România, dobândind, astfel instrumentele necesare pentru a analiza critic evenimentele istorice și pentru a înțelege influența regimului comunist asupra drepturilor individuale, dezvoltării economice și transformărilor sociale
Începând cu anul școlar 2025-2026, elevii de clasa a XII-a (învățământ de zi) și clasa a XIII-a (învățământ seral și cu frecvență redusă) vor studia, în mod obligatoriu, disciplina „Istoria comunismului din România”. Inițiativa, reglementată de Legea învățământului preuniversitar 198/2023, vizează educarea tinerilor în privința unei perioade complexe și controversate din istoria națională.
O programă realizată prin colaborare amplă
Elaborată de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), programa pentru această disciplină a beneficiat de contribuția unor prestigioase instituții de cercetare, printre care Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, Institutul de Istorie „Nicolae Iorga”, Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS), precum și reprezentanți ai facultăților de istorie și ai unor licee renumite din România.
Colaborarea a avut ca scop crearea unui curriculum echilibrat, care să abordeze în mod obiectiv realitățile regimului comunist, punând accent pe formarea unui spirit critic în rândul elevilor.
Obiectivele disciplinei
Noua materie își propune să ofere elevilor o înțelegere profundă a regimului comunist din România, abordând teme precum: structurile politice și economice ale regimului, politicile represive și formele de opoziție, impactul asupra educației, culturii și sănătății, relațiile internaționale ale României în perioada comunistă, revoluția din decembrie 1989 și moștenirea comunismului în memoria colectivă.
Prin această disciplină, elevii vor dobândi instrumentele necesare pentru a analiza critic evenimentele istorice și pentru a înțelege influența regimului comunist asupra drepturilor individuale, dezvoltării economice și transformărilor sociale.
Structura programei
Programa este împărțită în 13 domenii, organizate atât cronologic, cât și tematic, pentru a acoperi toate aspectele relevante ale regimului comunist. Printre subiectele incluse se numără: introducerea în studiul regimurilor comuniste, organizarea politică și economică a statului comunist, represiunea și formele de rezistență, politicile sociale și schimbările din educație și cultură, revoluția din 1989 și tranziția post-comunistă.
Un demers educativ pentru generațiile viitoare
Introducerea acestei discipline vine ca răspuns la necesitatea de a educa tinerii cu privire la una dintre cele mai marcante perioade din istoria recentă a României. ”Este esențial ca elevii să înțeleagă contextul și consecințele regimului comunist, pentru a putea construi o societate democratică informată și responsabilă”, a declarat un reprezentant al Ministerului Educației.
Noua materie vine ca un răspuns la nevoia de a păstra vie memoria acestei perioade și de a oferi generațiilor viitoare o perspectivă echilibrată asupra istoriei recente a României. Acest demers reprezintă un pas înainte în consolidarea educației civice și istorice în școlile românești.