* Cristian Ionuţ Soiu, elev în clasa a VII-a, a câştigat premiul III cu invenţia “Green Boot”, o bărcuţă radiocomandată prin care poate fi studiată flora şi fauna acvatică, proiect prin care se reduce intervenţia omului asupra mediului * preşedintele comisiei de jurizare a fost Dorin-Dumitru Prunariu, primul şi singurul cosmonaut român care a zburat vreodată în spaţiul cosmic * Cristian a realizat acest proiect în Makerspace-ul de la Biblioteca Judeţeană, el fiind şi membru în echipa de robotică “Helix”
Un elev de gimnaziu din Brăila a urcat pe podiumul Concursului Naţional de Inovaţie Tehnică şi IT “DaVinci”, competiţie ce are ca obiectiv principal susţinerea şi recunoaşterea valorilor în domeniile IT şi tehnologie, participanţii având ca misiune elaborarea, testarea şi implementarea ideilor pentru reinventarea viitorului, găsind soluţii inovative unor probleme diverse ale societăţii. Cristian Ionuţ Soiu, elev în clasa a VII-a la Liceul Pedagogic “D. P. Perpessicius”, dar care a participat la concurs din partea Bibliotecii Judeţene “Panait Istrati”, a reuşit să impresioneze juriul concursului cu invenţia sa “Green Boat”, o bărcuţă radiocomandată cu ajutorul căreia oamenii pot studia flora şi fauna acvatică, impactul intervenţiei acestora asupra mediului fiind unul mult mai redus. Cristian a lucrat la acest proiect în Makerspace-ul de la Biblioteca Judeţeană “Panait Istrati”, fiind coordonat de profesorul Silviu Gheorghe. Proiectul i-a adus elevului brăilean premiul I la faza regională a concursului, desfăşurată chiar la Brăila în luna octombrie, şi premiul III la naţionala desfăşurată recent la Bucureşti.
Aşa cum ne-a explicat Cristian şi mentorul său, “Green Boat” (“Barca Verde”) are un senzor de distanţă care măsoară adâncimea apei, un senzor de temperatură care înregistrează temperatura apei şi un modul GPS. Bărcuţa face posibilă cartografierea apei, analizează calitatea acesteia şi este prevăzută şi cu o cameră de filmat 4K. Toate măsurătorile făcute cu “Green Boat” sunt stocate pe un card SD, iar datele pot fi apoi analizate.
L-am întrebat pe Cristian cum i-a venit ideea acestui proiect unic, iar răspunsul lui a fost unul uimitor: de la Xbox One.
“Ideea proiectului, cea cu cartografierea apei, mi-a venit de la sistemul camerei Kinect la XBox One, care face cam acelaşi lucru cu ce am vrut eu să pun pe barcă. Sincer, nu mă aşteptam să câştig pentru că ştiu că oricând poate să vină cineva şi să aibă un proiect mult mai bun decât al meu, dar mă bucur că am obţinut acest premiu. Vreau să îi mulţumesc domnului Silviu Gheorghe, mentorul meu, pentru tot sprijinul acordat”, ne-a spus Cristian Soiu.
Cristian este pasionat de ştiinţe, fiind programator în echipa de robotică “Helix” a Bibliotecii Judeţene, acolo unde mentor îi este tot Silviu Gheorghe. Adolescentul a reprezentat de două ori Brăila la Olimpiada Naţională de Informatică şi este un elev de 10 la toate materiile. De asemenea, acesta este atras şi de sport, practicând înotul şi fotbalul.
Trebuie punctat că la Concursul Naţional de Inovaţie Tehnică şi IT “DaVinci”
comisia de jurizare este formată din membri competenţi şi experimentaţi în domenii diverse de interes, preşedintele comisiei naţionale, din etapa finală de la Bucureşti, fiind Dorin-Dumitru Prunariu, primul şi singurul cosmonaut român care a zburat vreodată în spaţiul cosmic. Criteriile pe baza cărora se acordă premiile sunt: originalitatea proiectului, impactul proiectului, gradul practic de implementare, măsurabilitatea beneficiilor, procesul de dezvoltare şi aplicabilitatea proiectului. În cadrul examinării lucrărilor, prioritate s-a acordat inovaţiilor care au un impact pozitiv asupra soluţionării unor probleme ce ţin de necesităţile curente ale societăţii şi contribuie la dezvoltarea acesteia
Mai trebuie spus că această competiţie urmăreşte promovarea efectivă a capacităţilor tinerilor, reprezentând şi un impuls antreprenorial ulterior prezentării de proiecte. Anul trecut, printre proiectele câştigătoare s-au numărat aplicaţia de detectare a cancerului, centrala radio-electrică de unde lungi, sistemul Smart Home cu comenzi vocale, motorul cu reacţie hibrid sau memoria biologică în mediul digital.