• este vorba despre o propunere în noua Lege a educației, prin care, la specializările unde există concurență, liceele pot organiza examen de admitere, fără să se mai ia în calcul notele de la Evaluarea Națională • Consiliul Național al Elevilor a transmis că “se opune cu fermitate” acestor formule deoarece admiterea la liceu în mod descentralizat s-ar putea concretiza în meditații private, nivel de stres ridicat și dificultate crescută în alegerea filierei și liceului potrivit”
Fără examen de admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională! Aceasta este reacția vehementă a Consiliului Național al Elevilor (CNE), după ce în noua Lege a Educației s-ar dori ca admiterea la clasa a IX-a să se facă în mod descentralizat. Concret, liceele, indiferent de clasificare, colegiu național, colegiu, liceu teoretic sau tehnologic, grup școlar, ar urma să poată organiza admitere pe 90% din locuri pentru clasele la care la precedentele sesiuni a existat concurență, ulterior susținerii examenului propriu-zis de Evaluare Națională. Astfel, nu s-ar mai ține cont de media de la examenul de Evaluare Națională, care are o pondere de 80% din media de admitere la liceu.
Printr-un comunicat de presă, Consiliul Național al Elevilor susține că se “opune cu fermitate” susținerii admiterii la liceu în mod descentralizat, “luând în calcul atât incertitudinea în privința structurii finale a examenelor de admitere, cât și rezultatele indirecte ale acesteia, care s-ar putea concretiza în meditații private, nivel de stres ridicat și dificultate crescută în alegerea filierei și liceului potrivit”.
De asemenea, reprezentanții elevilor susțin că admiterea la liceu, în forma dorită în noua Lege a Educației, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferențe între elevi, segregare școlară și o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învățământul liceal.
“Stabilirea descentralizată a unor criterii de admitere, precum asigurarea ca un procent din media de admitere să fie reprezentat de media de la Evaluarea Națională, pe lângă media de la concursul propriu, va stârni doar discrepanțe uriașe între licee și va încălca principiul de bază al accesibilității obligatorii a elevilor în învățământul liceal, prin diversele dificultăți cauzate de admiterea diferențiată. Prioritățile pentru elevii absolvenți ai ciclului gimnazial ar fi trebuit să fie reprezentate de creșterea numărului de ore de consiliere în carieră, reforma în structura de admitere fiind doar una de suprafață, nu una de substanță”, a transmis Consiliul Național al Elevilor.
Pe de altă parte, reprezentanții elevilor “privesc cu optimism” noua structură a examenului de Bacalaureat, care urmează a fi bazat pe evaluarea unor competențe cheie, regăsite în trunchiul comun, precum și elaborarea noilor programe și planuri-cadru pentru liceu axate pe competențe, pentru elevii care vor începe clasa a IX-a în septembrie 2023.