"Electrica" a trecut la noul sistem de facturare | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

"Electrica" a trecut la noul sistem de facturare

Sucursala locala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice (SDFEE) aplica in cazul consumatorilor casnici un nou sistem de facturare/citire/incasare a consumului de energie electrica: "Open SGC". Fata de vechiul sistem practicat pina la finele anului trecut - autocitirea - cel pe care SDFEE Braila il implementeaza din aceasta luna - confera o serie de avantaje clientilor casnici atit din mediul urban, cit si din mediul rural: facturarea se realizeaza in continuare lunar, factura fiind transmisa in plic consumatorului la adresa de domiciliu prin posta, iar plata se poate efectua si in alte locatii decit casieriile "Electrica" - la oficiile postale, iar in mediul rural chiar la factorul postal care aduce factura si unitati bancare.
"Pina la acest moment avem incheiate protocoale de colaborare cu "Romexterra Bank", "Banca Transilvania" si "Banca Comerciala Carpatica" si sintem in curs de a pune la punct o colaborare asemanatoare si cu "BCR". Oricare ar fi locatia in care se face incasarea facturii, comisionul este zero, respectiv clientul nu plateste nimic in plus pentru acest serviciu", a declarat directorul SDFEE Braila Ionascu Negru.
Important de mentionat este ca noul sistem presupune ca ciclul normal de facturare, cuprins intre doua citiri ale furnizolrului, numite "de regularizare", sa fie de 3 luni. Acest cuclu de facturare consta in emiterea a doua facturi de consum estimat si o factura de regularizare. Astfel, citirile de regularizare se fac la fiecare 3 luni (martie, iunie, septembrie si decembrie), aproximativ la aceeasi data in cadrul lunii. Cu alte cuvinte, in lunile ianuarie si februarie, "Electrica" va emite pentru fiecare consumator casnic cite o factura pentru un consum estimat pe baza istoricului lunar de consum, urmind ca in luna martie cititorul autorizat sa consemneze indexul contorului, ocazie cu care, la aceasta a treia facturare, sa se faca regularizarea. De exemplu, in cazul unui consumator pentru care furnizorul calculeaza un consum istoric de circa 100 kWh/luna, iar in perioada 1 ianuarie - 31 martie are un consum efectiv de 320 kWh, prima si a doua factura pe care le va primi prin posta vor fi de cite 100 kWh, la tariful practicat ales de consumator. In cea de a treia luna urmeaza citirea de control care defineste pe toata perioada de 3 luni consumul, adica 320 kWh. In acest caz, "Electrica" factureaza 120 kWh, prin care face regularizarea (320kWh minus 100 kWh minus 100 kWh). Asadar, consumul facturat la regularizare reprezinta diferenta intre consumul real dintre doua citiri de regularizare si consumul estimat in ciclul respectiv de facturare. In cazul in care consumul estimat a fost mai mare decit consumul real, rezulta o valoare negativa din care se compenseaza automat facturile anterioare neachitate, in ordinea vechimii, sau care, daca nu exista debite restante, se transforma in sold creditor, adica suma achitata in plus, care se poate restitui clientului sau se poate pastra pentru achitarea urmatoarei facturi. In cazul in care clientul considera ca nu poate accepta indexul estimat de furnizor, constatind o diferenta mare fata de indexul real si nu este dispus sa astepte corectia din factura de regularizare, poate solicita furnizorului refacturarea consumului estimat. In aceasta situatie, furnizorul va verifica existenta diferentei reclamate si, daca aceasta se confirma, va reface factura si va corecta de comun acord cu clientul consumul lunar pentru estimarile viitoare.

Consumul neachitat al lunii decembrie este inclus in factura pe luna ianuarie

Dupa cum au explicat surse din cadrul "Electrica" Braila, primele facturi emise in noul sistem de facturare "Open SGC" vor ajunge la consumatorii casnici, cel mai probabil, in cursul saptaminii viitoare. Intrebat fiind cum se va factura consumul aferent lunii decembrie 2005 si neachitat de consumatori pina la finele anului trecut, cind au fost inchise casieriile "Electrica" pentru implementarea noului sistem de facturare, directorul SDFGEE Braila a explicat ca acesta va fi inclus pe factura ce va sosi luna aceasta, prin posta. "Noul sistem preia ultimul index comunicat noua de consumator si de la acesta face mai departe facturarea, asadar consumul neachitat pentru decembrie va fi inclus in factura pe ianuarie", a spus sursa citata. De asemenea, directorul Negru a mai precizat ca, in cazul in care intr-o perioada de facturare s-a schimbat pretul energiei electrice, valoarea consumului se calculeaza tinind cont de acest fapt. Concret, la regularizare se face o redistribuire a consumului in functie de consumul mediu zilnic real, astfel incit se corecteaza orice abatere de valoare din facturile de consum estimat.
Un alt aspect asupra caruia conducerea SDFEE Braila a insistat vizeaza obligativitatea consumatorului de a permite accesul delegatului imputernicit al furnizorului pentru a citi contorii din locuinte. Asta pentru cazurile in care contorul este pe proprietatea consumatorului, si nu in firidele de pe casa scarii. Daca la data cind trebuie sa aiba loc citirea, delegatul este impiedicat sub orice forma sa o efectueze, furnizorul va mai emite o singura factura, tot pe baza unei estimari, dupa care va intrerupe furnizarea energiei electrice la locul de consum respectiv. Reluarea furnizarii se va face dupa plata cheltuielilor de deconectare si reconectare, a tuturor datoriilor financiare restante, precum si dupa constituirea unei garantii stabilite in conformitate cu reglementarile ANRE in vigoare.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro