Eliminarea timbrului de mediu, cel mai probabil de la 1 februarie, îi bucură pe cei care vor să-şi cumpere o maşină, dar nu au bani de una nouă. Renunţarea la această taxă va avea însă şi efecte negative, spun analiştii. Adică va creşte numărul maşinilor vechi înmatriculate. Guvernul caută deja soluţii pentru a înlocui timbrul de mediu, una dintre cele 102 taxe eliminate de Parlament.
Timbrul de mediu a fost introdus în 2013 de Guvernul Ponta. Cei care cumpărau maşini mai vechi, şi deci poluau mai mult, plăteau mai mult pentru înmatriculare. De anul acesta, se elimină această taxă.
Roxana Vântu, reporter Digi24: „Pentru un autoturism din 2005, timbrul de mediu se ridica la peste 1.000 de euro. În timp ce pentru un autovehicul din 2016, cumpărătorul plătea un timbru de 150 de euro. Anul trecut, una din patru maşini a fost cumpărată la mâna a doua.”
Era astfel o diferenţă de aproape 10 ori între taxele plătite de două persoane care cumpărau o maşină veche şi respectiv una nouă. Eliminarea timbrului de mediu ar putea creşte vânzările de maşini vechi. Anul trecut, de exemplu, au fost înmatriculate 276 de mii de maşini second-hand.
Florea Pârvu, reprezentantul unui târg de maşini: „O maşină second hand din Germania, de 2, 3, 4 ani, este mai eficienta decat una nouă. Preţul e mai accesibil cumpărătorului. Piaţa va fi invadată de maşini second hand care nu vor plăti această taxă.”
Producătorii autohtoni de autoturisme s-au plâns că anularea acestei taxe face ca industria auto românească să scadă cu 30%. Asta ar conduce la dispariţia a 15.000 mii de locuri de muncă. Nici specialiştii fiscali nu sunt convinşi că anularea timbrului de mediu este o idee bună.
Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal: „Din cele 102, sunt câteva taxe care aveau o anumită greutate şi importanţă: timbrul de mediu, taxa radio-tv. Şi nu avem în momentul de faţă o soluţie, dacă punem ceva în loc. Impactul bugetar e undeva la 1,6 miliarde de lei, 0,2% din PIB.”
Prezent la emisiunea „În faţa ta”, ministrul Mediului, Daniel Constantin a recunoscut că autorităţile caută soluţii pentru a stimula industria producătoare de maşini.
Daniel Constantin, ministrul Mediului: „Sigur că ne-am gândit la măsuri compensatorii. După ce le vom discuta cu dânşii (reprezentanţii industriei auto – n.r.) le vom prezenta şi public. Cu siguranţă producţia de autovehicule e foarte importantă, şi aici vorbim de doi mari producători. O acciză în preţul carburantului este o discuţie care nu este suficient fundamentată şi nu cred că poate intra în discuţie, cel puţin acum.”
Ministrul spune că sunt 600.000 de lei necheltuite în bugetul Fondului de Mediu.