• elevii cu rezultate excepționale pot avansa mai rapid în sistemul educațional preuniversitar • în baza performanțelor obținute, aceștia pot promova doi ani într-unul • programul este reglementat oficial, iar Ordinul ministrului Educaţiei pentru aprobarea metodologiei privind promovarea a doi ani de studii într-un an şcolar în învăţământul preuniversitar a fost publicat în Monitorul Oficial și prevede criterii clare pentru selecție și desfășurare • ”Este o oportunitate dar și o provocare pentru elevii cu rezultate excepționale”, spune un director de școală din Brăila
Elevii cu rezultate școlare excepționale vor putea avansa mai rapid în sistemul educațional preuniversitar, promovând doi ani de studii într-un singur an școlar. Ordinul care reglementează această măsură a fost publicat recent în Monitorul Oficial, iar metodologia stabilește criterii clare pentru selecție și desfășurare. Conform noii metodologii, elevii care îndeplinesc criteriile de performanță vor putea urma, într-un singur an, atât clasa în care sunt înscriși în mod obișnuit, cât și anul următor acesteia. Aceasta înseamnă că elevii care promovează acest program pot termina mai repede ciclul primar, gimnazial sau liceal.
Elevii înscriși în program vor avea un plan personalizat de învățare, adaptat ritmului lor accelerat. Acesta va include: participarea la minimum 50% din cursurile clasei curente și 40% din cursurile clasei superioare; studiu individual suplimentar, cu sprijinul profesorilor; consultații și tutoriale oferite de cadrele didactice.
Evaluarea va fi realizată conform Regulamentului-cadru de organizare a unităților de învățământ. Elevii vor susține teste și examene periodice pentru fiecare disciplină/modul aferent ambilor ani școlari. De asemenea, se vor desfășura evaluări sumative după al doilea și al cincilea modul din an.
Această facilitate se poate accesa o singură dată în fiecare ciclu educațional (primar, gimnazial, liceal), cu anumite excepții. De exemplu, clasele de început de ciclu (clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a) sunt excluse din acest program.
Pentru a fi acceptați în program, elevii trebuie să îndeplinească următoarele criterii: pentru cei care se înscriu pentru parcurgerea claselor a III-a şi a IV-a - să aibă, în anul şcolar anterior anului curent, calificativul "Foarte bine" la fiecare disciplină de studiu; să aibă, în anul şcolar anterior anului curent, calificativul "Foarte bine" la purtare; pentru cei care se înscriu în program la nivel gimnazial şi liceal să aibă media generală 10 la fiecare disciplină de studiu; să aibă, în anul şcolar anterior anului curent, media anuală 10 la purtare, iar pentru toţi elevii care se înscriu în acest program trebuie să promoveze un test interdisciplinar din curriculumul clasei anterioare clasei curente cu un punctaj de cel puţin 80% din totalul punctajului acordat pe test.
Cum este primită noua reglementare la Brăila
Directorul Școlii „Mihai Eminescu”, profesor Victorina Ciomîrtan a declarat că, deși până în prezent nu au existat solicitări din partea elevilor sau părinților pentru a accesa acest program, există copii cu potențial care s-ar putea califica. ”Este o oportunitate interesantă pentru elevii cu rezultate excepționale, dar și o provocare. În unitatea noastră de învățământ avem copii capabili de performanțe înalte, iar unii dintre ei ar putea beneficia de acest parcurs accelerat. Totuși, este important ca această decizie să fie luată cu atenție, având în vedere atât capacitatea intelectuală a elevilor, cât și adaptarea lor la un ritm de învățare mai intens”, a explicat directorul unității de învățământ. Acesta a mai subliniat și necesitatea unei pregătiri adecvate pentru elevii care aleg această opțiune ”programul presupune un efort considerabil, atât din partea elevilor, cât și a profesorilor. Un plan de învățare bine structurat și sprijinul constant al cadrelor didactice vor fi esențiale pentru succesul acestor elevi ”.
Inspectorul Școlar Județean (ISJ) Brăila consideră că noul program de accelerare a studiilor este o oportunitate importantă pentru elevii cu performanțe deosebite, dar subliniază că aplicarea sa trebuie să fie bine gestionată. ”Această inițiativă poate oferi elevilor excepționali șansa de a-și valorifica potențialul mai rapid, însă este esențial ca selecția să fie riguroasă și ca acești copii să beneficieze de sprijinul necesar pentru a face față cerințelor ridicate. Nu este vorba doar despre inteligență, ci și despre capacitatea de adaptare la un ritm de învățare accelerat”, a declarat reprezentantul inspectoratului. Acesta a adăugat că, deși în județul Brăila nu au fost încă înregistrate solicitări pentru acest program, există elevi care ar putea îndeplini criteriile necesare, iar ”unitățile de învățământ vor trebui să implementeze acest program cu responsabilitate, asigurându-se că elevii au parte de un plan educațional bine structurat și de consiliere adecvată. Menționăm că ISJ Brăila va monitoriza cu atenție modul în care școlile din județ aplică metodologia și va oferi sprijin unităților de învățământ care vor avea elevi înscriși în acest program”.